2018-08-09, 12:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I början kom uppgifter om att han var på annan ort i arbetet. Det var bekräftat av arbetsgivare.
Nu har det framkommit av Moralensväktare bl.a. att UW sov hemma i sin villa den natten, troligtvis med NW. De är varandras alibi således tolkar jag det som.

Ok, far och son ger alltså varandra alibi, verkar ju stabilt som fan. "ironi"

Något känns fel och det magra resultatet hitintills stöder ju den tesen.
Citera
2018-08-09, 12:32
Medlem
Snor-Johans avatar
Ofta i frånvaro av vittnen och kameror så är polisens vapen avlyssning likväl som att via NFC binda GM med DNA det som ofta leder till lagföring. Aktuellt ex, fallet Möller.

Därför blir bevakningen såväl fysisk som all slags kommunikation som SD och HD varit belagda med och fortfarande är belagda med intressant ur flera aspeker.

- En är att vad som spekulerats i är om HD varit inbegripen i mordet SD sägs ha utfört. Tesen syns mig osannolik eftersom dom under dom flera månader som gått ens yppat något till varandra skulle det komma till utredarnas kännedom via utrustning.

-Kan iofs, HD förutan inte uteslutas att under dom ca, 2000 timmarna strikt övervakning framkommit uppgifter vilka väderats inte räcka till ny häkning.

-JGs bil som användes vid upphämtningen på ARN och JGs sommarstuga utgår jag från också var såväl fysiskt som digitalt övervakad och buggutrustad.

- Haft funderingar kring ev, internationell hjälp med övervakning under vistelsen i GB (London?) som hör till sakens natur men blir osäker på det då utredarna i det skedet visat annat än professionallitet. Notera den senare avsatta Springares semester då utredningen lades på is.

- En bestämt svårförbisedd tanke är att övervakningen inte gett någonting som liksom utredningen f.övr, inte mäktat binda SD att grund för häkning uppnåtts.

Postat 2018-07-07, 03:56
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
SD och HD var bevakade efter efter frisläppandet av TR både via fysisk och digital övervakning.
Postat 2018-07-07, 04:12
Citat:
Polisen använder sig av två metoder dels en GPS puck som monteras på det fordon som man misstänker att eventuella misstänkta brottslingar ska använda sig av. Man har även möjlighet att montera en buggutrustning som aktiveras av ljud när någon sätter sig i bilen och pratar eller startar bilen.
Postat 2018-07-07, 04:27
Citat:
Hela resan till Arlanda är väl dokumenterad i Fub och kommer bli offentlig vid ett eventuellt åtal. Allt man har handlat och ärenden man utfört på vägen finns redan med i underlaget.
Postat 2018-07-08, 13:38
Citat:
Vad bilens tekniska undersökning gett har jag ingen information om, men man kan kolla resrutt genom bilens egna GPS om den är inbyggd i bilen. Eller via en av polisen monterad GPS så utredarna har kunnat följa bilens rutt från Örebro till Arlanda. Det har förekommit en del kritik kring hur TR släppt MGM vind för våg, och det går inte till så. Så länge han fortsatt är misstänkt för brottet följer polisen varje steg och avvikande beteende som han gör.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-09 kl. 13:31.
Citera
2018-08-09, 12:36
Medlem
Honan6s avatar
LW anmäls försvunnen av anhöriga tidig morgon den 15 maj. Av någon anledning så anser man direkt att SD är Skäligen misstänkt för ett grovt brott, han anhölls några timmar och åklagaren ÅH blir förundersökningsledare från dag 1. SD släpps och han åker mot USA. LW är försvunnen.

