2018-08-06, 22:55
Medlem
Någonstans har denna tråd utvecklat sig till att vara för elller emot polisen. För mig handlar det inte om att man ska vara för eller emot. Det handlar däremot om en fruktansvärd händelse och då måste vi utgå från vad vi vet. Om nu inte tjänstgörande poliser kunde se att det var en replika eller vem som höll i vapnet så hur tänkte de då när de dundrade på med skott? Vem som helst kunde ha varit på innegården samtidigt eller kommit ut genom någon av portarna, eller hur?
Citera
2018-08-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det visste inte polisen.
En fråga?. Behöver inte ens bängen ha ögonkontakt först??
Annars kan de ju panga på bäst fasen de vill.
Citera
2018-08-06, 22:56
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Vad spelar det för jävla roll då någon håller i ett vapen då polisen kommer på plats?Det ligger ju som lite i deras intresse att agera INNAN något skott avlossas också, även emot dom själva..
I My Little Pony-världen går det till såhär:
-Vi har fått ett larm om en beväpnad man i ett bostadsområde!
-Har skott avlossats?
-Nej, inte ännu.
-Då avvaktar vi. Ring NI, de tar hand om det om någon timme. Fråga MSB om de kan skicka ut ett VMA, så har vi vårt på det torra.
(Tio minuter passerar)
-Nu har skott avlossats! Ska vi åka?
-Är du tokig? Nu är det ju bevisligen livsfarligt! Näe, det där får NI ta hand om, de är proffs på såna här livsfarliga grejer. De är nog på plats om 45 minuter.
Citera
2018-08-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ibland för att man har det i handen trots att det borde ligga i en väska, och man är nyligen hemkommen efter en resa till en skyttetävling.
När jag kommer hem från en skyttetävling så förvarar jag mina vapen i vapenväskan tills att jag har kommit in i bostaden, låst ytterdörren, och därefter låst upp vapenskåpet. Men du agerar kanske på annat vis?
Citat:
Nej, för han hade inte det alternativet, det var ett leksaksvapen.
Det visste inte polisen. Det visste nog inte Eric heller.
Citera
2018-08-06, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag har försökt att övertala denne om det flera gånger. Det går inte.

"polisen skulle ha spärrat av platsen först" "polisen skulle inte skjutit" "han va inget hot mot poliserna" "polisen skulle väntat in insatsstyrkan som skulle tagit hand om situationen bättre"

Hmm fuck. Du är största trollet på tråden och du luuura in mig till en replay..

Allvarligt grabbar, ni är säkert bra dudes. Men ni spinner ju nå jävulskt på ytterst tunn soppa. Ingen vet ju nåt förutom att dom peppra han. Kan vara rätt, men dom kan ha klippt han i ryggen oxå. Det kan ju vara så att dom kommer bli åtalade för vållande till annans död.

Varför är ni så stissiga, ni vet ju inget mer än mig...

Fattar inte hur ni tänker, ni har kanske 35 pusselbitar på ett 200 psc puzzle.

Edit efter lite kontemplation, det jag vill ha sagt är att ingen på denna tråd har alla variablerna, ni kanske har 4-5 st, men det finns 20 till som bara några få i Sverige har, och ni er ej nån av dom...
Senast redigerad av stepthefuckback666 2018-08-06 kl. 23:08.
Citera
2018-08-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det betyder inte att mannen inte kan ha kompisar som går hans ärenden, rent teoretiskt. Men någonstans sitter någon (från åklagarmyndigheten) som i princip kunde veta bättre om ett sådant hot vore att se som mer eller mindre realistiskt kort före domslut. Dessutom vet denna person säkert vid det laget om hotbilden var realistisk från första början, eller mer av hittepå från målsäganden för att genomdriva sitt perspektiv på saker. Sånt förekommer nämligen. Mannen kan ju bli friad. Nu pekar väl kanske polisens uttalanden inte åt det hållet iofs. Att hota att döda poliser är olyckligt för den som vill leva länge i frihet. Och bör så vara.

