2018-08-11, 00:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej att personer med downs springer ut själva 4 på morgonen är ju rätt ovanligt bara det, än mindre med vapen. Ja det hade varit lätt att undvika, om föräldrarna från första början insett allvaret i att han faktiskt rymde.

Dock hade polisen troligtvis inget val där och då, eftersom killen hade något man var tvungen att betrakta som vapen. Att vapnet var en leksak och att killen hade downs är saker dom insett EFTERÅT. Har du kanske en sekund på dig att agera, om du inte vill riskera ditt liv, då kan jag lova dig att du inte ser dessa saker, det är därför det också finns utrymme för det i lagen, att agera på det man på goda grunder kan uppfatta som ett hot/angrepp( läs putativt nödvärn)

Som sagt har föräldrarna en skuld i detta också givetvis, men att frånta polisen någon form av skuld är inte korrekt.

Tror du att som polisen du har bara sekunder på att avgöra om du skall skjuta för att döda så har du hamnat i fel land och fel polisstyrka. Det borde vara en självklar del i utbildningen att "defuse" en situation så långt det är möjligt och (i princip dra ut på den och försöka prata så långt det är möjligt för att bedöma den bättre), för både du och jag vet att inte ett enda skott blev avlossat emot polisen i från leksaks vapnet eller hur.

Om detta blir mer regel än undantag så kommer det komma betydligt fler vapen i Sverige för att försvara sig och det enda land vi då tagit efter är USA och ingen kommer vara säker då, vare sig polisen eller allmänheten.

Det är en farlig utveckling.
Citera
2018-08-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är obeskrivligt oansvarigt att låta barn springa omkring med realistiska vapenkopior. Dessutom verkar folk (inklusive kriminellt folk) inte förstå vad som gäller för polisen när någon beter sig hotfullt med ett vapenliknande föremål. Minns guldsmedsrånet i Södertälje för ett par år sedan. En av rånarna försökte skrämma bort poliserna genom att sikta på dem med en replika av en AK-47. Dålig idé. En privatperson tog skydd bakom ett träd. Problemet är bara att ett skott från en AK-47 skulle gå rakt genom trädstammen och fortsätta rakt genom den som står bakom. Den skjuter rakt genom en tegelvägg. Om någon lyfter vad som ser ut som en automatkarbin så är polisens uppdrag att skjuta ihjäl honom omedelbart. Inget trams om att försöka träffa armar eller ben, han måste sänkas omgående. Även ett enhandsvapen är akut farligt i fel händer, polisen kan inte gissa utan måste agera. Alltför många tycks inte lyckas förstå allvaret i det hela. Det är ingen lek! Om polisen ropar "släpp vapnet" så släpper du vad du nu än råkar hålla i. Det spelar faktiskt ingen roll att du bara höll i ett svart plaströr när du ligger på bårhuset. Eller hur många vill ha en gravsten med inskriptionen "det var bara en leksak"? Skulden för Erics död ligger hos den som lät honom leka med en leksakspistol mitt i natten.

Jag hittade denna lista på pistoler på wikipedia. Jag uppskattar till att den innehåller 1000-1500 olika vapen den visar ju vilken omöjlig uppgift det är för polisen. Om de ska kunna identifiera ett vapen så måste de ju först se om det är riktigt.

Lägg märke till att listan endast innehåller revolvrar och automat pistoler som är serietillverkade. Sen tillkommer hemmabyggen av pistoler, gevär, automatkarbiner osv

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pistols
Citera
2018-08-11, 00:18
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Som sagt har föräldrarna en skuld i detta också givetvis, men att frånta polisen någon form av skuld är inte korrekt.
Nu tycker jag ändå att du får lugna ner dig. Hade polisen avsiktligen avrätta honom på plats hade jag förstått din kritik och även hållit med dig att det brustit i bedömningen.
Citera
2018-08-11, 00:19
Bannlyst
Citat:

Tror du att som polisen du har bara sekunder på att avgöra om du skall skjuta för att döda så har du hamnat i fel land och fel polisstyrka. Det borde vara en självklar del i utbildningen att "defuse" en situation så långt det är möjligt och (i princip dra ut på den och försöka prata så långt det är möjligt för att bedöma den bättre), för både du och jag vet att inte ett enda skott blev avlossat emot polisen i från leksaks vapnet eller hur.

Om detta blir mer regel än undantag så kommer det komma betydligt fler vapen i Sverige för att försvara sig och det enda land vi då tagit efter är USA och ingen kommer vara säker då, vare sig polisen eller allmänheten.

Det är en farlig utveckling.

Huruvida polisen gjort fel eller inte är ju beroende av vad som hänt, och inget tyder ännu på att dom agerat fel enligt saklighetskunskap och fakta.

Ja, polisen kan ha, i vissa scenarion, inte ens sekunder på sig. Detta i vilket jävla land du än befinner dig och oavsett om det var idag eller för 40 år sedan. Detta i SYNNERHET i situationer då dom måste skjuta. Att vara strategisk på det sättet du beskriver lärs ut, men du förstår att så länge poliser inte är spåkärringar med trollkula så kan det mkt väl uppstå situationer man inte kan förutse iaf. Att inget skott avlossats utesluter INTE att en oväntad och mycket akut situation med ett vapen inblandat uppstod.