SVT Nyheter Örebro 17 maj - Journalisten reagerar på att åklagaren är förundersökningsledare
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-soker-forsvunnen-kvinna-misstanker-manniskorov

SVT Nyheter Örebro 18 maj - Åklagaren bekräftar att en misstänkt varit anhållen och släppts på tisdagen
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/person-tidigare-anhallen-misstankt-for-manniskorov

När åklagaren ville ha fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8/6, så gick TR emot. Vilket betyder att åkl ÅH inte kunde presentera tillräckliga bevis samt att det saknades svar från NFC.
En trådskrivare skrev sen att hen tolkat häktningsframställan, så det skapade lite trådrabalder ett tag eftersom häktningsframställan gjordes inför lyckta dörrar.

När LW försvann spreds ryktet snabbt i Örebro om att det var SD som varit anhållen, släppts och därefter åkt till USA. Att han reste iväg gjorde att han blev "skyldig" i mångas ögon och detta flera dagar innan LW ens hade hittats.
Kan det betyda att polisen fann indikationer på att hon mördats redan då anmälan om försvinnandet gjordes?
Nu får vi väl vänta på svar i en eventuell FUP eftersom locket som ligger på tycks vara väl tillslutet.
Citera
2018-08-09, 12:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
LW anmäls försvunnen av anhöriga tidig morgon den 15 maj. Av någon anledning så anser man direkt att SD är Skäligen misstänkt för ett grovt brott, han anhölls några timmar och åklagaren ÅH blir förundersökningsledare från dag 1. SD släpps och han åker mot USA. LW är försvunnen.

SVT Nyheter Örebro 17 maj - Journalisten reagerar på att åklagaren är förundersökningsledare
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-soker-forsvunnen-kvinna-misstanker-manniskorov

SVT Nyheter Örebro 18 maj - Åklagaren bekräftar att en misstänkt varit anhållen och släppts på tisdagen
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/person-tidigare-anhallen-misstankt-for-manniskorov

När åklagaren ville ha fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8/6, så gick TR emot. Vilket betyder att åkl ÅH inte kunde presentera tillräckliga bevis samt att det saknades svar från NFC.
En trådskrivare skrev sen att hen tolkat häktningsframställan, så det skapade lite trådrabalder ett tag eftersom häktningsframställan gjordes inför lyckta dörrar.

När LW försvann spreds ryktet snabbt i Örebro om att det var SD som varit anhållen, släppts och därefter åkt till USA. Att han reste iväg gjorde att han blev "skyldig" i mångas ögon och detta flera dagar innan LW ens hade hittats.
Kan det betyda att polisen fann indikationer på att hon mördats redan då anmälan om försvinnandet gjordes?
Nu får vi väl vänta på svar i en eventuell FUP eftersom locket som ligger på tycks vara väl tillslutet.

Polisen vet om att ett ofrivilligt försvinnande blir ofta mordutredning senare tyvärr. Såvida det inte handlar om en förmögen familj då man kan anta att en eventuell kidnappning skett för begäran av lösensumma.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-09 kl. 12:47.
Citera
2018-08-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tyckte att jag förklarade varför morgonrocken var intressant.

Jag tycker fortfarande det men verkar vara ensam om det. Därför har jag släppt den nu.

(Hon skulle för all del ha kunnat haft morgonrock delvis på, och nån kofta eller liknande bredvid... Jag kommer att fortsätta tänka ut tänkbara upplägg, men kommer tills vidare inte dela dem, eftersom just detta med morgonrock verkar vara totalt ointressant!)
Jag tycker inte att du skall släppa morgonrocken!
Du är inte ensam i att tänka i de banor du här i tråden ger uttryck för.
Du har på ett föredömligt pedagogiskt vis förklarat varför morgonrocken är intressant, men det har inte hjälpt. Min uppfattning är att:
Morgonrocken rockar!

Vi kanske skall ta diskussion i PM du och jag, så inte de lite mer tondöva här i tråden blir störda av vår musik?
Citera
2018-08-09, 13:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, åklagarens tal om "jättemycket teknisk bevisning" börjar för varje dag, för varje vecka -för att inte säga varje månad! -te sig alltmer som ett tecken på halmstråighet.
Vad "jättemycket" så småningom kommer att landa i när det gäller möjlighet att väcka åtal mot någon, skall bli intressant att se.

