Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Skulle du vilja ställa dig bakom en sköld och riskera att bli beskjuten för 20-25000 i månaden? Skölden är där för skydd likt kevlarvästar men bara för det vill man inte bli beskjuten.
Tänk om man blir skjuten i benet och faller ihop. Vad ger då skölden för skydd?
Om jag måste välja på det och bibliotekarie el chaufför av buss eller taxi eller frisör eller sjuksköterska så skulle jag välja polis varje dag. Jag skulle väl kanske föredra lärare, men man kan, om man överlever gatan, kanske bli lärare på Polishögskolan? Det finns väl chans till avancemang som detektiv, professor i kriminologi (han kan ju inte leva hur länge som helst...), polischef, eller politiker och tjänsteman i länsstyrelse eller vad vet jag. Endast fantasin sätter gränser.
Alla kan och vill inte välja alla typer av jobb, och somliga är skickade för somt men inte för annat. Det beror lite på var man startar i livet också.
Jag skulle mycket hellre komma ut o få lite frisk luft och träffa spännande människor än att glo på fyra väggar hela dagarna. Dessutom får man en chans att betyda ngt och göra gott.
Jag skulle ta den där skölden varje dag, och hellre gå mot en galen pistolman med den än utan ngt alls. Som ju är alternativet här. Om du komemr ihåg. Då blir inte en spik i foten. Om man säger så. Utan mellan ögonen.
Och så slipper jag säga till mina barn och min fru att det var jag som sköt den där killen den där gången. För sånt är polislönen på tok för låg.