Citat:
Ursprungligen postat av
vonheden
Är du dum på riktigt eller? För bara nån vecka sedan sköts en man i benet utan att släppa stryptaget om polisen, tillslut fick polisen sätta ett par tre kulor i blindo över axeln för att freda sig.
Så nej, en kula i benet stupar inte alla rakt ner för.
Polisen har inte tid att chansa. Punkt.
Detta blev såklart jäkligt olyckligt men att få ett vapen riktat mot sig kan få dödlig utgång tyvärr.
RIP Erik, detta var fruktansvärt tragiskt.
Tja, majoriteten av alla som träffas av en kula blir tämligen chockade (kroppens reaktion). Visst, undantag finns (t ex. påtända personer).
Vad du verkar missa är hela tiden de uppgifter som har angetts. Mannen gick mot poliserna, poliserna sade åt honom att stanna...sannolikt är det här ett scenario som inte handlade om typ 1s utan det pågick i vad man nog ska kunna bedöma som "länge" (i en sådan här situation). Det är fortfarande så att det var ljust ute OCH kort avstånd. Att inte då kunna bedöma att det handlar om en person med DS samt ett jävligt uppenbart leksaksvapen talar för sig självt.
Ja, jag hade hållit med dig OM det hade handlat om en skarp OCH hotfull situation. Nu är det uppenbarligen inte så. Jag förstår OM poliserna var trötta t ex., men ändå...
Citat:
Ursprungligen postat av
PlutoJ
Träffar man en sten eller en lyktstolpe, eller t.o.m. marken är risken för rikoschett stor. Det blir inte så att kulan studsar runt i oändlighet som en flipperkula, men det räcker med EN rikoschett för att det ska gå riktigt illa. Och de är oberäkneliga! Du kan aldrig veta hur en kula rikoschetterar. Dra till vapenforumet och tramsa, så får vi se hur lång tid det tar innan du kryper ut igen...
Haha...mhm...och hur jävla mycket skjutvana har du själv? Jag har redan sagt det att det är en jävla skillnad på en skjutbana och en skarp situation (det finns gott om statistik på hur dåligt folk träffar i skarpa lägen...MEN...då talar vi generellt sett också om dödliga situationer, inte en sådan här situation). Tror du på allvar att de tänkte på en rikoschett i det läget? Ge dig, de felbedömde hela skiten. Gjorde som på träning och satte skott mitt i målet. Sen om rikoschetter, det är inga jävla biljardbollar som vallas med exakt precision. Ja, risken FINNS att en rikoschett kan träffa MEN...se till helheten. Ett mål direkt framför dem, mitt i natten...inga andra civila i eldområdet. Sannolikheten att de själva (eller en förlupen kula) skall skada dom- eller någon annan är ofantligt liten.
Som jag skrev i första repliken. Ta hela situationen som den har beskrivits i hänsyn innan du kommenterar. De hade sannolikt jävligt gott om tid på sig att skjuta riktad verkanseld på KORT avstånd. Klarar man fan inte av att träffa ett ben (om man nu faktiskt måste skjuta) på t ex. ~15m kan man omöjligen uppfylla skjutkraven.
Jag är definitivt ingen fantasi-rambo-figur som dunkar mig på bröstet, men när det gäller skytte anser jag mig nog förbannat duglig (jag är utbildad i prickskytte och har i övrigt en mycket gedigen vapenutbildning). Sannolikheten att jag blir uppläxad är tämligen låg (nej, än en gång inte skryt).
Sist om det här, det handlar inte om själva skjutskickligheten egentligen. Det jag är kritisk till är deras insats. Riskbedömning osv. innan de hamnade där de gjorde. Sen när de väl VAR i den situationen hade de förbannat gott om tid på sig att se saken för vad den var = en kille med DS och ett leksaksgevär. Fixar man inte att se det på kort avstånd så har man fan inget att göra i yrket.