2018-08-10, 19:17
Medlem
Det där CPt borde ju ha varit inlåst, så det är föräldrarnas ansvar och inte polisens som uppmanade CPt att släppa vapnet.

CPts förmyndare/skötare borde varit med och gjort så det släppte vapnet.
Citera
2018-08-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Har du sett bilden på "vapnet" ?

Vet du hur stor en sån där stenplatta är ?
Ja. Och jag har även känt och klämt på så gott som alla pistolmodeller som finns registrerade i Sverige. En fullstor 1911 med monterad rekylbroms är väldigt lik Erics leksak. Jag är licensierad vapenkontrollant och jag hade inte på några meters avstånd kunnat avgöra om det var en leksak eller ett äkta vapen. Det tycker jag inte att man kan begära av poliser i ett stressat läge heller.
Citera
2018-08-10, 19:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så här. Den svenska polisen har nu skjutit 6-7 stycken i år. Och vi har fortfarande några månader kvar så det kan bli fler.

Om jag inte svarar dig så har jag bedömt att ditt inlägg är så svagt att det inte förtjänar ett svar. Detta gäller bara dig. När det gäller andra så kan jag ha andra bevekelsegrunder.

Okej. Då vet jag och alla andra att du är en fjantpajas som sitter och framför dina egna gissningar och tro som om dom vore fakta. Jag har full förståelse för att du inte hittade något bra svar på frågan. Tyvärr hjälpte det inte, byxorna dina åkte ner till vristerna ändå och nu står du där med rumpan bar. Grattis.
Citera
2018-08-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Därför att den våldsanvändning som pratas om där rör det våld man använder för att utföra en tjänsteuppgift, här handlade det med största sannolikhet om att försvara sig själv, nödvärn alltså.

Polislagen rör polisens befogenheter i vissa lägen, nödvärn ingen befogenhet utan en rätt alla har. Det ÄR med hänvisning till nödvärn polis avfyrar sitt tjänstevapen så gott som alltid.

"Så gott som alltid". Jojo, resten av tiden då? Eller börjar du nse att det finns andra möjligheter att lösa situationer som Eriks? Du behöver inte svara för jag lägger ner debatten mot dig.
Citera
2018-08-10, 19:30
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja. Och jag har även känt och klämt på så gott som alla pistolmodeller som finns registrerade i Sverige. En fullstor 1911 med monterad rekylbroms är väldigt lik Erics leksak. Jag är licensierad vapenkontrollant och jag hade inte på några meters avstånd kunnat avgöra om det var en leksak eller ett äkta vapen. Det tycker jag inte att man kan begära av poliser i ett stressat läge heller.

Och om du lägger denna på marken bredvid motsvarande plastleksak, tror du inte att du märker viss skillnad om du sparkar till de då ?

Skillnaden är självklart som mellan en hockeypuck och en innebandyboll.

Förresten, är det ofta som dvärgtorpeder lallar runt med en 1911 med påmonterad rekylbroms helt öppet?
Citera
2018-08-10, 19:37
Medlem
FM2018s avatar
Polisens dödskjutning av barn med leksaksvapen

Dödsskjutningen av Eric Torell.

"Erics familj vill driva frågan om vållande till annans död" - SVT Nyheter
– Jag är helt övertygad om att där och då i parken så tror Eric att poliserna leker med honom, säger Erics mamma Katarina Söderberg.

Det kanske ska sägas att jag är innerligt trött på alla känslostyrda reaktioner så fort polisen gjort någonting 'oförlåtligt'. Det är självklart att pojken är oskyldig och att det hela resulterade i en tragisk olycka, men.

Var på det klara att man inte leker med poliser.

Om man har gett sitt barn med intresse för polis ett verklighetstroget leksaksvapen som dessutom är något förståndshandikappat är det ytterst föräldrarnas ansvar att låta denne förstå vad polisen är och gör i yttre tjänst.

