Jag har inte följt nyheterna, men uppfattat att det blivit en diskussion.
Min första tanke när jag läste följande:
"Erics familj vill driva frågan om vållande till annans död"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/erics-familj-vill-driva-fragan-om-vallande-till-annans-dod
"– Jag är helt övertygad om att där och då i parken så tror Eric att poliserna leker med honom, säger Erics mamma Katarina Söderberg."
Jag får väl be om ursäkt redan här och nu om Katarina Söderberg läser följande, eftersom det kan vantolkas beroende på den dagsform man har när man läser den.
Det kanske ska sägas att jag är innerligt trött på alla känslostyrda redaktioner så fort polisen gjort någonting 'oförlåtligt'. Det är självklart att pojken är oskyldig och att det hela resulterade i en tragisk olycka, men.
Var på det klara att man inte leker med poliser.
Om man ger sitt barn med intresse för polis ett verklighetstroget leksaksvapen som dessutom är något förståndshandikappat är det ytterst föräldrarnas ansvar att låta denne förstå vad polisen är och gör i yttre tjänst.
Polisen känner normalt sett inte enskilda individer vid ingripanden och kan knappast belastas för den skuld Erics mamma Katarina Söderberg känner i nuläget. Hade han varit min son hade han inte närmat sig polisen förrns han var på det klara över riskerna.
Vad tycker ni andra.
Är det inte lite smågrisigt att klaga inför hela folket när man själv brustit i sitt vuxna ansvar?
Tack för mig!