Nej det är ingen jävla utveckling utan vad alla poliser runt om i världen fått lära sig i alla tider när det gäller vapen, man KAN tvingas skjuta direkt, och för att sänka personen DIREKT( dvs skott i torso) om man inte själv vill riskera att bli dödad. Att det möjligen sker oftare beror på andra orsaker, i Sveriges fall, och vilket är sorgligt övertydligt här är att man inte längre har vårdinrättningar som ser efter psykiskt eftersatta bla
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-11 kl. 00:21.
Citera
2018-08-11, 00:19
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Mörkt ute och svårt att se? Som polis kan jag förstå om man inte chansar i en sån potentiellt farlig situation
De chansade inte, tre sköt honom medans resten av snutarna pepprade cyklar, fönster och väggar. Rena OK Corral verkar det.
Bullets flying everywhere.
Som vaktutbildad värnpliktssoldat har jag svårt att förstå det. Vår instruktion för avlossande av verkanseld var solklar - Endast om fara för liv och lem föreligger. Det betydde om den ANDRE SKJUTER FÖRST skjut tillbaka.
Instruktionerna gällde även sabotage, spionage, infiltration och annat men skit samma i det här fallet.
En sak jag undrar över är - Hur Fan kan det krävas piket och andra patruller för att skjuta en människa på en innergård? På 10-20mtrs prickar jag lätt vem som helst mitt i torso, ak, pistol, ksp, kpist, 20mm lvakan, rb70 eller vad som helst.
Citera
2018-08-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
JA det är en del poliser som uttalar sig också, och det borde vara solklart, att erfaren polisman alltid är mentalt förberedd inför en uttryckning, oftast vet de via alarmet , om det är en vapenförsedd person som ska gripas.
Och då sonderar man terrängen och är försiktiga.
Idet här fallet handlar det om två relativt nya polismän, och en kvinna.
Dessa har tydligen inte försiktigt närmat sig platsen utan dragit vapen snabbt och ogenomtänkt.
EN klok o erfaren polis uttalar sig i Expressen ikväll. Självklart har dessa tre gjort fel.
DEt är precis som du skrev, en del skribenter bara ältar samma, och man undrar varför inte dessa förstår
hur slarvigt dessa tre poliser agerade.

Lägg gärna upp en länk så vi andra får läsa.
Citera
2018-08-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tyckte mest att det var en intressant reflektion kopplat till fallet. Vissa människor tänker bokstavligt, de har inte förmåga att förstå så som normalfungerande människor gör. Eric uppges ha autism, och inom det spektrat finns det diagnoser som innebär att man tar allt bokstavligt.

Men i sak, det vore kanske inte fel om man ropar, släpp föremålet. För varför säger polisen släpp vapnet när man oftast endast misstänker att det är ett vapen, man vet inte.

Vill inte fördjupa mig i det här i den här tråden, dock så kan det ha viss bäring på Erics perception.

Jag tror inte en treåring förstår ordet "föremål". Kanske en treåring förstår ordet "saken".

Men de flesta normalbegåvade har sett ett antal film- och TV-seriesekvenser med poliser som ropar "släpp vapnet" och de fattar vad polisen menar med det och varför polisen vill att man ska släppa vapnet. De fattar också att polisen kan ha misstagit sig och tror att paraplyet du bär i handen är ett vapen, och de fattar att de ändå ska släppa paraplyet.

En treåring eller förståndshandikappad förstår kanske inte vad det hela handlar om, att det är en livsfarlig situation och att man ska göra som polisen säger. Trots att även de kan ha sett film- och TV-serier med poliser som skriker "släpp vapnet" kan de ha missat poängen.
Senast redigerad av Winston Smith 2018-08-11 kl. 00:53.
Citera
2018-08-11, 00:25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Citat:
Förklara för mig varför det var mindre farligt att få ett vapen riktat emot sig för 30-40 år sedan? Som sagt, bestämmelserna kring nödvärn såg likadana ut då, och att sånt här inte inträffade berodde troligen på att det fanns vårdinrättningar som tog hand om sådana som Eric.

Du skrev:

Citat:
För 50-11 gången så har det inte ett skit att göra med hur osäkert Sverige har blivit, detta hade LÄTT kunnat ske för 30-40 år sedan också.

Jag svarade: Inte en chans i hela helvetet.

Hur du likställer detta till om vapen var riktade emot dig för 30-40 år sedan och nu får jag inte riktigt ihop faktiskt.

Det krävs en lång förklaring för att förklara varför barn inte blev skjuta av poliser när dom lekte krig i skogen, bland husen osv. Men antar att du inte ens är 40 år.

