2018-08-09, 22:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Frågan är inte ställd till mig men jag satt och plöjde igenom Moralensväktares inlägg på lunchen så jag har dem färskt i minnet och kanske kan bistå. Jag tolkar det nog också som att det var kontakten mellan SD och LW samma kväll som gjorde att man snabbt misstänkte SD, och människorov.
MV:s inlägg är en ovärderlig källa till information för den som vill förstå hur den tidigare utredningen bedrevs. Det skall alltså ha börjat med att UW lämnade uppgifter som riktade polisens intresse mot SD, och därefter verkar man ha drabbats av ett tunnelseende som inte står långt efter det man kan se hos flera användare här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tänker dels att dessa↑inlägg syftar på kontaktens innehåll. (Polisen hade nog inte befarat människorov om deras chat handlade om vanligt vardagsprat om tårtrecept och soligt vårväder.) Detta bekräftas sedan nedan ↓
Efter att ha fått det inledande tipset om SD lyckades man säkert tolka den här eventuella chattkonversationen på ett sätt som passade in i bilden. SD betraktades antagligen som GM redan innan man ens hade pratat med honom.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-09 kl. 22:04.
Citera
2018-08-09, 22:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du svarar på din egen fråga när det gäller "ess i ärmen". Det material som en åklagare lägger fram vid en häktning blir en misstänkt varse om när det presenteras för TR. Tidigt i en utredning kan det vara förödande ifall visst material kommer till den misstänktes kännedom.

Menar du att åklagaren skulle vänta till huvudförhandlingen med att presentera bevisning till MGM? Nejnejnej och åter nej! Du har sett för många amerikanska tv-serier. En åklagare som fördröjer hanteringen med att komma med överraskningar som tvingar till uppehåll för att försvaret ska få chans att begrunda och bemöta vad som läggs den åtalade till last blir nog inte så långlivad. Det är processekonomisk idioti att samla överraskningar och inte något man vinner mål på.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-09 kl. 22:14.
Citera
2018-08-09, 22:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Jo tack har läst dom enfaldiga argumenten att Åsa Hiding i hemlighet lät SD slippa cellen

Varför ställer du frågor som du har svar på?
Citera
2018-08-09, 22:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Menar du att åklagaren skulle vänta till huvudförhandlingen med att presentera bevisning till MGM? Nejnejnej och åter nej! Du har sett för många amerikanska tv-serier. En åklagare som fördröjer hanteringen med att komma med överraskningar som tvingar till uppehåll för att försvaret ska få chans att begrunda och bemöta vad som läggs den åtalade till last blir nog inte så långlivad. Det är processekonomisk idioti att samla överraskningar och inte något man vinner mål på.

Nej det menar jag inte, och är heller inte det jag uttryckt. Åklagaren vill inte att visst utredningsmaterial ska komma till den misstänktes kännedom tidigt i utredningen. Varför har redan avhandlats för veckor sedan. Det har att göra med de olika utredningsfaserna. Kortfattat: En Förhörsledare behöver under förhör ställa frågor till den misstänkte som rör saker som den misstänkte inte ska ha insyn i. Det är alltså under en period under förundersökningen, och har inte med någon väntan inför en huvudförhandling. Bevisning presenterar Förhörsledaren bit för bit i de senare förhören av den misstänkte. Det kan du tydligt se när du läser i fupar, om du nu tvivlar på detta, och tror att det är något som är hämtat från tv-serier. Det finns bra böcker som berör förhörsmetodik om du är intresserad av ämnet. Jag kan tipsa dig om några om du vill!
Citera
2018-08-09, 22:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut kan avlyssning ge viktigt material men i det här fallet så tvivlar jag på det, narkotikaaffärer och annan skumraskverksamhet, javisst där är avlyssning en huvudingrediens i arbetet för att få fatt de som sysslar med dylikt men här är det frågan om ett mord och jag tror inte att MGM är så värst pratsugen om det, inte ens till sina närmaste om jag ska vara ärlig.

Fan vet om det inte vore tjänstefel om nu åklagaren skulle ha bevisning som räcker för "sannolika skäl" och inte utnyttjar dem vid en förhandling, enligt mig så är det i alla fall oerhört dumt och i det längre perspektivet kan det ju eventuellt skada utredningen fatalt.

Jag tror fortfarande att åklagaren tog en rövare och hoppades att Tingsrätten skulle göra som brukligt och gå på åklagarens linje, så är ju det vanliga scenariot uppbyggt.

Som tur är brukar inte en åklagare tänka så när det gäller avlyssning rörande mordfall; "ingen idé. Det kommer inte ge något ändå.."

Förstår inte riktigt vad du menar med "tog en rövare". Kan du utveckla?

