2018-08-10, 01:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du behöver inte tipsa mig.

Det här är vad du skrev:

Javisst presenteras bevisning ofta successivt för försvaret, allteftersom man skaffar bevisningen. Men det är ingen nackdel att känna till hur försvaret ställer sig till bevisningen innan man går till tinget, om jag får uttrycka mig i en underdrift.

En anledning till att man inledningsvis i förhör kanske inte lägger fram allt är typiskt att man inte vill avslöja detaljer för det fall det finns annan GM. När man frågar om något berättar man en del (oundvikligt).

Jag märker att du har svårt att hålla isär huvudförhandling och Häktningsförhandling. Vi pratar här inte om huvudförhandling alls så jag förstår inte varför du blandar in den i detta. Det är dumt att beröra saker som man saknar kunskap om. Exempelvis så är det absolut inte så att en Förhörsledare väntar med att lägga fram bevisning för att det av någon anledning skulle kunna vara så att den misstänkte inte är GM. Med detta sagt så ser jag det ganska meningslöst att försöka diskutera detta med dig. Det vore som om diskutera att jorden är rund med en flat earther ungefär. Jag har pluggat detta. Har du?
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-10 kl. 01:04. Anledning: stavfel
Citera
2018-08-10, 01:23
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Korrekt. De initiala sökinsatserna var koncentrerade till Vivalla (förmodligen för att hennes mobil pingat där) och som jag uppfattade det han de knappt påbörja sökningarna åt planket-området (där FP var) förrän det avbröts (oklart av vem). På varför: Min gissning är att "försvinnandet" övergått till "människorov".

För mig låter det märkligt att man bara avbryter en insats innan den slutfört sin uppgift?

Det andra är att just pinget från mobilen fick hundinsatsen att rikta in sig på "fel" område - helt motsatt håll från FP.

Idealisk effekt för en mördare som vill fördröja upptäckten av kroppen? Mobilen fick tjäna som "lockfågel"?
Därefter togs den bort och förstördes. Dess syfte var uppnått.

Huruvida en mobil hittats och är hos NFC eller inte - är oklart. Hört båda varianter.

En ytterligare SPEKULATION som jag närt länge.

Tack för detta klargörande kring sökinsatserna. Välkomnar även varmt din spekulation kring mobilens sista roll: den som vilseledande ”lockfågel”.
Citera
2018-08-10, 01:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag märker att du har svårt att hålla isär huvudförhandling och Häktningsförhandling. Vi pratar här inte om huvudförhandling alls så jag förstår inte varför du blandar in den i detta. Det är dumt att beröra saker som man saknar kunskap om. Exempelvis så är det absolut inte så att en Förhörsledare väntar med att lägga fram bevisning för att det av någon anledning skulle kunna vara så att den misstänkte inte är GM. Med detta sagt så ser jag det ganska meningslöst att försöka diskutera detta med dig. Det vore som om diskutera att jorden är rund med en flat earther ungefär. Jag har pluggat detta. Har du?

Ja, jag har pluggat detta.
Citera
2018-08-10, 01:41
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
MV skrev i inlägget att det är osannolikt att hon flyttats till fp utifrån att den är hyfsat trafikerad strax före midnatt (en kväll när folk är uppe och svalkar sig när det varit väldigt varmt om dagarna?). Om hon dödats på ett ställe strax efter tidpunkten vid sista livstecken behöver hon ju inte flyttats inom en timme. Hon kan ju varit i något skjul eller liknande flera timmar, kanske ett dygn eller längre.

Tack för klargörandet! Jo, så kan det kanske vara. För mig känns det inte som det troligaste scenariot, men om hon nu har dött eller förvarats på annan plats bör det iaf ha visat sig vid obduktionen. Polisen verkar dock inte ha sökt på fler platser än bostäderna och skogen bredvid SD?

Jag tror personligen att det har gått till som MV säger, att hon har gått hemifrån frivilligt med någon hon känner strax före mordet, längs gatan ner mot planket. Och att någonting sedan händer där, vilket även stämmer i tiden med skriken som Dalaan hör.

Men i dagsläget är väl alla teorier bara gissningar. Vi har fått många uppgifter i tråden men ingen officiell information från polisen om dödsorsak, mordvapen, motiv, tillvägagångssätt eller mordplats.
Citera
2018-08-10, 01:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tack för klargörandet! Jo, så kan det kanske vara. För mig känns det inte som det troligaste scenariot, men om hon nu har dött eller förvarats på annan plats bör det iaf ha visat sig vid obduktionen. Polisen verkar dock inte ha sökt på fler platser än bostäderna och skogen bredvid SD?

Jag tror personligen att det har gått till som MV säger, att hon har gått hemifrån frivilligt med någon hon känner strax före mordet, längs gatan ner mot planket. Och att någonting sedan händer där, vilket även stämmer i tiden med skriken som Dalaan hör.

Men i dagsläget är väl alla teorier bara gissningar. Vi har fått många uppgifter i tråden men ingen officiell information från polisen om dödsorsak, mordvapen, motiv, tillvägagångssätt eller mordplats.

Nej, jag håller inte heller det som troligaste scenariot men möjligt.
Citera
2018-08-10, 02:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ja, jag har pluggat detta.

Då måste du ha slarvat rejält Men nu blev du iallafall påmind om skillnaden mellan huvudförhandling och häktningsförhandling.
Citera
2018-08-10, 07:27
Medlem
Honan6s avatar
Tesen Svartsjukedrama säger väl att
Polisen även noga har kollat var dessa kvinnor befann sig den 14-15 maj?:
HD (MGM blivande? exfru)
MH (UW:s andra fru)
MN (ML:s exfru)
AD (JD=Hj*nt*m*r*s exfru)
Citera
2018-08-10, 07:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om man kollar på fallet rent statistiskt så känns det som om man har riktat misstankarna åt fel håll enligt mig, det borde ju vara den före detta maken som ligger under lupp inte en älskare som det är nu, förmodligen så är det anmälningarna LW gjorde som har skapat den situationen.

