Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Nej det menar jag inte, och är heller inte det jag uttryckt. Åklagaren vill inte att visst utredningsmaterial ska komma till den misstänktes kännedom tidigt i utredningen. Varför har redan avhandlats för veckor sedan. Det har att göra med de olika utredningsfaserna. Kortfattat: En Förhörsledare behöver under förhör ställa frågor till den misstänkte som rör saker som den misstänkte inte ska ha insyn i. Det är alltså under en period under förundersökningen, och har inte med någon väntan inför en huvudförhandling. Bevisning presenterar Förhörsledaren bit för bit i de senare förhören av den misstänkte. Det kan du tydligt se när du läser i fupar, om du nu tvivlar på detta, och tror att det är något som är hämtat från tv-serier. Det finns bra böcker som berör förhörsmetodik om du är intresserad av ämnet. Jag kan tipsa dig om några om du vill!
Du behöver inte tipsa
mig.
Det här är vad du skrev:
Citat:
Det material som en åklagare lägger fram vid en häktning blir en misstänkt varse om när det presenteras för TR. Tidigt i en utredning kan det vara förödande ifall visst material kommer till den misstänktes kännedom.
Javisst presenteras bevisning ofta successivt för försvaret, allteftersom man skaffar bevisningen. Men det är ingen nackdel att känna till hur försvaret ställer sig till bevisningen innan man går till tinget, om jag får uttrycka mig i en underdrift.
En anledning till att man inledningsvis i förhör kanske inte lägger fram allt är typiskt att man inte vill avslöja detaljer för det fall det finns annan GM. När man frågar om något berättar man en del (oundvikligt).