2018-08-14, 01:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det har jag gjort. Det var bara den sista meningen av din idioti som var värdig en kommentar.

Då kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2018-08-14, 02:06
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Då kan jag inte hjälpa dig.

Naturligtvis kan jag inte bli hjälpt av en idiot. Jag har inte bett om din hjälp heller. Men du jämförde en svensexa som ledde till ingenting för deltagarna och jämförde deras intelligens med den hos en ihjälskjuten mental femåring. Samtidigt verkar du jämföra allmänhetens rätt att vifta med vapen med polisens rätt att dra vapen och skjuta verkanseld. Det är ganska enkelt, lyd polismans order.
Senast redigerad av Blundetto 2018-08-14 kl. 02:11.
Citera
2018-08-14, 05:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror att du uttalar en viktig synpunkt där. Att poliserna hamnade och positionerade ut sig där de befann sig var kanske den riktigt stora felbedömningen?

Men varför gick de in och placerade ut sig på detta sätt inne på gården?

När polisen får ett larm av denna typ, tar man fram någon form av karta/skiss över kvarteret och innergården dit man är på väg? Gör en plan hur man ska positionera sig och avsöka området?
Polisen borde arbeta efter en plan men i det här fallet verkar de bara ha rusat in med skjutklara vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är exakt det du skriver(fetade) som saken handlar om. Man hade inte den möjligheten därför att man gick in på innergården, Eric hade inte en chans med tanke på vem han var. Polisen hade ingen handlingsfrihet, mycket ogenomtänkt att gå in på innergården. Man misstänkte att en beväpnad man fanns där, då kunde de lätt ha räknat ut att innergården innebar en nackdel med avseende på tid, avstånd och ljusförhållanden. Alternativet var att gå med vapnet i högsta beredskap, och vid sammanstöt fanns endast verkanseld som alternativ om den misstänkte inte lydde uppmaning. Inte för en sekund har man tänkt att den misstänkte kan vara helt harmlös och ofarlig, kanske en sjuk eller funktionshindrad person.
Citera
2018-08-14, 06:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Jag är klar med dig, du anser alltså att poliser inte kan/får ingripa för det finns risk att dom måste använda sina vapen, ok det är det argumentet du kör med. man blir mörkrädd vilka jäkla mesar det finns.

Spring inte runt med vapen mitt i natten för då kommer polisen och tar dig, är det enkelt nog formulerat.

Nej enligt OY ska en riskanalys göras och en kartläggning av innergårdens dimensioner ska göras, därefter ska en psykiatriker tillkallas för det finns en 1/10000 chans att det råkar vara ett förvuxet barn med downs som är ute, sen ska en ingenjör vara på plats för att undersöka betongvägggen för att avgöra om det räcker som kulfång, sen ska bostadsvärden tillkallas för att se om portarna är låsta för att utesluta att GM kan ta sig in i porten.

Sen ska sambandscentralen ha ett möte om det är säkert nog att titta runt hörnet, eller om en bombrobot ska skickas in först.

Under tiden allt detta sker så har den påtända missbrukaren knivhuggit sin gravida exflixkvän till döds och brutit sig in hos en granne som nu är gisslan.

Jävla idiot

Nu verkar du ha spårat ur helt.
Citera
2018-08-14, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Visa då förhelvete en enda källa på allt du rapat upp innan du hoppar på mig! Jubelidiot.
Du pratar om avrättning.

Vi har ett vittne som hört polisen upprepade gånger skrika "släpp vapnet". Det tolkar jag som att polisen uppfattar Erics leksak som ett potentiellt äkta vapen. Därefter hörde vittnet ett skott avlossas. Normalbegåvade individer tolkar det som ett varningsskott. Efter en paus på några sekunder hörde vittnet ett stort antal skott på kort tid. Det kan vi nog lugnt antaga var själva verkanselden.

Personligen har jag svårt att logiskt få ihop verbala varningar och varningsskott med begreppet "avrättning". Behövs det hjälp av hallucinogener för att komma till den slutsatsen? Är det någon nykter och normalbegåvad människa som tror att en riktig avrättning föregås av varningar som gör att den som skall avrättas har möjlighet att klara livhanken? Förstår du nu varför "avrättning" är fullständigt fel ord att använda?
Citera
2018-08-14, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det får du så gärna göra. Det bjuder jag på.

Menar naturligtvis att man inte ser direkt att det är en mupp, Eric hade inte heller det typiska downs-utseendet. I stundens hetta hade det lika gärna kunnat vara en pundare.

Du skojar? En pundare? Lille vän skaffa dig glasögon. Erik var, precis som sjukdomen dikterar, kort och rund med typiska ansiktsmarkörer. Dock hel och ren. Och helt tyst. En pundare brukar vara skitig, utmärglad och skrikiga och utagerade, en vrak.
Ser man eller förstår man inte skillnaden som polis ska man helt enkelt inte vara polis.
Citera
2018-08-14, 07:02
Medlem
Verkanseld

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du pratar om avrättning.

