Du har väl aldrig flugit va ? Eller ? Förstår du befälsordningen på flygplan respektive sjöfartyg ?
Man lyder högsta befälet ombord, något annat finns inte att välja på. Vill du inte göra det, så är det ju nog bäst att du stannar hemma istället...
Ett flygplan är inte vilket fordon som helst, det finns anledningar till att flygbolaget måste fungera på ett visst sätt
Enligt pilotfacket (det internationella) har man av arbetsrättsliga skäl sagt att piloten (kaptenen) har befälet ombord så snart boardningen har avslutats och i vissa fall att dörrarna är stängda.
Så ja, Elin kapar flygplanet genom att göra myteri, genom att inte lyda besättningens kommando.
Hon har övertagit kommandot över flygplanet även om det står kvar på marken
Sug på den karamellen ett tag, du ?
Hypotetiskt resonemang: Det hade varit likadant om hon sagt att hon inte vill sätta sig ner, förräns att ett annat flygplan flugit in rysk kaviar och champagne ifrån varuhuset Harrods i London, och sagt att Röfvén betalar, så att hon kunde fira sin resa med den nya 59-årige pojkvännen/hustrumisshandlaren till Kabul. Om nu hon hade en annan baktanke eller reservplan med sitt agerande...
Det vet vi ju inte, jag skulle faktiskt tro att hon är smartare än vad som har framgått. Hon kan mycket väl ha känt till 59-åringen redan innan ombordstigningen. 59-åringen ska väl ha hämtats ifrån förvaret, och vi vet att Elin har haft en hel del kontakt med dessa där...
Så även i detta fall så är denna form av "civil olydnad" detsamma som "ohörsamhet emot ordningsmakten", dvs ordervägran, eller kort och gott kapning eftersom det är ombord på ett luftfartyg eller sjöfartyg
Ska väl finnas något gammalt fall där kaparen tar kommandot över kaptenen och också börjar ställa helt bisarra krav. Men efter ett tag ger kaparen upp, därför att kaptenen om och om igen förklarar att flygplanet inte har den räckvidden att nå tex Kuba, som det då gällde. Polis stormar flygplanet och griper GM. Och denne åtalas för kapning. I försvaret nämns det att flygplanet aldrig lämnade marken. Likväl dömdes GM för kapning.
Det finns ju historier om stökiga passagerare som hittat på fanstyg, och fått enorma böter, och rentav fängelse.
Men dessa historier om fylleresor med halvt sönderslagna flygplan mm de är mest bara skrönor, rent BS. Och tex en flygplansstol är stört omöjligt att ta sönder med handkraft, även för en som heter Tyson. Även tex fotbollsresor går rätt lugnt tillväga, bortsett ifrån tjoandet. Jag menar de är ju inte så packade precis att alla måste bäras av, det har jag faktiskt aldrig sett någonsin...
Ursäkta att jag kommer med en massa pekpinnar här, och drämmer fakta i huvudet så här, men försök få in det i era fossila huvuden att Turkish Airlines inte är precis vilket flygbolag som helst. Och Turkiet är inte vilket land som helst. Turkiet har extremt många terrordåd med många dödade. Så jag gissar att det varit nervöst för besättningen. De kunde ju inte veta om den här söta lilla Elin kanske skulle visa sig vara iskall och rentav kanske beväpnad på något vis, eller i nästa andetag komma med bombhot mm...
Det brukar bli storpolitik av alla sådana här händelser där flygbolag är inblandade
Flygplatser är bara till för transporter av folk och gods, de är inga platser som man får demonstrera på