Polisen känner normalt sett inte enskilda individer vid ingripanden och kan knappast belastas för den skuld mamman känner för nuvarande. Hade han varit min son hade han inte närmat sig polisen förrns han var på det klara över riskerna.

Vad tycker ni andra?
Är det inte lite grisigt att klaga inför hela folket när man själv brustit i sitt vuxna ansvar?

Tack för mig!

Notis.
Ämnet berör inte brott mig veterligen vid nuläget.
Senast redigerad av FM2018 2018-08-10 kl. 19:53.
Citera
2018-08-10, 19:41
Medlem
Katzyns avatar
Han var väl 20 år, inte ett barn? Men så pass kraftigt begåvningshandikappad att det nog inte var möjligt att lära honom saker som "lek inte med polisen".
Citera
2018-08-10, 19:41
Medlem
Allt är komedi i de styrandes ögon. Jag har börjat tappa åsikter och istället ser denna värld som ett joke. Det är vad allt har blivit och det är meningen.
Citera
2018-08-10, 19:43
Medlem
4yoonlys avatar
Självklart har föräldrarna ett ansvar, ville han leka tjuv/polis med leksaksvapen så får man göra det hemma med någon som har Downs. Men samtidigt så skulle jag själv känna igen en med Downs på 5 sekunder så polisen har ett ansvar här också. Tragiskt som satan men polisen och föräldrarna har ju ett ansvar här tycker jag. Samtidigt är det ju kanske inte helt lätt att uppfostra en med Downs, men om man känner till detta (som föräldrarna givetvis gjorde) så köper man väl kanske inte leksaksvapen heller...
Citera
2018-08-10, 19:46
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Han var väl 20 år, inte ett barn? Men så pass kraftigt begåvningshandikappad att det nog inte var möjligt att lära honom saker som "lek inte med polisen".
Exakt, och av den anledningen ser man till att grabben inte kan fly ut själv klockan fyra på morgonen beväpnad med ett leksaksgevär.

Det är skitviktigt att lära sina barn hur man ska föra sig runt poliser, är de oförmögna att lära sig detta så får man vidta nödvändiga åtgärder.

//tripportreat
Citera
2018-08-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM2018
Är det inte lite grisigt att klaga inför hela folket när man själv brustit i sitt vuxna ansvar?

Nej.
Man borde bötfälla föräldrarna då barnets död mest berodde på deras oaktsamhet.
Citera
2018-08-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Och om du lägger denna på marken bredvid motsvarande plastleksak, tror du inte att du märker viss skillnad om du sparkar till de då ?

Skillnaden är självklart som mellan en hockeypuck och en innebandyboll.

Förresten, är det ofta som dvärgtorpeder lallar runt med en 1911 med påmonterad rekylbroms helt öppet?
Jag tvivlar på att poliserna ifråga hade någon möjlighet att sparka till Erics leksak medan han höll i den. Jag förstår inte ens på vilket sätt den frågan är relevant. Att det är lätt att skilja leksaken från ett äkta vapen när man hanterar det, är inte det samma som att man kan göra det genom att titta på avstånd. De flesta som innehar en 1911 med rekylbroms tävlar i dynamiskt skytte. Men det finns förstås inget som hindrar vem som helst från att köpa en rekylbroms, det är inte en licenspliktig del. Du behöver inte ens ha licens på ett vapen för att köpa en rekylbroms, det är bara en bit fräst och gängat stål. Här kan du köpa så många du vill:
https://www.brownells.se/epages/Sverige.sf/sv_SE/?ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=Com pensator&ICShowAllFacets=1
Jag har själv rekylbroms till ett par av mina vapen, även om jag inte använder rekylbroms på tävling. Men själva frågeställningen är fullständigt irrelevant. Om jag möts av någon som riktar ett skjutvapen mot mig (äkta eller leksak) så kan jag garantera att min första tanke inte är "hur stor är sannolikheten att det där är ett äkta vapen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in