2018-08-06, 21:27
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Klart att dom nöjesdödar. Vad som kommer fram iFUP är ointressant dp grisarna har kunnat prata ihop sig.
Du är fan mer än utveckligsstörd.
Nej de nöjesdödar inte.
Har själv inget större förtroende för polisen, men att de mördat mongot kallblodigt har jag mycket svårt att tro.

Att poliserna pratar ihop sig är självklart, de vill både behålla sina liv och karriärer.
Inget konstigt med det.

Hur som haver, ett dött mongo är bra för statskassan. Vi skattebetalare gråter inte heller, det gör ju inte ens hans morsa.
Citera
2018-08-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Spelar för faan ingen roll om han råkade vara insatssledaren just då...denna dude har knappast skrivit manualerna.

Han arbetar efter manualerna!

Tänk själv: Om polis får larm om pågående våldshandling, masskjutning tex. Ska polisen avvakta?

Vid attacken på skolan i trollhättan gick polisen in på direkten, vanligt ordningspolis, för att avbryta pågående våldshandling. De sköt ihjäl honom.
Citera
2018-08-06, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Han arbetar efter manualerna!

Tänk själv: Om polis får larm om pågående våldshandling, masskjutning tex. Ska polisen avvakta?

Vid attacken på skolan i trollhättan gick polisen in på direkten, vanligt ordningspolis, för att avbryta pågående våldshandling. De sköt ihjäl honom.

Fram då med manualerna. Eller så kanske vi pausar vår skuggboxning. Visst vet du hur Flashback funkar va...ditt ord betyder ingenting om inte vi kan verifiera dina länkar/linkar
Citera
2018-08-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nej de nöjesdödar inte.
Har själv inget större förtroende för polisen, men att de mördat mongot kallblodigt har jag mycket svårt att tro.

Att poliserna pratar ihop sig är självklart, de vill både behålla sina liv och karriärer.
Inget konstigt med det.

Hur som haver, ett dött mongo är bra för statskassan. Vi skattebetalare gråter inte heller, det gör ju inte ens hans morsa.
Kanske inte nöjesdödade Eric. Men i andra fall.
Citera
2018-08-06, 21:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag anser själv att första poliserna på plats måste skaffa sig en uppfattning av avd som händer. I detta fall sökte de av gården för att hitta personen med det pistolliknande föremålet. Frågan är sen om de först fick syn på honom och därefter valde att konfrontera honom eller om det blev plötsligt, att båda fick syn på varandra samtidigt.

Om de såg honom utan att han såg dem så borde de ha försökt observerat honom ett tag om möjligheten fanns. Men i detta fall var de åtminstone 3 poliser med ytterligare några i bakgrunden. Det är ändå tillräckligt för att kunna hantera en normal person med ett vapen i min mening. En frisk person hade gett upp om man inte vill ta sitt eget liv. Nu va undantaget framme med någon som inte förstod bättre.
Hade man haft honom under uppsikt en längre tid hade man nog insett att han hade Downs eller liknande.

Precis så är det. Antagligen skedde mötet med viss överrumpling.

Likväl. Där och då. Efter allt man kan fatta, han borde inte ha utgjort mycket hot. Taktiskt sett.

Men man har kommit för nära.

Hade man haft sköld hade MGM kunnat panga på med sin leksakspistol bäst han velat, och situationen hade varit biff.

En sköld hade f.ö. suttit fint redan när polisen ska ta sig genom passagen in på gården, ser man — då det i gången borde vara svårt att ha full överblick över gården från vänster till höger i dess fulla bredd på vägen fram. Även pga ljusförhållandena säkert.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-06 kl. 21:38.
Citera
2018-08-06, 21:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Nu är det ju så väl att Poliserna får utbildning i den nya taktiken bla ingår vapenhantering och taktisk genomsökande av en byggnad i den. Vi vet inte om alla Poliser kommer att följa taktiken vid alla tillfällen. Men fördel med att de utbildas i den och är mentalt förberedda.

Ta gärna och jämför med Räddningstjänstens rökdykare. De kan ställas inför valet att riskera sitt eget liv för att rädda andras. Konstigt nog så är det oftast räddningsledaren som får stoppa eller förhindra en rökdykarinsats. Den enskilde rökdykaren vill oftast mer och är beredd att tumma på sin egen säkerhet för att rädda andras liv. Deras utbildning har inte bara lärt dem kunskaperna i sitt arbete utan den har även mentalt förberett dem.

Att du inte kan förstå att polisen måste ta ett larm om en beväpnad man allvarligt det har jag svårt att förstå. Det är något som varje vuxen borde begripa.

