2018-07-29, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Under $300 idag, ner drygt 20% på ett år i en alltjämt dalande trend.
Köpläge!!!!!

Aktien kan gå ned betydligt mer en så beroende på Q3. Musk har mer eller mindre lovat lönsamhet innan året är slut, något han lär få äta upp om man ser på siffrorna.

Skulle inte förvåna mig om Tesla kommer med mössan i hand inom ett år och då lär kursen slaktas rejält.
Citera
2018-07-30, 16:53
Avslutad
Kvartalsrapporten om två dagar, blir spännande att se hur mycket back Tesla gick i Q2 och om Elon säger något om hur reservationer har gått, 1 juli var det 420 000 reserverade model 3, har det ökat eller minskat senaste månaden?
Citera
2018-07-30, 21:24
Medlem
Jag är mest intresserad av produktionsvolymerna, för det är först när dom kan massproducera M3 som lönsamheten kan bli aktuell framöver. Min gissning när det gäller försäljningsvolymen(retail sales, alltså leverans till slutkund) för M3 i Q2 är 20-25k.
Citera
2018-07-31, 20:35
Medlem
Verkar som att Tyskland får nästa gigafactory, ska byggas 500.000 bilar/år inkl batteripaket.
Citera
2018-08-01, 11:59
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Verkar som att Tyskland får nästa gigafactory, ska byggas 500.000 bilar/år inkl batteripaket.

Okej. Hur ska de ha råd att bygga den fabriken då? När blir NE? vem är dum nog att teckan? osv osv.
Citera
2018-08-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Okej. Hur ska de ha råd att bygga den fabriken då? När blir NE? vem är dum nog att teckan? osv osv.

Sakta i backarna, först ska man bygga en fabrik i kina till en kostnad av ca $5 miljarder.. som man inte har

Då har man väl till 2045 en produktion på 1.5m bilar med tanke på de sedvanliga förseningarna.

Skämt åsido så är det nog mer ett politiskt inspel iom diskussionerna om tariffer som inte lösts ännu.

I övrigt är det väl främst Panasonic som är den stora investeraren med tanke på hur mycket dom har plöjt ner i Teslas gigafactory, det är ju även dom som äger delar av teslas påstådda tillgångar.
Men kanske ligger det fler möjliga finansiärer och lurar i bakgrunden?

Men nu ser vi fram emot rapporten, konsensus är en förlust på ca $900 miljoner, om jag minns rätt, trots att dom tillverkar bilarna i tält och dom ser tidvis ut som fan vid leverans.
Måste vara skönt att kunna bli helgonförklarad för att göra en förlust som är under en miljard USD? Evigt negativt kassaflöde osv, att bygga en dröm osv

Jämfört med apples rapport igår så spelar bolagen i två vitt skilda universum, hoppas bara inte Elon är lika irriterad och labil vid dagens CC som han var senast. Blir intressant att se om han håller ihop det!
Citera
2018-08-03, 23:14
Medlem
KuKluxKlans avatar
Har tagit en position med 100.000:- i BearX5 cert.
Tror absolut inte pengarna räcker i kassan innan lönsamhet. Kursen är åt helvete för upptryckt nu.
Citera
2018-08-04, 00:26
Medlem
Uuuuurstak rapport, grattis alla aktieägare, vilken vecka vi fick!!

Kan inte vänta till Q4, hoppas på 90k bilar levererade och ett plus resultat.

Någon som vågade sätta ord i handling och korta? Fatta va alla blankare måste gråta blod haha, vansinniga förluster på 80-99% haha.
Citera
2018-08-04, 01:28
Medlem
löls avatar
Solar city och tesla gick ihop för något år sedan.....
Är space X också med i ekvationen?
Citera
2018-08-05, 11:28
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag tror fortfarande de är en bra ide att köpa aktier i tesla. Senaste kvartal årsrapporten redovisade dom bara en förlust 800 000 inte 1 000 000 vilket ficka aktien att stiga.
Citera
2018-08-05, 14:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag tror fortfarande de är en bra ide att köpa aktier i tesla. Senaste kvartal årsrapporten redovisade dom bara en förlust 800 000 inte 1 000 000 vilket ficka aktien att stiga.

Fast det ska ju betydligt mer därtill innan investeringen är bra, i synnerhet eftersom de inte ens går med vinst ännu. Och för detta återstår en hel del utmaningar, bland annat etableringen i Kina med tillhörande korruption och juridiska problem, utveckling av befintliga marknader, förbättrade skalfördelar etc. Och i slutändan är finanserna rätt tveksamma, tänker då på främst skuldsättning, FCF och CAPEX.
Citera
2018-08-07, 21:45
Medlem
Evil_Santas avatar
Elon Musk offentliggjorde idag via twitter att han funderade på att köpa ut aktien på 420 $ och redan ordnat finansiering. Sjukaste jag någonsin hört. Alla tagna på sängen. Aktien handelsstoppad.

Citat:
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
https://twitter.com/elonmusk/status/1026872652290379776

Rätt schysst av Elon att erbjuda aktieägarna en bailout med tanke på den helt vansinniga värderingen. Guldläge för er som sitter på lite aktier att sälja för 420$. Att hänga med med när företaget går privat är inget jag skulle göra om jag inte var villig att vänta 20 år för att få avkastning.

Annars håller jag med Musk om att innovationsverksamhet av denna typen passar bäst som privat bolag.

Musk drar ner byxorna och skiter blankarna rakt ner i munnen med detta move.
Senast redigerad av Evil_Santa 2018-08-07 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in