Det är med andra ord inte orimligt att tänka sig att en skyddsmarkering på en person hos polisen kan vara överdriven /inadekvat eller inaktuell. En ex-flickvän till en så pass farlig person är inte nödvändigtvis ngt sanningsvittne, bildligt talat. Och motiverar därmed inte i sig kanske att man öppnar eld mot något på en bakgård i Vasastan. Om ni hänger med.
OK, så det var hon som tog livet av stackarn, då vet vi det
Citera
2018-08-06, 23:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Skulle du vilja ställa dig bakom en sköld och riskera att bli beskjuten för 20-25000 i månaden? Skölden är där för skydd likt kevlarvästar men bara för det vill man inte bli beskjuten.
Tänk om man blir skjuten i benet och faller ihop. Vad ger då skölden för skydd?

Om jag måste välja på det och bibliotekarie el chaufför av buss eller taxi eller frisör eller sjuksköterska så skulle jag välja polis varje dag. Jag skulle väl kanske föredra lärare, men man kan, om man överlever gatan, kanske bli lärare på Polishögskolan? Det finns väl chans till avancemang som detektiv, professor i kriminologi (han kan ju inte leva hur länge som helst...), polischef, eller politiker och tjänsteman i länsstyrelse eller vad vet jag. Endast fantasin sätter gränser.

Alla kan och vill inte välja alla typer av jobb, och somliga är skickade för somt men inte för annat. Det beror lite på var man startar i livet också.

Jag skulle mycket hellre komma ut o få lite frisk luft och träffa spännande människor än att glo på fyra väggar hela dagarna. Dessutom får man en chans att betyda ngt och göra gott.

Jag skulle ta den där skölden varje dag, och hellre gå mot en galen pistolman med den än utan ngt alls. Som ju är alternativet här. Om du komemr ihåg. Då blir inte en spik i foten. Om man säger så. Utan mellan ögonen.

Och så slipper jag säga till mina barn och min fru att det var jag som sköt den där killen den där gången. För sånt är polislönen på tok för låg.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Jag föredrar att polisen försöker lokalisera i vilket område den misstänkt pistolbeväpnade finns, spärrar av, varnar, får bort människor, inväntar adekvat resurs(insatsstyrkan).
Hur i helsikes alla tomtar ska man kunna veta att tid finns till allt detta???

Citat:
Givetvis måste alla poliser vara beredda att skydda sig själv och tredjeman, men absolut inte börja leta på platser där de kan överraskas eller utsättas för beskjutning på korta avstånd.
Menar du verkligen att polisen inte ska leta efter en beväpnad person, om det larmats om just det? Och absolut inte leta där en sådan person kan tänkas gömma sig??? Just när man trodde att du inte kunde sjunka lägre tog du fram, inte en spade, utan en hel grävmaskin!
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Förundersökning kräver ingen brottsmisstanke, faktum är att du inte ens behöver ett namn på en ev misstänkt. Förundersökning kan startas för att för det första utreda om det finns någon brottsmisstanke( läs " anledning att anta brott som hör under allmänt åtal blablablabla).

Säker på det?

”1 § Förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats.”

En utredning har tillsatts för att bedöma om något brott har begåtts. I nuläget finns ju ingen brottsmisstanke.

Edit: Jag ser nu att det är en regelrätt förundersökning som inletts.
Senast redigerad av LeeVan 2018-08-06 kl. 23:14.
Citera
2018-08-06, 23:05
Medlem
Citat:
Jag vet hur polisen jobbar ibland, vi har sett ytterligare ett exempel på det nu. Du tycker att allt är bra som det är, visst svinn får vi räkna med. Jag tycker att polisen borde ändra taktik i syfte att öka chansen för att liknande händelser inte ska ske igen.

Det finns en anledning till att polisen i Sverige dödar fler personer än vad polisen i övriga nordiska länder gör. Jag kan tänka mig att taktik är en orsak, vad tror du?

Jag säger inte att polisen är gudar som gör allt rätt. Jag vet själv hur det finns poliser på chefpositioner som är regelrätta alkoholister och som gång på gång utnyttjar sin maktposition. Sånt som får en att tappa hoppet om polisen som organisation.

Jag kan tänka mig att de sett honom och konfronterat honom. I detta fall hade man KANSKE kunnat se honom i förväg och försökt göra en observation. I den bästa av världar hade de bakom skydd kunnat försöka tala med honom och då på något sätt sett att det va en leksakspistol och att han hade Downs. Detta är som sagt 1 på miljonen.
Dock om de försökt denna taktik och det visar sig att han väljer att fly och fäktas för sitt liv så har de tappat initiativet. Om det va en riktig pistol och han blev rädd för polisen och börja springa därifrån och skjuta på allt i hans väg hade det slutat mycket värre. