2018-08-08, 13:44
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag menar att en ateist (icke troende) är utan tro (på gud). De flesta ateister är nog medvetna om begreppet gud och har hört många påståenden om gud. Det gör inte att ateister måste tro något om gud.
Dock så tror de väl att gud inte existerar...? (Och att inte tro på gud är också en slags tro, dock ingen religiös tro...)

Eller menar du att "ateister" inte har nån uppfattning alls om gud...?
Citera
2018-08-08, 13:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Dock så tror de väl att gud inte existerar...?
Nej. Att inte tro är inte att tro.

Citat:
(Och att inte tro på gud är också en slags tro, dock ingen religiös tro...)
Att inte tro är fortfarande inte en tro.

Citat:
Eller menar du att "ateister" inte har nån uppfattning alls om gud...?
Nej det menar jag inte. Uppfattning om (de troendes påståenden om) gud har inget med ateism att göra. Ateism är att vara utan gud.
Citera
2018-08-08, 14:07
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Nej. Att inte tro är inte att tro.

Att inte tro är fortfarande inte en tro.

Nej det menar jag inte. Uppfattning om (de troendes påståenden om) gud har inget med ateism att göra. Ateism är att vara utan gud.
Men om man INTE TROR när man INTE TROR att gudar existerar, vad gör man då istället, VET man att gudar inte existerar...?
Citera
2018-08-08, 14:10
Medlem
Citat:
Men om man INTE TROR när man INTE TROR att gudar existerar, vad gör man då istället, VET man att gudar inte existerar...?

Många ateister ägnar förmodligen inte en millisekund åt att tänka på någon gud.
Citera
2018-08-08, 14:16
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Många ateister ägnar förmodligen inte en millisekund åt att tänka på någon gud.
Ateister är alltså i det närmaste omedvetna eller åtminstone likgiltiga inför begreppet "gud"...?
Citera
2018-08-08, 14:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Man behöver inte göra någonting "istället".
Nej, man vet inte om gudar existerar eller inte.
Citera
2018-08-08, 15:04
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Man behöver inte göra någonting "istället".
Nej, man vet inte om gudar existerar eller inte.
Så ateism är varken tro, vetande, omedvetenhet eller likgiltighet inför begreppet "GUD"...? Vilket ord skulle du då istället använda för att definiera vad den ateistiska hållningen består av...?

Eller går det inte att beskriva vad ateism är för nåt, mer än att det är en icke-tro...?
Citera
2018-08-08, 15:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OM nu ateismen/ateister ... trots att definitionen av ateism öht inte säger annat än att ateism = utan gud ... skall generaliseras, så ligger det nära till hands* att titta på vad agnostiska ateister har för position.

Och denna position är: Vi kan inte kategorisk positionera oss omkring något som är ofalsifierbart.

* Agnostisk ateism är vad jag vet mycket vanligare än t.ex. anti-teistisk ateism.

Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
sant ja,
men av praktiska/bekväma skäl klumpas alla nyanser/grader/styrkor/varianter av ateism ihop i nån sorts diffus gemensam term, av gemene man (mig inkluderad),
ungefär som man gör med all religion

Generaliseringer av detta slag gör i så fall all diskussion om vad ateism är meningslösa.
Citera
2018-08-08, 15:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så ateism är varken tro, vetande, omedvetenhet eller likgiltighet inför begreppet "GUD"...? Vilket ord skulle du då istället använda för att definiera vad den ateistiska hållningen består av...?

Eller går det inte att beskriva vad ateism är för nåt, mer än att det är en icke-tro...?
Ateism = Utan gud.
Citera
2018-08-08, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur kan då denna odödliga själ existera, om ingen gud har varit inblandad i skapelseprocessen...?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Argument from ignorance. En identitet som är transcendent kan hypotetisk existera utan nån 'gud'. Det är bara en fråga om på vilket sätt information struktureras.

Citat:
Frågan jag ställde innehöll inte något argument, utan var en uppriktig nyfiken fråga hur rent tekniskt skapelsen av en odödlig själ går till...?

"Argument from ignorance" är en logisk-filosofisk term, som beskriver ett postulat som bygger på bevisbörda-jonglering ... vilket var precis vad du gjorde.
Citera
2018-08-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ateister är alltså i det närmaste omedvetna eller åtminstone likgiltiga inför begreppet "gud"...?
Tja, av alla tusentals påstådda gudar så har kanske en genomsnittlig ateist funderat på 3-4 st. En gissning bara .
Citera
2018-08-08, 15:20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tja, av alla tusentals påstådda gudar så har kanske en genomsnittlig ateist funderat på 3-4 st. En gissning bara .
Det stämmer även in på mig, trots att jag inte är ateist...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in