Håller man t ex fortfarande, efter alla dessa veckor, på att gå igenom den där upphittade mobilen? Den som vi inte med säkerhet ens vet är LW:s. Mycket, kanske rentav det mesta? -talar emot att det är hennes mobil. Åtminstone i min lilla bok.
"Jättemycket teknisk bevisning" går också tolka som säckar fulla med LWs liksom SDs smutstvätt.
Hav förbarmande med NFC..
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-09 kl. 13:21.
Citera
2018-08-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Allteftersom dagarna går ter sig FP alltmer som en utmärkt plats (enl. GM) att placera LW på, känner jag. Jag tror inte att FP är MP. FP öppnar upp för flest presumtiva GM i detta fall, anser jag:

Ett flertal olika personer från LW:s bostadsområdet skulle kunna misstänkas ha utfört dådet och lagt BO bakom planket.

Någon/några GM från Vivallaområdet skulle också kunnat ha agerat likaledes.

En/flera till BO bekant/a GM, boendes på annan ort, ”tjänar” även på att dumpa BO i hennes närområde så att någon därifrån troligtvis misstänks.

Dessutom är platsen tillgänglig dels från LW:s bostadsområde, dels från motorvägen.
Då får det ha varit väldigt snabba ryck mellan mordet, på annat ställe -annan ort?- och utplaceringen av kroppen intill planket nära hemmet.
Rättspatologerna är inga dumhuvuden. Något av det första man söker tecken på hos en avliden person, är var på kroppen likfläckarna finns. Eftersom kroppen noggrant fotograferades, så kan man därigenom jämföra fynden av likfläckar, de som har uppkommit under tiden vid planket och de (högst eventuella) som kan ha uppkommit om LW en tid legat nån annanstans, i en annan position, efter att hon dödats.
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-09 kl. 13:35.
Citera
2018-08-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
"Jättemycket teknisk bevisning" går också tolka som säckar fulla med LWs liksom SDs smutstvätt.
Hav förbarmande med NFC..
Jo, jag har förbarmande med de allra flesta människor, även NFC-folk..

Men borde inte åklagaren valt ett lite mer neutralt ord än "bevisning"? Sagt "jättemycket tekniskt material"? Hon visste väl inte om man hade material som skulle kunna bli till bevisning?
Smutstvätt -tja, varför inte? I det här ärendet finns det gott om smutsig byk, det har jag noterat..
Citera
2018-08-09, 13:37
Medlem
Citat:
Allteftersom dagarna går ter sig FP alltmer som en utmärkt plats (enl. GM) att placera LW på, känner jag. Jag tror inte att FP är MP. FP öppnar upp för flest presumtiva GM i detta fall, anser jag:

Ett flertal olika personer från LW:s bostadsområdet skulle kunna misstänkas ha utfört dådet och lagt BO bakom planket.

Någon/några från Vivallaområdet skulle också kunnat ha agerat likaledes.

En/flera bekant/a, boendes på annan ort ”tjänar” även på att dumpa BO i hennes närområde så att någon därifrån troligtvis misstänks.

Dessutom är platsen tillgänglig dels från LW:s bostadsområde, dels från motorvägen.

Vilka motiv skulle dessa personer ha?

Jag tror FP är MP. Litar helt på "skrikvittnet"s tidsuppgifter.

Sista kontakt i bostad ca 23.00.
En kort promenad efter vägen samtidigt som hon hade synkontakt med bostaden. Jag tror att hon var inställd på en kort pratstund utanför grindarna. Endast det. Därav olåst dörr.

Han lurade med henne ... Men vid slutet av vägen ville hon vända och gå hem.
DÅ hända något ...han drog in henne i skogsområdet och tvingade henne upp bakom planket (oklart hur).
Kamp-Skrik-Död (Tyst)
Ett relativt kort händelseförlopp.
Skrikens längd ger lång dödskamp.

