2018-08-08, 12:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
vad är syftet med tråden?

att uppnå konsensus kring definitionen av "ateism" eller/och "tro"?
Enligt trådens titel är syftet att konstatera att ateism inte är en tro.
Citera
2018-08-08, 12:58
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
En tesit tror ju inte på alla gudar, alltså tror den på gudar och den tror inte på gudar. Det blir en ordlek bara.
Men det är väl kanske naturligt att man inte tror på ALLA gudar, på samma sätt som den som älskar musik troligtvis inte lyssnar på varenda musikstil i världen... Att tro på NÅGOT, innebär ju knappast att man måste tro på ALLT... Menar du att en teist bör tro på ALLA gudar för att verka trovärdig och seriös...?
Citat:
Så kan det vara. Det kan också vara så att de förstår att de har ”faith” som anledning till sin position, och därför vill påstå att ateister även har ”faith” för sin position. Det är den delen av ordet TRO som jag inte håller med om inom ateism.
Kanske beror det på att vi använder ordet "tro" på lite olika sätt, ger ordet olika innebörd, när jag hävdar att ateister har en slags "tro", menar jag inte en tro i religiös mening, utan en helt annan...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-08 kl. 13:02.
Citera
2018-08-08, 12:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Det är självklart att ateismen är en tro. Tyvärr är ateisterna i Sverige så jävla hjärntvättade att de inte förstår det. Helt meningslöst att diskutera detta med hjärntvättade ateister.
Att inte tro är självklart ingen tro.
På sammas sätt som att inte spela foboll är ingen idrott.
Citera
2018-08-08, 13:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
... men enligt min logik så är faktiskt även "icketro" en slags tro, så är det bara...
Det är ingen logik alls. Vad är det för slags tro? Vad är det en icke-troende tror på?

Jag tror att det beror på att troende inte kan förställa sig att andra kan vara utan tro.
Citera
2018-08-08, 13:07
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är ingen logik alls. Vad är det för slags tro? Vad är det en icke-troende tror på?

Jag tror att det beror på att troende inte kan förställa sig att andra kan vara utan tro.
Den icke-troende tror att gudar inte existerar, och detta är självfallet även det en slags tro, dock inte någon religiös tro, utan en annan typ av tro...
Citera
2018-08-08, 13:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den icke-troende tror att gudar inte existerar, och detta är självfallet även det en slags tro, dock inte någon religiös tro, utan en annan typ av tro...
Nej, den icke-troende tror ingenting om gudar.
Citera
2018-08-08, 13:10
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Nej, den icke-troende tror ingenting om gudar.
Tror den icke-troende inte ens att gudar inte existerar...?
Citera
2018-08-08, 13:14
Medlem
Citat:
Men det är väl kanske naturligt att man inte tror på ALLA gudar, på samma sätt som den som älskar musik troligtvis inte lyssnar på varenda musikstil i världen... Att tro på NÅGOT, innebär ju knappast att man måste tro på ALLT... Menar du att en teist bör tro på ALLA gudar för att verka trovärdig och seriös...?
Kanske beror det på att vi använder ordet "tro" på lite olika sätt, ger ordet olika innebörd, när jag hävdar att ateister har en slags "tro", menar jag inte en tro i religiös mening, utan en helt annan...
Nej, jag menar att den har en tro på gud, men även en tro på att vissa gudar inte finns. Den är alltså ”ateistsik” mot andra gudar.

Ja, tro kan betyda olika saker, som många andra redan påpekat.

Det bästa, i en diskussion, är ju att strunta i etiketterna vi har på varandra, och fråga ”vad tror du på och varför”? Vad man kallar sig är ju betyselselöst. Det som spelar roll är vad man tror och anser.
Citera
2018-08-08, 13:21
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, jag menar att den har en tro på gud, men även en tro på att vissa gudar inte finns. Den är alltså ”ateistsik” mot andra gudar.
Jo, det stämmer väl, men förmodligen är detta nåt helt naturligt och oundvikligt, det är väl ändå mest "normalt" att man inte tror på ALLT, trots att möjligheten finns...
Citat:
Det bästa, i en diskussion, är ju att strunta i etiketterna vi har på varandra, och fråga ”vad tror du på och varför”? Vad man kallar sig är ju betyselselöst. Det som spelar roll är vad man tror och anser.
Låter vettigt...
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-08 kl. 13:35.
Citera
2018-08-08, 13:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Tror den icke-troende inte ens att gudar inte existerar...?
En icke-troende tror ingenting.
Citera
2018-08-08, 13:31
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
En icke-troende tror ingenting.
Ingenting...? Den är alltså helt omedveten om eller likgiltig inför begreppet "gud" eller hur menar du...?
Citera
2018-08-08, 13:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ingenting...? Den är alltså helt omedveten om eller likgiltig inför begreppet "gud" eller hur menar du...?
Jag menar att en ateist (icke troende) är utan tro (på gud). De flesta ateister är nog medvetna om begreppet gud och har hört många påståenden om gud. Det gör inte att ateister måste tro något om gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in