2018-08-02, 22:46
Bannlyst
Skulle vilja se en bild på vapnet. Varför finns ingen bild på vapnet?
Citera
2018-08-02, 22:47
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamborion
Som jag uppfattat det....
En utvecklingsstörd 20-åring med en 3-årings intelligensnivå har "rymt" från sina vårdnadshavare och går omkring med ett leksaksvapen.
Anträffas av polisen och förstår inte tillsägelser om att kasta vapnet. Poliserna känner sig hotade och avger verkanseld.
Fråga: Hur kan denne utvecklingsstörde 20-åring tillåtas ha ett "leksaksvapen" som av polisen uppfattas verkligt, med denna tragiska utgång. Vem är ansvarig för detta?

Det var en leksak för 3-5 åriga barn, alltså säkert färgglad men framför allt mycket liten, så liten att tre poliser SKET på sig och skjuter samtidigt, helt jävla sjukt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Är du dum på riktigt eller? För bara nån vecka sedan sköts en man i benet utan att släppa stryptaget om polisen, tillslut fick polisen sätta ett par tre kulor i blindo över axeln för att freda sig.

Så nej, en kula i benet stupar inte alla rakt ner för.

Polisen har inte tid att chansa. Punkt.

Detta blev såklart jäkligt olyckligt men att få ett vapen riktat mot sig kan få dödlig utgång tyvärr.

RIP Erik, detta var fruktansvärt tragiskt.

Tja, majoriteten av alla som träffas av en kula blir tämligen chockade (kroppens reaktion). Visst, undantag finns (t ex. påtända personer).

Vad du verkar missa är hela tiden de uppgifter som har angetts. Mannen gick mot poliserna, poliserna sade åt honom att stanna...sannolikt är det här ett scenario som inte handlade om typ 1s utan det pågick i vad man nog ska kunna bedöma som "länge" (i en sådan här situation). Det är fortfarande så att det var ljust ute OCH kort avstånd. Att inte då kunna bedöma att det handlar om en person med DS samt ett jävligt uppenbart leksaksvapen talar för sig självt.

Ja, jag hade hållit med dig OM det hade handlat om en skarp OCH hotfull situation. Nu är det uppenbarligen inte så. Jag förstår OM poliserna var trötta t ex., men ändå...

Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Träffar man en sten eller en lyktstolpe, eller t.o.m. marken är risken för rikoschett stor. Det blir inte så att kulan studsar runt i oändlighet som en flipperkula, men det räcker med EN rikoschett för att det ska gå riktigt illa. Och de är oberäkneliga! Du kan aldrig veta hur en kula rikoschetterar. Dra till vapenforumet och tramsa, så får vi se hur lång tid det tar innan du kryper ut igen...

Haha...mhm...och hur jävla mycket skjutvana har du själv? Jag har redan sagt det att det är en jävla skillnad på en skjutbana och en skarp situation (det finns gott om statistik på hur dåligt folk träffar i skarpa lägen...MEN...då talar vi generellt sett också om dödliga situationer, inte en sådan här situation). Tror du på allvar att de tänkte på en rikoschett i det läget? Ge dig, de felbedömde hela skiten. Gjorde som på träning och satte skott mitt i målet. Sen om rikoschetter, det är inga jävla biljardbollar som vallas med exakt precision. Ja, risken FINNS att en rikoschett kan träffa MEN...se till helheten. Ett mål direkt framför dem, mitt i natten...inga andra civila i eldområdet. Sannolikheten att de själva (eller en förlupen kula) skall skada dom- eller någon annan är ofantligt liten.

Som jag skrev i första repliken. Ta hela situationen som den har beskrivits i hänsyn innan du kommenterar. De hade sannolikt jävligt gott om tid på sig att skjuta riktad verkanseld på KORT avstånd. Klarar man fan inte av att träffa ett ben (om man nu faktiskt måste skjuta) på t ex. ~15m kan man omöjligen uppfylla skjutkraven.

Jag är definitivt ingen fantasi-rambo-figur som dunkar mig på bröstet, men när det gäller skytte anser jag mig nog förbannat duglig (jag är utbildad i prickskytte och har i övrigt en mycket gedigen vapenutbildning). Sannolikheten att jag blir uppläxad är tämligen låg (nej, än en gång inte skryt).

Sist om det här, det handlar inte om själva skjutskickligheten egentligen. Det jag är kritisk till är deras insats. Riskbedömning osv. innan de hamnade där de gjorde. Sen när de väl VAR i den situationen hade de förbannat gott om tid på sig att se saken för vad den var = en kille med DS och ett leksaksgevär. Fixar man inte att se det på kort avstånd så har man fan inget att göra i yrket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du pratar Om 3poliser som tagit livet av en människa, och nu ska säga att det var självförsvar.

De stog inte framför en galning. Inga skott hade avlossats och vapnet är en plastleksak.

Om man har rätten att döda andra människor så bör man ju tänka igenom situationen. Det är väl mest polisens vapen som dödar. Poliser dör rätt sàllan I eldstrid, speciellt I Vasastan...
Jag har ingen aning om det var självförsvar och jag tycker frågan är irrelevant. Vad som är relevant är vilka instruktioner som polisen har och om de har följt dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamborion
Som jag uppfattat det....
En utvecklingsstörd 20-åring med en 3-årings intelligensnivå har "rymt" från sina vårdnadshavare och går omkring med ett leksaksvapen.
Anträffas av polisen och förstår inte tillsägelser om att kasta vapnet. Poliserna känner sig hotade och avger verkanseld.
Fråga: Hur kan denne utvecklingsstörde 20-åring tillåtas ha ett "leksaksvapen" som av polisen uppfattas verkligt, med denna tragiska utgång. Vem är ansvarig för detta?
Fast enligt ett vittne i expressen kom skotten före uppmaningen att Erik skulle lägga sig ner och släppa vapnet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nej, det föreligger viss risk för rikoschetter. Men den risken är mycket mindre än om man skjuter varningsskott, vilket antingen görs i marken eller uppåt. På en innergård som alltså är omsluten av husväggar är risken stor att man träffar en vägg eller annat hårt material. Då är risken för rikoschetter väldigt stor.