Åklagare ville självklart SD skulle häktas. Hon trodde även så klart att det hon la fram inför TR skulle leda till det. Annars hade hon inte försökt.
Citera
2018-08-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Moralens väktare sprider lögner har jag sagt flera gånger. Det där är en lögn!
Sista kontakten var inte med SD, för då skulle han nog suttit på sannolika. De hade ingen kontakt. Den som säger det ljuger. SD är väl inte så korkad att han ens pratar med henne efter all skit han fått utstå. Då skulle han ju få människan på halsen igen. Försök åtminstone se på moralens inlägg med lite skepsis. Ni som är seriösa i tråden. Ni sväljer allt.
Och hur vet du så säkert att det är en lögn?
Citera
2018-08-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Nej det menar jag inte, och är heller inte det jag uttryckt. Åklagaren vill inte att visst utredningsmaterial ska komma till den misstänktes kännedom tidigt i utredningen. Varför har redan avhandlats för veckor sedan. Det har att göra med de olika utredningsfaserna. Kortfattat: En Förhörsledare behöver under förhör ställa frågor till den misstänkte som rör saker som den misstänkte inte ska ha insyn i. Det är alltså under en period under förundersökningen, och har inte med någon väntan inför en huvudförhandling. Bevisning presenterar Förhörsledaren bit för bit i de senare förhören av den misstänkte. Det kan du tydligt se när du läser i fupar, om du nu tvivlar på detta, och tror att det är något som är hämtat från tv-serier. Det finns bra böcker som berör förhörsmetodik om du är intresserad av ämnet. Jag kan tipsa dig om några om du vill!

Du behöver inte tipsa mig.

Det här är vad du skrev:

Citat:
Det material som en åklagare lägger fram vid en häktning blir en misstänkt varse om när det presenteras för TR. Tidigt i en utredning kan det vara förödande ifall visst material kommer till den misstänktes kännedom.

Javisst presenteras bevisning ofta successivt för försvaret, allteftersom man skaffar bevisningen. Men det är ingen nackdel att känna till hur försvaret ställer sig till bevisningen innan man går till tinget, om jag får uttrycka mig i en underdrift.

En anledning till att man inledningsvis i förhör kanske inte lägger fram allt är typiskt att man inte vill avslöja detaljer för det fall det finns annan GM. När man frågar om något berättar man en del (oundvikligt).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-09 kl. 22:52.
Citera
2018-08-09, 22:45
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
FP=MP?

Jag tror inte alltid att FP är MP. Om så skulle vara fallet gissar jag att MP inte är funnen än eller att den inte betraktats som sådan av utredarna. LW kan t.ex. ha tagits av daga på annan ort/plats där hon sedan även förvarats innan utplacerandet på FP, tänker jag.

När polis sökte i närområdet behöver LW inte ännu legat vid planket. GM behövde tid att tänka, planera, sanera och slutföra det hen påbörjat, förmodar jag. Tyvärr verkar hen ha lyckats vinna den tiden.

Tror du att poliserna är helt dumma i huvudet?
Om någon polis hade tittat bakom planket så hade hen nog kommit ihåg det.
Hen hade nog också kommit ihåg att det då inte hade funnits någon kropp där.
Citera
2018-08-09, 22:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det stämmer inte dock. Enligt vad som tidigare framkommit i tråden skulle SD och HD försöka igen, därav att jag ser det som att båda har gått vidare.
Det har ju framgått att SD och HD skulle försöka rädda äktenskapet. Hur har du lyckats missa det?

Först skulle de försöka igen.
Sedan lämnade de in skilsmässohandlingarna och HD flyttade till ett eget hus.
Sedan LW mördades kom det igen information om att de skulle försöka igen.
Citera
2018-08-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tror du att poliserna är helt dumma i huvudet?
Om någon polis hade tittat bakom planket så hade hen nog kommit ihåg det.
Hen hade nog också kommit ihåg att det då inte hade funnits någon kropp där.

Och hur vet du att de inte gör det, fast att de av någon anledning inte låtsas om det för tillfället?
Citera
2018-08-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jaa du, det ser ju mysigt ut.

Undrar vad HD tyckte om sådana bilder?
Det är ju några här i tråden som känner både SD och LW.. Ni måste ju veta om de var öppna med sin relation..
Citera
2018-08-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det stämmer inte dock. Enligt vad som tidigare framkommit i tråden skulle SD och HD försöka igen, därav att jag ser det som att båda har gått vidare.
Det har ju framgått att SD och HD skulle försöka rädda äktenskapet. Hur har du lyckats missa det?

Vi får se i september vad de beslutar men förhållandet känns inte direkt hett om man semestrar på olika håll..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in