2018-08-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ber om ursäkt om jag skrivit oriktig information. Bra du förtydligar, han mötte polisen,när han var ute och letade, kan det ha varit dessa inblandade poliser som han mötte?
Något stämmer inte riktigt, jag skrev i god tro.

Nej, det finns väldigt många uppgifter kring just pappans agerande, möten med polisen etc. Jag undrar om han vägrar kontakt med medierna. Kan förstå det efter chocken. Men då blir rapporteringen vad den blir. Vi har klarare uppgifter från den arabiske killen som träffade Eric. Utom att det han säger är översatt och jag vet hur svenska medier översätter, även engelska. Blir ibland helt uppåt väggarna. Men jag är också intresserad av att få mer kött på benen om pappas initiala kontakt med polisen. Och även vilket mottagande han fick då han anmälde Eric försvunnen. Men min uppfattning/upplevelse från rapporteringen är att polisen viftade bort honom initialt.
Citera
2018-08-08, 17:36
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag ville nog ha sagt att en utvecklingsmässig ”treåring” förmodligen behöver en treårings tillsyn. Jag hör förstås gärna experter på hans handikapp uttala sig.

Han är inte som en treåring utan vad som menas är att han har intelligens som en treåring.

På 20 år kan en "treaåring" lära sig väldigt mycket beroende på vad man lär dom. Han är alltså 20 år och inte tre.

Han kunde teckna texten till sol vind och vatten, ett bra exempel på vad man kan lära de över tid.
Citera
2018-08-08, 17:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Han är inte som en treåring utan vad som menas är att han har intelligens som en treåring.

På 20 år kan en "treaåring" lära sig väldigt mycket beroende på vad man lär dom. Han är alltså 20 år och inte tre.

Han kunde teckna texten till sol vind och vatten, ett bra exempel på vad man kan lära de över tid.

Okej. Det var kanske lite förhastat då. Jag har inget att invända.
Vi kanske borde ägna lite mer tid åt att få klarhet i vilken mån ET kunde reda sig själv.

Fortfarande är det uppenbart olyckligt att han var ute själv med pistolliknande föremål på natten utan att kunna kommunicera. Det fanns ingen som kunde tala för honom i hans ställe.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-08 kl. 17:45.
Citera
2018-08-08, 17:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Men det hjälper inte ute i trafiken eller på en mörk bakgård där polisen skriker komandon för att man håller i en leksak.
Eric kunde inte prata, endast säga ordet "mamma" enligt anhöriga. Han var kramgo, gladlynt, lekfull och rymningsbenägen. Han kunde sannolikt inte skriva, läsa eller förstå trafiksituationer i Stockholm. Han kunde säkert i väldigt många avseende betydligt mycket mer än en vanlig treåring, i andra avseenden - talet, kunde han mindre.

Men det viktigaste är nog att hans mor i intervjun uppgav att de har fått ha extra tillsyn av honom med ständig extra vårdare på skolan, dagvården etc, pga. hans rymningsbenägenhet. Hade han varit fullt kapabel att klara sig själv ute i samhället hade hans rymningsproblematik vid 20-års ålder naturligtvis inte ansetts vara ett problem eller krävt extra tillsyn.
Citera
2018-08-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, det finns väldigt många uppgifter kring just pappans agerande, möten med polisen etc. Jag undrar om han vägrar kontakt med medierna. Kan förstå det efter chocken. Men då blir rapporteringen vad den blir. Vi har klarare uppgifter från den arabiske killen som träffade Eric. Utom att det han säger är översatt och jag vet hur svenska medier översätter, även engelska. Blir ibland helt uppåt väggarna. Men jag är också intresserad av att få mer kött på benen om pappas initiala kontakt med polisen. Och även vilket mottagande han fick då han anmälde Eric försvunnen. Men min uppfattning/upplevelse från rapporteringen är att polisen viftade bort honom initialt.
Precis varit in och läst senaste nytt, kan känna lugnet nu.
Polisen verkar ha vaknat till rejält, de söker vittnena, idag. De har förhört kvinnan som såg och filmade delar av händelsen.
De beslagtog hennes mobil med filmen, de uppgav att de nu koncentrerar sig på att utreda.
Låter bra. En utredning där vittnena på plats får bidra, antar att teknisk undersökning sdäger resten.
SÅ klart är förädrarna i chock, de reager helt olika, mamman på kvinnors vis,pratar och pratar,men man ser den där konstiga blicken att hon bara kontrollerar rösten men är helt ur balans.
Pappan kanske känner stor skuld, och beter sig som karlar gör.
Citera
2018-08-08, 17:51
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej. Det var kanske lite förhastat då. Jag har inget att invända.
Vi kanske borde ägna lite mer tid åt att få klarhet i vilken mån ET kunde reda sig själv.

Fortfarande är det uppenbart olyckligt att han var ute själv med pistolliknande föremål på natten utan att kunna kommunicera. Det fanns ingen som kunde tala i hans ställe.

Ja såklart olyckligt men lagstiftningen i Sverige ser ut så att målet med assistans till funktionsnedsatta är att de ska klara sig så mycket som möjligt så inlåsning är inte aktuellt för att personen tar en promenad ibland.

Det är bara hans närmsta som vet precis hur mycket han kunde klara sig själv men jag menar allvar när jag ifrågasatte om han verkligen försökte sig på en mexican standoff. Kanske.
Citera
2018-08-08, 17:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Vare sej han var som en 20åring eller 3åring så förstod han förmodligen inte polisens uppmaning eftersom det slutade som det gjorde. I en sådan situation räcker det inte med att man känner till Sol vind och vattenlåten.
Citera
2018-08-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nödvärnsexcess handlar inte om att välja på att försvara sig i nöd, eller att inte göra det. Nödvärnsexcess handlar om att bruka mer våld än nöden krävde därför att man inte kunde besinna sig.

