2018-08-10, 18:43
Medlem
Nu passar inkvoteringen Valentina Xhaferi med sin usla rapportering i radion. Den här gången handlar det om polisen i farliga situationer. Hade varit intressant att veta vad de farliga situationerna bestått av och hur ofta de råkar ut får sådant, varje dag, varje vecka, en gång i månaden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7016866
Citera
2018-08-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
En förklaring till varför han inte fick vård kan vara att det inte är polisens jobb att hjälpa skadade när de ska stoppa pågående dödligt våld. De ska konstatera att skadade är döda och sen leta efter fler att knäppa.

Tror snarare att de var rädda för att mannen skulle ha sprängladdningar apterade på kroppen.

Alt. de var säkra på att han redan var död, vilket han ju också var enligt vittnen som hört ambulanspersonalen prata.
Citera
2018-08-10, 18:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag tror att du har rätt i dina spekulationer. Jag tror inte poliserna har gjort fel i detta fall. Men är det något som jag är förvånad över är det just väntetiden innan han fick vård. Orsakerna kan vara många och jag hoppas att utredningen ger ett svar på det.

Jag vill dock påpeka att jag inte har någon klar uppfattning i skuldfrågan, det finns alldeles för lite fakta offentliggjorda för det. Däremot kan jag se flera möjliga scenarion där polisen måste anses ha handlat korrekt utifrån den information de hade när de var tvungna att fatta beslut. Många här i tråden klarar tyvärr inte ens att skilja sin egen efteråt-kunskap från där-och-då och utgår t ex från att situationen måste ha varit sån att poliserna borde ha förstått att de hade att göra med en förståndshandikappad person, t o m specifikt en person med Downs. Ändå har ingen information publicerats vad jag vet som visar detta. Vi vet inte ens ljusförhållandena eller på vilket avstånd poliserna sköt, än mindre hur snabbt förloppet var när det väl uppstod någon form av konfrontation (även om den ena parten inte förstod att det var det vilket ledde till den katastrofala utgången)
Citera
2018-08-10, 19:01
Avstängd
Citat:
En förklaring till varför han inte fick vård kan vara att det inte är polisens jobb att hjälpa skadade när de ska stoppa pågående dödligt våld. De ska konstatera att skadade är döda och sen leta efter fler att knäppa.

Skitsnack. Alla poliser har utbildning i första hjälpen vilket innebär att de kan livsuppehålla personer tills mer kvalificerad personal kommer på plats.
Citera
2018-08-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, Eric tänkte skjuta ihjäl poliserna med leksakspistolen. Men poliserna hann före. Eller så gjorde de inte det, utan Eric hann skjuta poliserna men då det var en leksakspistol så blev de bara stående och så blev de förbannade pga bristande respekt för polisen och tänkte vuxet och moget "det där var ett djävla sätt", och så pang och sedan ratatatata.

Hur tycker du att poliser ska utbildas att agera i en situation som detta?
Citera
2018-08-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smguld1988
Hur tycker du att poliser ska utbildas att agera i en situation som detta?

Du får väl fråga de länder som klarar av att inte skjuta ihjäl medborgare. Norge och Finland exempelvis. Det finns säker flera.
Citera
2018-08-10, 19:05
Medlem
Citat:
"Vapnet" ser ut som en förminskad variant av ak-5 utan magasin. Den sägs ha misstagits för en pistol fast om man ska döma av bilden är den är bra mycket större än vanlig pistol, större än Hans Holmers favoritvapen.

Det räcker med att sparka till denna så märker man att det är plast.
Uttalar du dig lika tvärsäkert på andra områden du inte vet något om, eller nöjer du dig med att avslöja din okunnighet om skjutvapen? Vi som hanterar pistoler till vardags tycker nämligen att dina kommentarer ger upphov till sekundärskam.
Citera
2018-08-10, 19:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du får väl fråga de länder som klarar av att inte skjuta ihjäl medborgare. Norge och Finland exempelvis. Det finns säker flera.

Om du har uppfattningen att dödsskjutningar kan undvikas helt så måste det ju innebära att du har sakkunskaper och borde kunna redovisa dem för oss istället för att komma med ett sånt här barnsligt jävla töntsvar. Precis som du borde kunna svara på min fråga jag ställde för en knapp timme sen till dig om din insyn/kunskap om utredningen med tanke på dina tvärsäkra uttalanden.
Citera
2018-08-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smguld1988
Varför hade Eric en pistol i handen? Vet du ifall han hotade polisen med den på skoj eller inte?

Eric hade en leksak i handen. Det var klart nästan från första början. Tror du själv att han smidde lömska planer på att skjuta poliserna med leksaken? Hur visste han att poliser skulle ens dyka upp?
Citera
2018-08-10, 19:09
Medlem
FM2018s avatar
Polisens dödskjutning av Eric Torell

Jag har inte följt nyheterna, men uppfattat att det blivit en diskussion.
Min första tanke när jag läste följande:

"Erics familj vill driva frågan om vållande till annans död"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/erics-familj-vill-driva-fragan-om-vallande-till-annans-dod

"– Jag är helt övertygad om att där och då i parken så tror Eric att poliserna leker med honom, säger Erics mamma Katarina Söderberg."

Jag får väl be om ursäkt redan här och nu om Katarina Söderberg läser följande, eftersom det kan vantolkas beroende på den dagsform man har när man läser den.

Det kanske ska sägas att jag är innerligt trött på alla känslostyrda redaktioner så fort polisen gjort någonting 'oförlåtligt'. Det är självklart att pojken är oskyldig och att det hela resulterade i en tragisk olycka, men.

Var på det klara att man inte leker med poliser.

Om man ger sitt barn med intresse för polis ett verklighetstroget leksaksvapen som dessutom är något förståndshandikappat är det ytterst föräldrarnas ansvar att låta denne förstå vad polisen är och gör i yttre tjänst.

Polisen känner normalt sett inte enskilda individer vid ingripanden och kan knappast belastas för den skuld Erics mamma Katarina Söderberg känner i nuläget. Hade han varit min son hade han inte närmat sig polisen förrns han var på det klara över riskerna.

Vad tycker ni andra.
Är det inte lite smågrisigt att klaga inför hela folket när man själv brustit i sitt vuxna ansvar?

Tack för mig!
Citera
2018-08-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du har uppfattningen att dödsskjutningar kan undvikas helt så måste det ju innebära att du har sakkunskaper och borde kunna redovisa dem för oss istället för att komma med ett sånt här barnsligt jävla töntsvar. Precis som du borde kunna svara på min fråga jag ställde för en knapp timme sen till dig om din insyn/kunskap om utredningen med tanke på dina tvärsäkra uttalanden.

Så här. Den svenska polisen har nu skjutit 6-7 stycken i år. Och vi har fortfarande några månader kvar så det kan bli fler.

Om jag inte svarar dig så har jag bedömt att ditt inlägg är så svagt att det inte förtjänar ett svar. Detta gäller bara dig. När det gäller andra så kan jag ha andra bevekelsegrunder.
Citera
2018-08-10, 19:13
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Uttalar du dig lika tvärsäkert på andra områden du inte vet något om, eller nöjer du dig med att avslöja din okunnighet om skjutvapen? Vi som hanterar pistoler till vardags tycker nämligen att dina kommentarer ger upphov till sekundärskam.

Har du sett bilden på "vapnet" ?

Vet du hur stor en sån där stenplatta är ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in