Vad har exmaken för alibi egentligen?

Fallet har gått i stå, man får ju hoppas att de nya utredarna verkligen är öppna i sina sinnen för som det ser ut nu så verkar inte fallet kunna lösas, man borde rimligen ha fått ihop sannolika skäl på den här tiden om de nu har tänkt rätt och alla spår pekar mot MGM.

När det tidigt i tråden frågades efter UW:s alibi så blev svaret (grovt förenklat och något överdrivet):
”-Det fattar du väl att han har alibi! Annars skulle han ju vara misstänkt av polisen! Pucko!!!”

När följdfrågor kom blev svaret att han var ”i ett annat län, på jobb.”

Följdfrågor på det visade att det ”andra länet” kunde nås med bil på tämligen kort tid. Men ”så klart kan hans arbetsgivare ge honom alibi.”

När det sedan behövdes alibi för äldste sonen - och ”styvmamman” visade sej inte ha sovit i UW:s bostad - då blev UW behändigt placerad där i stället. På så sätt ger han och äldste sonen så smidigt varann alibi.

Ungefär så...
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-10 kl. 07:45.
Citera
2018-08-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det verkar vara:

Tack så mycket för svar!
Citera
2018-08-10, 07:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nej det menar jag inte, och är heller inte det jag uttryckt. Åklagaren vill inte att visst utredningsmaterial ska komma till den misstänktes kännedom tidigt i utredningen. Varför har redan avhandlats för veckor sedan. Det har att göra med de olika utredningsfaserna. Kortfattat: En Förhörsledare behöver under förhör ställa frågor till den misstänkte som rör saker som den misstänkte inte ska ha insyn i. Det är alltså under en period under förundersökningen, och har inte med någon väntan inför en huvudförhandling. Bevisning presenterar Förhörsledaren bit för bit i de senare förhören av den misstänkte. Det kan du tydligt se när du läser i fupar, om du nu tvivlar på detta, och tror att det är något som är hämtat från tv-serier. Det finns bra böcker som berör förhörsmetodik om du är intresserad av ämnet. Jag kan tipsa dig om några om du vill!

Varför du hamnar fel i ditt resonemang är att "du inte skiljer på förhörsteknik och häktningsförhandling" . Det är ogörligt att med trovärdighet hävda att Åk hade mer på SD som hon inte presenterade TR av anledning hon tyckte det var okey att avlyssna och bevaka SD i frihet istället.

Behövs upplysas om att " häktingens avsikt är att ge utredarna arbetro genom att beröva GM tillfälle att undanröja bevis eller påverka vittnen etc." vilket "var/är överhängande i i fallet Wesström"

Av anledning som inte har med fallet att göra har dom otillräckliga skälen att häkta SD på SS olycksaligt blivit ett beskt piller som av prestige inte går att svälja.

Postat Igår, 17:19:
Citat:
Det kan vara så att åklagaren tyckte alternativet att kunna avlyssna och bevaka SD var en helt okej väg att ta istället.
Nej, det var inte ett val som gavs Åk det var efter misslyckandet i Tr "den enda vägen som återstod för Åk att acceptera "
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-10 kl. 08:41.
Citera
2018-08-10, 08:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I början kom uppgifter om att han var på annan ort i arbetet. Det var bekräftat av arbetsgivare.
Nu har det framkommit av Moralensväktare bl.a. att UW sov hemma i sin villa den natten, troligtvis med NW. De är varandras alibi således tolkar jag det som.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ok, far och son ger alltså varandra alibi, verkar ju stabilt som fan. "ironi"

Något känns fel och det magra resultatet hitintills stöder ju den tesen.

Nu ser jag att detta redan dryftats innan jag svarade.
Citera
2018-08-10, 08:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
De kan mycket väl ha fortsatt ha kontakt. Ser inte det alls som orimligt. Det kommer framgå i fupen, och deras fortsatta kontakt är isåfall också väsentligt för motivbilden. Det kan finnas väldigt många alternativ på hur deras relation varit det senaste året fram till mordet. De kan ha tagit avstånd från varandra helt i flera månader, de kan ha haft kontakt sporadiskt då och då. Inte speciellt ovanligt i krångliga relationer. Har själv erfarenhet av liknande relationer, och det har säkert andra i den här tråden också.
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Bra poäng. Bor man ihop speedas processen mot den patologiska svartsjukans utblommning kortare tid än om man inte bor ihop, utan har en relation där man träffas då och då när tillfälle ges. LW och SD bodde aldrig ihop, SD var ju gift på sitt håll under nästan hela relationen med LW. Bägge hade dessutom barn och arbete - så de var ju knappast tillsammans 24 timmar om dygnet. I en sådan situation som de hade kan det VERKLIGEN ta många år innan den mörka destruktiva svartsjukan vågar visa sitt fula ansikte fullt ut.
Jo, det är viktigt att försöka bilda sig en uppfattning om vad motivet kan ha varit. Många här i tråden har vittnat om sina tråkiga erfarenheter av svartsjuka och destruktiva relationer, och tror att det kan ha handlat om något sådant även i det här fallet. En artikel i Metro kan uppfattas som att även polisen tidigt var inne på att det fanns ett svartsjukemotiv bakom brottet:
https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Vet man hur polis och åklagare resonerade kring de här frågorna? Kan man ha utgått från egna negativa erfarenheter av relationer, eller tog man hjälp av psykologer och relationsexperter?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-10 kl. 08:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in