Vi har ett vittne som hört polisen upprepade gånger skrika "släpp vapnet". Det tolkar jag som att polisen uppfattar Erics leksak som ett potentiellt äkta vapen. Därefter hörde vittnet ett skott avlossas. Normalbegåvade individer tolkar det som ett varningsskott. Efter en paus på några sekunder hörde vittnet ett stort antal skott på kort tid. Det kan vi nog lugnt antaga var själva verkanselden.

Personligen har jag svårt att logiskt få ihop verbala varningar och varningsskott med begreppet "avrättning". Behövs det hjälp av hallucinogener för att komma till den slutsatsen? Är det någon nykter och normalbegåvad människa som tror att en riktig avrättning föregås av varningar som gör att den som skall avrättas har möjlighet att klara livhanken? Förstår du nu varför "avrättning" är fullständigt fel ord att använda?

Jag har förklarat tidigare i tråden varför jag använder ordet avrättning. Om du är för dum eller lat för att leta upp det är väl knappast mitt problem. Du ser ditt andra problem är att att du TOLKAR så förbannat mycket, vad är det du VET egentligen. Sen är det pinsamt när en nolla som du själv försöker mästra med dina idiot kommentarer.
Senast redigerad av Zoltanfez 2018-08-14 kl. 07:15. Anledning: Förtydling
Citera
2018-08-14, 07:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Polisen tar inte hänsyn till den misstänktas säkerhet i första hand, målet är att ta kontroll över situationen så inte personen kan skada/döda någon på gården eller i anslutning. gripa personen helt enkelt.

Personen hade inte på något sätt försökt att hota, skada eller döda någon.

Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej.

Nödvärnssituationen uppstår ju då den andre påbörjat ett angrepp, eller står i begrepp att göra det.

Men i din värld måste väl polisen kunna förutse detta helst en dag innan och förebygga det med saft och bulle

När anser du att det farliga angreppet påbörjades?
Citera
2018-08-14, 07:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du skojar? En pundare? Lille vän skaffa dig glasögon. Erik var, precis som sjukdomen dikterar, kort och rund med typiska ansiktsmarkörer. Dock hel och ren. Och helt tyst. En pundare brukar vara skitig, utmärglad och skrikiga och utagerade, en vrak.
Ser man eller förstår man inte skillnaden som polis ska man helt enkelt inte vara polis.

Du tror på allvar att alla pundare ser likadana ut och det inte hos dem kan finnas variationer som kort och lång, smal och tjock, snygge eller ful, skitig eller ren ?...osv osv

Dessutom kan pundare, som är påtända uppvisa sådant avvikande rörelsemönster som påminner om det man kan se hos en med downs syndrom, beroende på grad av påtändhet, berusningsmedel...etc

Deras beteende kan vara allt ifrån tystlåtenhet, till mera utåtagerande, deras handlande kan vara mera rationellt till mera ologiskt.

Och det skall polisen gå fram för att ta reda på när dom har en person med vapen framför sig?
Citera
2018-08-14, 07:18
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Han hade ju ett till synes potentiellt dödligt vapen som han vägrade lägga ner, det är bokstavligen ett direkt hot även om han inte själv visste vad han gjorde.

//tripportreat
Citera
2018-08-14, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Något gjorde att polisen valde att skjuta och där måste väl även du fatta att vapnet har en central roll?

Anfallet påstod någonstans där och då när polisen fick syn på honom, exakt vad som hänt vet vi inte men rimligt scenario är att polisen försökta backa när man såg Eric+vapen. Man skjuter varningsskott för att få honom att släppa vapnet, därefter skjuter man. Inte omöjligt att Eric riktat vapnet mot en, eller alla tre poliserna och att dom därför skjutit i en klockren nödvärnsituation.
Citera
2018-08-14, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du tror på allvar att alla pundare ser likadana ut och det inte hos dem kan finnas variationer som kort och lång, smal och tjock, snygge eller ful, skitig eller ren ?...osv osv

Dessutom kan pundare, som är påtända uppvisa sådant avvikande rörelsemönster som påminner om det man kan se hos en med downs syndrom, beroende på grad av påtändhet, berusningsmedel...etc

Deras beteende kan vara allt ifrån tystlåtenhet, till mera utåtagerande, deras handlande kan vara mera rationellt till mera ologiskt.

Och det skall polisen gå fram för att ta reda på när dom har en person med vapen framför sig?

Som vanligt, okunnigt skitsnack. Du har aldrig sett en Downs på nära håll än mindre interagerat
Och riktiga pundare ser väldig likadana ut, du ska nog inne blanda ihop en pundare med dina småknarkande polare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in