2018-08-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Och om du lägger denna på marken bredvid motsvarande plastleksak, tror du inte att du märker viss skillnad om du sparkar till de då ?

Skillnaden är självklart som mellan en hockeypuck och en innebandyboll.

Förresten, är det ofta som dvärgtorpeder lallar runt med en 1911 med påmonterad rekylbroms helt öppet?

Det är ju allmänt känt att det hänger yrkesmördare där som väntar på att få sätta polisen I bahåll pā nätterna.
Citera
2018-08-10, 19:51
Medlem
Finns det någon bild på vattenpistolen?
Citera
2018-08-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så här. Den svenska polisen har nu skjutit 6-7 stycken i år. Och vi har fortfarande några månader kvar så det kan bli fler. .

Undrar hur många av dom var grovt kriminella! En? kanske....
Citera
2018-08-10, 19:52
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Självklart har föräldrarna ett ansvar, ville han leka tjuv/polis med leksaksvapen så får man göra det hemma med någon som har Downs. Men samtidigt så skulle jag själv känna igen en med Downs på 5 sekunder så polisen har ett ansvar här också. Tragiskt som satan men polisen och föräldrarna har ju ett ansvar här tycker jag. Samtidigt är det ju kanske inte helt lätt att uppfostra en med Downs, men om man känner till detta (som föräldrarna givetvis gjorde) så köper man väl kanske inte leksaksvapen heller...

Fast samtidigt, om jag hade sett en person med synlig Downs syndrom rikta vad jag tyckte såg ut som ett verkligt vapen mot mig så hade nog inte jag tänkt "jaja men det är ingen fara, han skjuter inte för han har ju Downs syndrom"

Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Exakt, och av den anledningen ser man till att grabben inte kan fly ut själv klockan fyra på morgonen beväpnad med ett leksaksgevär.

Det är skitviktigt att lära sina barn hur man ska föra sig runt poliser, är de oförmögna att lära sig detta så får man vidta nödvändiga åtgärder.

//tripportreat

Fast det kan nog vara svårt att hindra någon från att rymma 24/7 i ett normalt hem. Föräldrarna måste ju sova någon gång. De hade visst bett om någon speciallås på porten men inte fått det. Däremot kan jag ju hålla med om att det inte var det smartaste draget att köpa en så verklighetstrogen leksakspistol till den individen.
Citera
2018-08-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag tvivlar på att poliserna ifråga hade någon möjlighet att sparka till Erics leksak medan han höll i den. Jag förstår inte ens på vilket sätt den frågan är relevant. Att det är lätt att skilja leksaken från ett äkta vapen när man hanterar det, är inte det samma som att man kan göra det genom att titta på avstånd. De flesta som innehar en 1911 med rekylbroms tävlar i dynamiskt skytte. Men det finns förstås inget som hindrar vem som helst från att köpa en rekylbroms, det är inte en licenspliktig del. Du behöver inte ens ha licens på ett vapen för att köpa en rekylbroms, det är bara en bit fräst och gängat stål. Här kan du köpa så många du vill:
https://www.brownells.se/epages/Sverige.sf/sv_SE/?ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=Com pensator&ICShowAllFacets=1
Jag har själv rekylbroms till ett par av mina vapen, även om jag inte använder rekylbroms på tävling. Men själva frågeställningen är fullständigt irrelevant. Om jag möts av någon som riktar ett skjutvapen mot mig (äkta eller leksak) så kan jag garantera att min första tanke inte är "hur stor är sannolikheten att det där är ett äkta vapen".

Polisens första tanke: Den som trycker av först vinner!!
Citera
2018-08-10, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
"Så gott som alltid". Jojo, resten av tiden då? Eller börjar du nse att det finns andra möjligheter att lösa situationer som Eriks? Du behöver inte svara för jag lägger ner debatten mot dig.

Jo nu i efterhand finns det helt klart andra sätt, men där och då kunde ingripande polismän omöjligen veta det.

Nä det är bra, du är ju uppenbarligen för korkad för att inse att det är skillnad på att analysera, bedöma och agera INNAN man har facit, jämfört med EFTER.
Citera
2018-08-10, 19:57
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast samtidigt, om jag hade sett en person med synlig Downs syndrom rikta vad jag tyckte såg ut som ett verkligt vapen mot mig så hade nog inte jag tänkt "jaja men det är ingen fara, han skjuter inte för han har ju Downs syndrom"

Fast det kan nog vara svårt att hindra någon från att rymma 24/7 i ett normalt hem. Föräldrarna måste ju sova någon gång. De hade visst bett om någon speciallås på porten men inte fått det. Däremot kan jag ju hålla med om att det inte var det smartaste draget att köpa en så verklighetstrogen leksakspistol till den individen.