Polisen har rätt att i nödsituation skjuta verkanseld, resultatet kan bli att man dödar när man använder skjutvapnet, allt i sin ordning. Att bruka skjutvapnet var inte att bruka mer våld än nöden kräver om det var en nödvärnssituation för polisen.

Det är iinte att förväxla med att ett knytnävsslag räcker för att golva en människa, men du fortsätter att slå tills personen avlider därför att du svårligen kunde besinna(behärska) dig. En polis skall inte agera känslomässigt, därför bör en polis aldrig hamna i en situation som ger skäl att åberopa nödvärnsexcess.

Mot ovanstående, i det aktuella fallet kan nödvärnsexcess knappast vara aktuellt, anser jag.
Delar helt din ståndpunkt.
Vem som helst är inte lämpliga som poliser.Det verkar finnas skribenter som skriver att poliser är vanliga människor, förvisso är de vanliga, men de bör ha vissa egenskaper som inte återfinns bland vanligt fegt folk.
Poliser blir man för att man vill göra bra jobb. Det ingår att skydda andra medborgares liv, i första hand. I många fall så bär polisen specialvästar, och har tryggheten inom sig för att handskas med tokdårar, som spottar, gör utfall och hotar i många fall med farliga vapen.
Sådant klarar en erfaren polis, lätt. Polisyrket kräver sin man, något utöver vanligt folk.
Citera
2018-08-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Precis varit in och läst senaste nytt, kan känna lugnet nu.
Polisen verkar ha vaknat till rejält, de söker vittnena, idag. De har förhört kvinnan som såg och filmade delar av händelsen.
De beslagtog hennes mobil med filmen, de uppgav att de nu koncentrerar sig på att utreda.
Låter bra. En utredning där vittnena på plats får bidra, antar att teknisk undersökning sdäger resten.
SÅ klart är förädrarna i chock, de reager helt olika, mamman på kvinnors vis,pratar och pratar,men man ser den där konstiga blicken att hon bara kontrollerar rösten men är helt ur balans.
Pappan kanske känner stor skuld, och beter sig som karlar gör.

Ser också att polischeferna tagit åt sig av mediarapporteringen. Vilken prins på ärtan.

– Det insinueras en del att polisen mörkar för att skydda varandra, att polisen medvetet skjuter personer som är handikappade, säger Torgny Söderberg, tillförordnad chef för lokalpolisområde Norrmalm.

https://www.dn.se/sthlm/det-insinueras-att-polisen-morkar-for-att-skydda-varandra/

Ja, det tog ju ett bra tag innan man gick ut att de hade skjutit en downie som de kände sig hotade av. Helt uppenbart har försökt blanda bort korten i början. Förstår att det varit en chock för polisen men de måste klara av att hantera sanningen om att de gjort bort sig. Och den där åklagaren då. Minns vilken presskonferenscirkus det var med Akilov. Hela rättegången förvandlades till en föreställning. Nu är det locket hermetiskt slutet. Och han låter arrogant också.
Citera
2018-08-08, 18:11
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vare sej han var som en 20åring eller 3åring så förstod han förmodligen inte polisens uppmaning eftersom det slutade som det gjorde. I en sådan situation räcker det inte med att man känner till Sol vind och vattenlåten.

Och att felfritt kunna hantera en situation där tre poliser kommer med dragna vapen och skriker släpp vapnet när man inte har ett vapen är grundkriteriet för att inte bli inlåst ?

Det skulle bli många inlåsningar isåfall, inte minst en fredagkväll.
Citera
2018-08-08, 18:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ser också att polischeferna tagit åt sig av mediarapporteringen. Vilken prins på ärtan.

– Det insinueras en del att polisen mörkar för att skydda varandra, att polisen medvetet skjuter personer som är handikappade, säger Torgny Söderberg, tillförordnad chef för lokalpolisområde Norrmalm.

https://www.dn.se/sthlm/det-insinueras-att-polisen-morkar-for-att-skydda-varandra/

Ja, det tog ju ett bra tag innan man gick ut att de hade skjutit en downie som de kände sig hotade av. Helt uppenbart har försökt blanda bort korten i början. Förstår att det varit en chock för polisen men de måste klara av att hantera sanningen om att de gjort bort sig. Och den där åklagaren då. Minns vilken presskonferenscirkus det var med Akilov. Hela rättegången förvandlades till en föreställning. Nu är det locket hermetiskt slutet. Och han låter arrogant också.

Mediarapportering? Det är väl bara här på Flashback som det påstås att polis medvetet skjuter handikappade.
Citera
2018-08-08, 18:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Från samma artikel:
"Som DN tidigare berättat fick poliserna som åkte på larmet information om att det i samma kvarter fanns en kvinna som blivit dödshotad av en dömd våldsbrottsling."

..."Efteråt har det visat sig att våldsmannen i själva verket redan satt frihetsberövad..."

"Finns det något som du i egenskap av chef anser behöver förändras med anledning av det inträffade?"

"– Nej, det är alldeles för tidigt att dra sådana slutsatser, säger Torgny Söderberg."
Trots att informationen inte fungerade så tycker Torgny Söderberg att det är för tidigt att dra några slutsatser om förändringar. Lite felaktig information hit eller dit verkar inte bekymra honom även om det kan ha varit den felaktiga informationen som gjorde att det här fick ett så tragiskt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in