2018-08-08, 14:01
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Elon Musk offentliggjorde idag via twitter att han funderade på att köpa ut aktien på 420 $ och redan ordnat finansiering. Sjukaste jag någonsin hört. Alla tagna på sängen. Aktien handelsstoppad.

https://twitter.com/elonmusk/status/1026872652290379776

Rätt schysst av Elon att erbjuda aktieägarna en bailout med tanke på den helt vansinniga värderingen. Guldläge för er som sitter på lite aktier att sälja för 420$. Att hänga med med när företaget går privat är inget jag skulle göra om jag inte var villig att vänta 20 år för att få avkastning.

Annars håller jag med Musk om att innovationsverksamhet av denna typen passar bäst som privat bolag.

Musk drar ner byxorna och skiter blankarna rakt ner i munnen med detta move.

Får man ens komma med såna här utspel, det känns bara som det han försöker hålla upp aktiekursen.

När alla inser att kejsaren är naken blir det rätt ner i källaren.
Citera
2018-08-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Får man ens komma med såna här utspel, det känns bara som det han försöker hålla upp aktiekursen.

När alla inser att kejsaren är naken blir det rätt ner i källaren.

Ni har väl insett det i 15 års tid nu. Igår förlorade blankar-genierna 1 miljard dollar..

Hoppas Tesla köps ut och vi investerare får behålla våra aktier, dessa jävla parsit blankarna är sjukt destruktiva, och ju mer pengar som står på spel ju större kommer attackerna och svartmålningen av Tesla bli.

Saudiarabien har slängt in 2 miljarder dollar nu.
Citera
2018-08-08, 18:44
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

Det var min första tanke också. Jag kan inte amerikansk securities law men av vad jag förstått är det lagligt förutsatt att Elon musks twitterkonto är en kanal känd av investerare sedan tidigare som informationskälla om bolaget och framförallt om Elon själv inte handlat på informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Hoppas Tesla köps ut och vi investerare får behålla våra aktier, dessa jävla parsit blankarna är sjukt destruktiva, och ju mer pengar som står på spel ju större kommer attackerna och svartmålningen av Tesla bli.

Håller inte med om det. Tycker att blankare är en frisk fläkt på aktiemarknaden. De agerar motpol till de vansinniga haussarna som dyker upp oavsett vilket företag som diskuteras. Sen får folk ta ställning själva.
Senast redigerad av Evil_Santa 2018-08-08 kl. 18:46.
Citera
2018-08-08, 19:14
Medlem
Sålde mina 3 aktier idag. Gissar på att han bluffar.

Den som lever får se. Kanske mitt största misstag.
Citera
2018-08-08, 23:07
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Sålde mina 3 aktier idag. Gissar på att han bluffar.

Den som lever får se. Kanske mitt största misstag.

Snålhet kommer du inte långt med
Glömde lägga till en smiley
Citera
2018-08-09, 09:04
Medlem
Citat:
Det var min första tanke också. Jag kan inte amerikansk securities law men av vad jag förstått är det lagligt förutsatt att Elon musks twitterkonto är en kanal känd av investerare sedan tidigare som informationskälla om bolaget och framförallt om Elon själv inte handlat på informationen.

Håller inte med om det. Tycker att blankare är en frisk fläkt på aktiemarknaden. De agerar motpol till de vansinniga haussarna som dyker upp oavsett vilket företag som diskuteras. Sen får folk ta ställning själva.

SEC kommer garanterat se över hans uttalande och djupdyka lite.

Sedan så är det tvåsidigt med ett sådant uttal. Självklart har det en positiv påverkan på aktien (som vi redan har sett) med tanke på hans inflytande. Men sedan så kan det ha rätt förödande konsekvenser om det nu skulle inträffa och att han därefter inte lever upp till sitt ord. Det finns alltid två sidor av myntet.
Citera
2018-08-09, 15:11
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
SEC kommer garanterat se över hans uttalande och djupdyka lite.

Sedan så är det tvåsidigt med ett sådant uttal. Självklart har det en positiv påverkan på aktien (som vi redan har sett) med tanke på hans inflytande. Men sedan så kan det ha rätt förödande konsekvenser om det nu skulle inträffa och att han därefter inte lever upp till sitt ord. Det finns alltid två sidor av myntet.

Verkar precis som dom ska göra det:

https://digital.di.se/artikel/elon-musks-twittrande-synas-av-finansmyndighet
Citera
2018-08-09, 19:47
Medlem
Citat:

Fast haussare förstör ju inget, stor skillnad.

Problemet när Godzilljonärer blankar en aktie är deras makt, dem sprider mängder med dynga och rykten i syfte att sänka kursen och tjäna pengar.
Citera
2018-08-09, 22:45
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Problemet när Godzilljonärer blankar en aktie är deras makt, dem sprider mängder med dynga och rykten i syfte att sänka kursen och tjäna pengar.

Haussarna förstör för blankarna och tvärt om!
För företagets vidkommande är aktiekursen ovidkommande, möjligen kan den ha betydelse om man avser ta in mer kapital! Utdelningen påverkar aktiekursen, aktiekursen påverkar inte utdelningen!
Citera
2018-08-09, 23:07
Medlem
Citat:

Nu får du ju skilja på vad du pratar om. Du kan ju inte hävda att en blankare automatiskt sprider rykten! Är det själva blankningen som är fel, eller är det ryktesspridningen? Det senare i så fall.

Förstår absolut inte vad folk har emot blankare. Jag förstår inte vad Musk har emot blankare heller. Det bästa han kan göra är att hålla tyst om blankarna och försöka driva ett bra bolag. Driver han bolaget framgångsrikt är det snart inte längre roligt att vara blankare (eller kort på annat sätt).
Citera
2018-08-10, 11:00
Medlem
Citat:

Vilket tjat om haussare och blankare.... Vill du inte trada i en öppen marknad? Då får du väl leva med att det finns haussare och blankare, så enkelt är det.

Och hur kan du påstå att haussare inte "förstör"? De påverkar precis lika mycket som en blankare, de är ju varandras motpol. Tar du bort den ena så förstår du själv att det kommer bli pannkaka.

Och om du vill ha exempel på när haussare faktiskt kan förstöra (astronomiskt mycket mer än vad någon blankare genom historien...) så kan du googla på Alexander Vik.
Citera
2018-08-10, 11:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Jag förstår inte vad Musk har emot blankare heller. Det bästa han kan göra är att hålla tyst om blankarna och försöka driva ett bra bolag. Driver han bolaget framgångsrikt är det snart inte längre roligt att vara blankare (eller kort på annat sätt).

Aktiekursen är viktig för Tesla eftersom att de inte tjänar pengar och har stora skulder. Dels beror deras villkor vid kapitalanskaffning på bolagsvärdet, dels komma de vara tvunga att betala stora summor till låntagare om kursen är under 360 dollar i mars 2019. Står aktien i under 360 dollar ska Tesla ut med nästan en miljard USD i cash (och måste då ta in nya pengar på annat sätt), står aktien över 360 dollar konverteras lånen till aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in