Så jag tror på att polisen har rätt GM. Jag tror även att viss planering förelåg. Han tänkte inte åka dit, det hade han försäkrat sig om.

MIN SPEKULATION! och nuvarande grundtanke.

När NFC börjar leverera resultat (vilket vi kanske inte ens får veta förrän de närmar sig åtal) då kommer jag förhålla mig till det.
Citera
2018-08-09, 13:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilka motiv skulle dessa personer ha?

Jag tror FP är MP. Litar helt på "skrikvittnet"s tidsuppgifter.

Sista kontakt i bostad ca 23.00.
En kort promenad efter vägen samtidigt som hon hade synkontakt med bostaden. Jag tror att hon var inställd på en kort pratstund utanför grindarna. Endast det. Därav olåst dörr.

Han lurade med henne ... Men vid slutet av vägen ville hon vända och gå hem.
DÅ hända något ...han drog in henne i skogsområdet och tvingade henne upp bakom planket (oklart hur).
Kamp-Skrik-Död (Tyst)
Ett relativt kort händelseförlopp.
Skrikens längd ger lång dödskamp.

Så jag tror på att polisen har rätt GM. Jag tror även att viss planering förelåg. Han tänkte inte åka dit, det hade han försäkrat sig om.

MIN SPEKULATION! och nuvarande grundtanke.

När NFC börjar leverera resultat (vilket vi kanske inte ens får veta förrän de närmar sig åtal) då kommer jag förhålla mig till det.

Det verkar vara en del omständigheter som talar mot SD därav skälig misstanke men jag får fortfarande inte fram ett rimligt motiv trots fundering kring det ett tag.
Jag tycker att det verkar som att både SD och LW gått vidare med andra partners, därav att LW åker till Norge med sin nya samt att SD reser till USA med sin fru.
Just tidpunkten för det här mordet indikerar på en annan GM än SD, enligt min mening.

Om planering förelåg skulle dessutom GM med största sannolikhet sett till att inte lämma spår som leder tillbaka till honom, t.ex. som digital kontakt med LW aktuell kväll. GM hade bara åkt dit och knackat på hos LW.
Det vore höjden av dumhet att ha spårbar kontakt med henne en stund innan mordet!
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-09 kl. 14:27.
Citera
2018-08-09, 13:59
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Då får det ha varit väldigt snabba ryck mellan mordet, på annat ställe -annan ort?- och utplaceringen av kroppen intill planket nära hemmet.
Rättspatologerna är inga dumhuvuden. Något av det första man söker tecken på hos en avliden person, är var på kroppen likfläckarna finns. Eftersom kroppen noggrant fotograferades, så kan man därigenom jämföra fynden av likfläckar, de som har uppkommit under tiden vid planket och de (högst eventuella) som kan ha uppkommit om LW en tid legat nån annanstans, i en annan position, efter att hon dödats.

Då jag (ännu) inte tar för givet att FP=MP tänker jag att LW inte behöver ha placerats på FP den kväll/natt hon förmodas ha mördats. Orsaken till att jag ibland unnar mig att fundera lite ”trotsigt” är för att jag tror att det som är alldeles sant och riktigt framträder som tydligast om det ”överlever” granskningsattacker och mer eller mindre kraftigt ifrågasättande.
Citera
2018-08-09, 14:01
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:

Någon/några GM från Vivallaområdet skulle också kunnat ha agerat likaledes.

En/flera till BO bekant/a GM, boendes på annan ort, ”tjänar” även på att dumpa BO i hennes närområde så att någon därifrån troligtvis misstänks.

Kan inte annat än att hålla med. FP är idealisk. Direktkoppling till BO's boende. Kopplas alltså snabbt till LW-fallet utan dröjsmål. Närheten till motorvägen gör dock att vem som helst kan ha placerat något där. Resultat: LW är död, vem som helst kan ha gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in