Men iofs jag tror faktiskt att för 30-40 år sedan om det hade varit en 20 åring med ett riktigt vapen så hade utgången blivit annorlunda ändå (även om vi nu fantiserar). Polisen hade helt enkelt tagit skydd och dragit fram en megafon och försökt prata med honom än att skjuta honom utan att han avlossat ett enda skott... Men det har inte med saken att göra.

Citat:
Varför drar du upp scenarion som inte har ett skit med detta att göra, rikta finger emot etc etc och annat trams? Scenarion som inte ens är på ens samma fotbollsplan.

Jag kan absolut blanda ihop dig med någon annan (om så är fallet så får du ursäkta mig), men någon om det inte var du sade att det var mörkt och svårt att se och det skulle vara en förklaring till varför dom sköt och dödade honom. Men va fan om du inte kan se om det är ett vapen (som bevisligen aldrig blivit avlossat) är det då mer korrekt att skjuta ihjäl någon för det var mörkt? och därför sade jag att då hade ju någon kunnat göra en pistol med handen och dom hade inte kunnat se skillnaden... är du med? alltså inget försvar. Kan du inte avgöra vad som är vapen eller ej pga av det var mörkt så skall du inte heller skjuta ihjäl någon för att du inte kan avgöra. Bara det att du inte kan avgöra skall vara tillräckligt för att inte skjuta om du inte själv blir beskjuten... Fan inte ens militär utbildade skjuter utan tillräcklig information... Skydd först och blir man beskjuten svarar man.

Citat:
Att du tycker det var fel är en sak. Saklighetskunskapen tycker det inte, och det av en god anledning. Vad dom har gjort för bedömningar i andra länder och i andra situationer har noll att göra med denna situation. Olika situationer, olika händelser, olika förutsättningar.

Men det finns väldigt lite att försvara i denna bedömning som denna polis tog.
Citera
2018-08-11, 00:27
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
De chansade inte, tre sköt honom medans resten av snutarna pepprade cyklar, fönster och väggar. Rena OK Corral verkar det.
Bullets flying everywhere.
Som vaktutbildad värnpliktssoldat har jag svårt att förstå det. Vår instruktion för avlossande av verkanseld var solklar - Endast om fara för liv och lem föreligger. Det betydde om den ANDRE SKJUTER FÖRST skjut tillbaka.
Instruktionerna gällde även sabotage, spionage, infiltration och annat men skit samma i det här fallet.
En sak jag undrar över är - Hur Fan kan det krävas piket och andra patruller för att skjuta en människa på en innergård? På 10-20mtrs prickar jag lätt vem som helst mitt i torso, ak, pistol, ksp, kpist, 20mm lvakan, rb70 eller vad som helst.
Polisen var där först i ett annat ärende efter att en kvinna ringt in om att dennes välkände grovt kriminella man var på väg att döda henne.
Citera
2018-08-11, 00:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Huruvida polisen gjort fel eller inte är ju beroende av vad som hänt, och inget tyder ännu på att dom agerat fel enligt saklighetskunskap och fakta.

Ja, polisen kan ha, i vissa scenarion, inte ens sekunder på sig. Detta i vilket jävla land du än befinner dig och oavsett om det var idag eller för 40 år sedan. Detta i SYNNERHET i situationer då dom måste skjuta. Att vara strategisk på det sättet du beskriver lärs ut, men du förstår att så länge poliser inte är spåkärringar med trollkula så kan det mkt väl uppstå situationer man inte kan förutse iaf. Att inget skott avlossats utesluter INTE att en oväntad och mycket akut situation med ett vapen inblandat uppstod.

Nej det är ingen jävla utveckling utan vad alla poliser runt om i världen fått lära sig i alla tider när det gäller vapen, man KAN tvingas skjuta direkt, och för att sänka personen DIREKT( dvs skott i torso) om man inte själv vill riskera att bli dödad. Att det möjligen sker oftare beror på andra orsaker, i Sveriges fall, och vilket är sorgligt övertydligt här är att man inte längre har vårdinrättningar som ser efter psykiskt eftersatta bla

Men allvarligt tror du inte ens polisen hade 1 sekund nu helt plötsligt?

Du tror dom bara patrullerade och helt plötsligt kom den en med Downs och lekte med leksaksvapen och dom sköt honom på mindre en sekund. Eller pratar du om något helt annat "påhittat" scenario?

Kom igen nu...

Polisen som sköt ihjäl honom gjorde fel. Detta har ju blivit en världsnyhet och hade detta ens varit vanligt i andra länder så hade det troligen inte ens kommit med i något annat än SVT.

Det finns säkerligen något litet försvar för polisen som sköt, men hittils har du inte kommit med ett enda hållbart trovärdigt sådant faktiskt.
Citera
2018-08-11, 00:34
Medlem
Mycket handlar om att polisen inte vågar ge sig på riktiga kriminella och visa tänderna där och då vill dom ta ut all testosteron och våld på barn,utvecklingsstörda och gamla.
Citera
2018-08-11, 00:46
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Men allvarligt tror du inte ens polisen hade 1 sekund nu helt plötsligt?
Vad hinner du på en sekund eller tre i en hotfull situation med risk för livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in