Säkerhetskedja på dörren är en lösning, om än lite riskabelt om man behöver utrymma bostaden. Gps på ungen med funktion som larmar päronen om ungen sticker, låt bli att sticka vapenliknande föremål i handen på en treåring i en 20-årings kropp.

Det finns en rad lösningar som hade förhindrat detta, föräldrarna ville dock att deras lilla snöflinga skulle ha samma rättigheter som alla andra trots att han inte kunde hantera skyldigheterna det medför.

//tripportreat
Citera
2018-08-10, 19:58
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Säkerhetskedja på dörren är en lösning, om än lite riskabelt om man behöver utrymma bostaden. Gps på ungen med funktion som larmar päronen om ungen sticker, låt bli att sticka vapenliknande föremål i handen på en treåring i en 20-årings kropp.

Det finns en rad lösningar som hade förhindrat detta, föräldrarna ville dock att deras lilla snöflinga skulle ha samma rättigheter som alla andra trots att han inte kunde hantera skyldigheterna det medför.

//tripportreat

Nu antar du ju dock att han inte kunde ta sig förbi en säkerhetskedja. Det kunde han sannolikt. Han hade en begåvningsnivå som en treåring, en normal treåring hade tagit sig ut om det inte varit för att de är korta. GPS på honom kanske kunde ha varit bra, men han kunde ju ändå ha hunnit ut och bli skjuten.
Citera
2018-08-10, 19:59
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

I min värld i sådana fall har man ju inte mer IQ än en med Downs om jag skall vara helt ärlig.
Men visst folk reagerar väl annorlunda, om du hade pratat med någon med Downs så hade du troligen aldrig ens funderat på om det var "äkta" vapen eller ej, även om han/hon nu på något magiskt sätt hade fått tag i ett äkta vapen, med ammunition osv.
Citera
2018-08-10, 20:02
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Nu antar du ju dock att han inte kunde ta sig förbi en säkerhetskedja. Det kunde han sannolikt. Han hade en begåvningsnivå som en treåring, en normal treåring hade tagit sig ut om det inte varit för att de är korta. GPS på honom kanske kunde ha varit bra, men han kunde ju ändå ha hunnit ut och bli skjuten.
Säkerhetskedjan kan låsas med hänglås eller monteras så ungen inte kommer åt det exempelvis, men då hamnar vi i samma sits som jag tog upp först - kan bli farligt i en utrymningssituation.

Gps lär ju kunna varna tidigt och då ska det inte behöva ta så lång tid att jaga rätt på ungen.

Och återigen, sätt inte vapen i händerna på någon som inte kan hantera det.

//tripportreat
Citera
2018-08-10, 20:03
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
I min värld i sådana fall har man ju inte mer IQ än en med Downs om jag skall vara helt ärlig.
Men visst folk reagerar väl annorlunda, om du hade pratat med någon med Downs så hade du troligen aldrig ens funderat på om det var "äkta" vapen eller ej, även om han/hon nu på något magiskt sätt hade fått tag i ett äkta vapen, med ammunition osv.

Du vet att det finns folk med Downs syndrom som har vanliga jobb? Som har en IQ som faller inom spannet för normalbegåvning? Och det krävs ju knappast normalbegåvning för att skaffa sig och avfyra ett vapen, som väl situationen i världen väl illustrerar.

Nu var just den här killen nog definitivt för svagbegåvad, men det kan inte rimligtvis någon som ser honom veta. Varför skulle inte en person med Downs kunna komma över ett vapen och avfyra det?

Sen möjligtvis att polisen borde ha hanterat själva bemötande av honom annorlunda dvs inte börja skrika hetsigt eller sånt som jag antar att de gjorde.
Citera
2018-08-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du får väl fråga de länder som klarar av att inte skjuta ihjäl medborgare. Norge och Finland exempelvis. Det finns säker flera.

Norska poliser är obeväpnade så där kom du med ett dåligt exempel. I Finland använder man kniv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in