hur kan risken för rikoschetter vara mindre när tre poliser skjuter upprepade skott mot en person än att en polis skjuter ett skott i luften?
Citera
2018-08-02, 22:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.expressen.se/nyheter/bro...dods-av-polis/

Anmälan om Erik försvunnen inkom efter att han skjutits.
Iaf enligt pappan´s utsago i Expressen.
Pappan letade efter Erik i området, stötte på poliser vid denna avspärrning och bad där om hjälp - han blev hänvisad till 112. Först då ringde pappan om försvunnen-anmälan.

Enligt Expressen:

Man kan ju fundera på den formuleringen/textbruket lite.
Självklart bör utredning få visa vad för uppgifter poliserna fick på väg till larmet.

Tror det blir starkt bärande hur meddelandekedjan ser ut i detta ärende - hur exakt var inringarens uppgift & hur vidarebefordrades detta larm till patrull som skickas.

Nja det står inte riktigt så inte enligt den artikel du citerar här. Där står:

”Vid 23-tiden på onsdagskvällen åkte han med färdtjänst från sin mamma till sin pappa, där han skulle sova. Men tidigt på torsdagsmorgonen rymde han hemifrån och anmäldes försvunnen av sin pappa.
- Jag vaknade av att Eric var borta. Jag gick ut och letade efter honom. ”

”– Jag ser tre polisbilar. Jag frågar poliserna om de har sett någon pojke med Downs syndrom. Det har de inte, säger Rickard Torell.
– De säger att de inte kan skicka någon att leta efter honom för de har en insats på gång. De säger åt mig att ringa 112. Jag gör det och går sedan tillbaka till poliserna på gatan igen.
– Sedan kommer en polis fram till mig och säger att de har skjutit honom och att han är avliden. Jag tror inte att det är sant, säger han.
Polisen körde Rickard Torell till bårhuset. Där förklarade läkarna att de hade försökt få i gång sonens hjärta igen, men inte lyckats.

https://www.flashback.org/leave.php?...ds-av-polis%2F

Vad som är sant eller är ju svårt att sia om, men finns ju registrerade tider för telefonkontakt.
Enligt modern beskjuts Eric kl 04:05 enligt vad polisen sagt till henne och dödförklarades 05.45.

Troligen var nog inte Eric skjuten första gången pappan gick förbi polisinsatsen. I vart fall då borde någon polis på plats hört pappans information och signalemente på Eric. Men det är ju svårt att sätta allt i sitt samband ibland, lätt att se sambanden i efterhand.

Varför väntar inte pikettpoliserna på den insatsstyrka de ringt efter? Någon som vet hur det brukar gå till?
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-02 kl. 23:08.
Citera
2018-08-02, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag tror vi kan enas om att ingen vet detaljerna runt detta. Det lär vi väl aldrig få veta antar jag.

Och DÄR har du det läskiga.

#sverigekorea
Citera
2018-08-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVigilanten
Jag har alltid stått på polisens sida, haft gott förtroende. Men nu hoppas jag att dom jävla horsnutarna som dödat en mentalt utvecklingsstörd kille med downs syndrom, -Aldrig får arbeta som poliser mer och få långt fängelsestraff för dråp.

Hur kan en snutjävel missbedömma en situation så in i helvete? Tre skjutande poliser. Helt jävla ofattbart. Är fan mållös.

Bottennapp av Polisen. Sjukt besviken.
Håller med. Denna polisinsats måste gå till historien som fullständigt katastrofal oavsett hur den gått till. Flera poliser sköt...Man blir mörkrädd. Har vi en sååå oproffessionell poliskår?
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Jag funderar rent spontant på varför han har haft en leksakspistol, men framför allt varför man inte haft bättre koll på honom om han är rymningsbenägen? Oerhört tragisk och onödig händelse.

Det kan nog tänkas att Erik (downie, ju) har haft några leksaker som varit extra omtyckta under lång tid, kanske den här puffran.

Sedan är det självklart så att en normalpolis kopplar femåring+gevär=leksak litet lättare än vuxen karl+gevär=leksak.

De allra flesta (även poliser) skulle nog koppla vuxen karl+gevär=livsfara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananow
Jag funderar rent spontant på varför han har haft en leksakspistol, men framför allt varför man inte haft bättre koll på honom om han är rymningsbenägen? Oerhört tragisk och onödig händelse.
Varför skulle han inte ha det dock? Personer med DS tycker sådant är coolt, precis som vilken unge som helst. Dvs de har den rätten precis som alla andra.

Tänk om Polisen hade skjutit varenda en med knallpistol liksom?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Men shit.

Här har kling & klang gone "Full retard".

Inget att diskutera förutom komiska i att försvara polisen.

Så är det, tror poliser är världsmästare i att kategorisera in "buset". Är nog mellancheferna som sätter detta tänk inom polisen.

-unga stök blattar. - försök bara dämpa alla situationer där dom är fler än fyra personer., annars stick därifrån fort som faan, dom varenda fordon vi har....

-funktionshindrade/psykfallssvenskar och klassiskt svenska pundare - slå dom sönder och samman, ändå ingen politisk kraft i Sverige som står bakom dom. Plus att det är bra i pinnjakten.
Senast redigerad av peheis666 2018-08-02 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in