2018-08-08, 15:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Så ateism är varken tro, vetande, omedvetenhet eller likgiltighet inför begreppet "GUD"...? Vilket ord skulle du då istället använda för att definiera vad den ateistiska hållningen består av...?

Eller går det inte att beskriva vad ateism är för nåt, mer än att det är en icke-tro...?

Om en beskrivning av ateismen mera detaljerat än "Ateism = Utan 'gud' " efterlysas kan du finna den på denna tråd:

(FB) Vad är ateism?
Citera
2018-08-08, 15:26
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om en beskrivning av ateismen mera detaljerat än "Ateism = Utan 'gud' " efterlysas kan du finna den på denna tråd:

(FB) Vad är ateism?
Ok, tyvärr tar det väldigt lång tid att läsa igenom 738 inlägg i jakten på ett vettigt svar, men tack iallafall...
Citera
2018-08-08, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ok, tyvärr tar det väldigt lång tid att läsa igenom 738 inlägg i jakten på ett vettigt svar, men tack iallafall...

Det finns tyvärr inga Readers Digest-svar på vad ateism är.
Citera
2018-08-08, 15:33
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns tyvärr inga Readers Digest-svar på vad ateism är.
Troligtvis inte, nej...
Citera
2018-08-08, 16:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Det är självklart att ateismen är en tro. Tyvärr är ateisterna i Sverige så jävla hjärntvättade att de inte förstår det. Helt meningslöst att diskutera detta med hjärntvättade ateister.

Helt otroligt.
Mindre än tre timmar efter att jag förklarat det språkligt felaktiga och de logiska kullerbyttor som krävs för att påstå att ateism är en tro så kommer samma påstående igen.

Har troende svårt med läsförståelsen eller är de så vana vid att göra logiska kullerbyttor att de inte märker något?

Dags att läsa 1984.
Citera
2018-08-08, 17:01
Medlem
Citat:
Det stämmer även in på mig, trots att jag inte är ateist...
Ja, konstigt det där. Vissa hittar tydligen rätt gud vid första försöket ....
Citera
2018-08-08, 17:03
Medlem
Sidan 666....kanske svaret kommer på denna sida?
Citera
2018-08-08, 17:07
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, konstigt det där. Vissa hittar tydligen rätt gud vid första försöket ....
Jag har dock inte hittat "rätt" gud, utan tror bara på nån slags gud/skapare, vet dock inte "vem" denne är... Man behöver inte tro på nån av religionernas gudar, eller hitta på en egen, för att tro på någon slags gud...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-08 kl. 17:09.
Citera
2018-08-08, 17:08
Medlem
Citat:
Jag har dock inte hittat "rätt" gud, utan tror bara på nån slags gud/skapare, vet dock inte "vem" denne är...
Ok, så Jesus, Bibeln eller koranen betyder inget för dig?
Citera
2018-08-08, 17:12
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ok, så Jesus, Bibeln eller koranen betyder inget för dig?
Inte ett skit, man behöver inte tro på nån av de etablerade religionernas gudar, eller ens hitta på en egen, för att tro på någon slags gud/skapare...

Och jag tror att både Bibeln och Koranen innehåller väldigt mycket dumheter, felaktiga idéer om hur en eventuell Gud/Skapare är, inte minst...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-08 kl. 17:15.
Citera
2018-08-08, 17:14
Medlem
Citat:
Inte ett skit, man behöver inte tro på nån av de etablerade religionernas gudar, eller ens hitta på en egen, för att tro på någon slags gud/skapare...
Så är det. Ville bara försäkra mig. Många försöker smussla in bibeln eller Jesus ändå.
Lite off topic kanske. Sorry.
Citera
2018-08-08, 19:48
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Varför är det nästan bara när det handlar om gudar som det är så viktigt att påpeka att icketro är en tro? Är det för att teister känner sig hotad på något sätt?

kan tyvärr inte svara på det riktigt, eftersom jag inte tillhör de som tycker det är viktigt,
kanske finns nån annan här som känner sig träffad och kan förklara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in