Citat:
Nej att personer med downs springer ut själva 4 på morgonen är ju rätt ovanligt bara det, än mindre med vapen. Ja det hade varit lätt att undvika, om föräldrarna från första början insett allvaret i att han faktiskt rymde.
Dock hade polisen troligtvis inget val där och då, eftersom killen hade något man var tvungen att betrakta som vapen. Att vapnet var en leksak och att killen hade downs är saker dom insett EFTERÅT. Har du kanske en sekund på dig att agera, om du inte vill riskera ditt liv, då kan jag lova dig att du inte ser dessa saker, det är därför det också finns utrymme för det i lagen, att agera på det man på goda grunder kan uppfatta som ett hot/angrepp( läs putativt nödvärn)
Dock hade polisen troligtvis inget val där och då, eftersom killen hade något man var tvungen att betrakta som vapen. Att vapnet var en leksak och att killen hade downs är saker dom insett EFTERÅT. Har du kanske en sekund på dig att agera, om du inte vill riskera ditt liv, då kan jag lova dig att du inte ser dessa saker, det är därför det också finns utrymme för det i lagen, att agera på det man på goda grunder kan uppfatta som ett hot/angrepp( läs putativt nödvärn)
Som sagt har föräldrarna en skuld i detta också givetvis, men att frånta polisen någon form av skuld är inte korrekt.
Tror du att som polisen du har bara sekunder på att avgöra om du skall skjuta för att döda så har du hamnat i fel land och fel polisstyrka. Det borde vara en självklar del i utbildningen att "defuse" en situation så långt det är möjligt och (i princip dra ut på den och försöka prata så långt det är möjligt för att bedöma den bättre), för både du och jag vet att inte ett enda skott blev avlossat emot polisen i från leksaks vapnet eller hur.
Om detta blir mer regel än undantag så kommer det komma betydligt fler vapen i Sverige för att försvara sig och det enda land vi då tagit efter är USA och ingen kommer vara säker då, vare sig polisen eller allmänheten.
Det är en farlig utveckling.