Att inte du kan förstå att man i det här fallet inte var tvungen att agera så snabbt som man gjorde eftersom att ingen indikation fanns att någon var i livsfara, och att insatsstyrkan som var bäst lämpad för uppgiften var på väg, har jag svårt att förstå.

Jag har aldrig ansett att en polis i omedelbar livsfara inte ska öppna eld, verkanseld om behövligt, däremot så anser jag att man inte bör försätta sig i livsfarliga situationer om man inte är absolut av nöd tvungen, det var man inte den här gången.
Citera
2018-08-06, 21:33
Medlem
Citat:
Nej de nöjesdödar inte.

Inget konstigt med det.

Kanske inte nöjesdödade Eric. Men i andra fall.
God natt
Citera
2018-08-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Fram då med manualerna. Eller så kanske vi pausar vår skuggboxning. Visst vet du hur Flashback funkar va...ditt ord betyder ingenting om inte vi kan verifiera dina länkar/linkar

Hade hoppats att logik bet på dig men ok.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28461.pdf

"Erfarenheter från nationella och internationella händelser visar på följande
prioriterade åtgärder:
 snabb säkring av platser och gärningspersoner
 hög förmåga att agera trots oklar lägesbild
 snabbt omhändertagande och transport av skadade till sjukhus
 hög beredskap för sekundära attacker eller följdhändelser
En förutsättning för mer effektiva och samordnade insatser vid PDV-händelser
är att berörda aktörer är mentalt förberedda, vilket kan åstadkommas genom
aktörsgemensam planering samt utbildning och övning sin personal.
Vägledningen ger stöd i det arbetet."

Tillräckligt?
Citera
Medlem
Padoops avatar
Folk som tror att polisen skjuter för nöjes skull, gå och lägg er... Skulle ni hamna i samma situation hade ni garanterat inte hanterat den bättre. Misstag händer och med tanke på omständigheterna kan man inte klandra dem. Bara för att någon har DS betyder det inte att ”vapnet” är mindre farligt. Ska de vänta tills ett skott avlossas innan de själva agerar. I vilket fall som helst är det hela mycket tragiskt
Citera
Medlem
Men kom igen, det handlar om utbildning för tusan, har vi inte alla gått i skolan och lärt oss en massa saker och det har poliserna också gjort men med inställningen att det inte stämmer de senaste åren.

Istället för att ropa stopp och ligg ner annars skjuter vi så flödar dumdum-kulorna från några rädda polis-amatörer mot en person som de ibland borde skydda, man SKA avvakta och försöka få en dialog, det är inte så svårt om man kan prata men tyvärr hade inte Eric den förmågan.

Det finns sätt att få en dialog med en person i nöd som är psykiskt sjuk som håller i en kniv men den utbildningen har inte dagens poliser utan de skriker släpp vapnet annars så skjuter vi, 1, 2, 3, pang och det är sorgligt.
Citera
2018-08-06, 21:37
Medlem
Citat:
Du får gärna tycka att jag är hjärndöd. Det bjuder jag på.

Samtidigt så skulle aldrig polisen, eller någon annan för övrigt, skjuta ihjäl någon bara för att det är kul.

I den situationen så är jag övertygad om att de handlade korrekt, vilket även FUP kommer visa.

Suck......
Har jag nämnt något om att poliserna skulle tycka att skjutningen var kul. Det var du som
gjorde bort dig med dravlet om "knatten".
Läs vad den klokaste personen i detta forumet
gjort för sammanfattning, så kanske även du kommer till någon form av insikt
Citera
2018-08-06, 21:38
Bannlyst
Citat:
Hade hoppats att logik bet på dig men ok.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28461.pdf

"Erfarenheter från nationella och internationella händelser visar på följande
prioriterade åtgärder:
 snabb säkring av platser och gärningspersoner
 hög förmåga att agera trots oklar lägesbild
 snabbt omhändertagande och transport av skadade till sjukhus
 hög beredskap för sekundära attacker eller följdhändelser
En förutsättning för mer effektiva och samordnade insatser vid PDV-händelser
är att berörda aktörer är mentalt förberedda, vilket kan åstadkommas genom
aktörsgemensam planering samt utbildning och övning sin personal.
Vägledningen ger stöd i det arbetet."

Tillräckligt?

MSB..är du sann. Nu lägger vi ner detta. MSB är en pseudoorg som istället för att se till att det kom ordentliga resurser till Ljusdal/Jämtland bränderna så ville dom snacka värdegrund. Du har inte läst media nåt sen början av juli va?

Hur faan kan du linka nåt sånt skit ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in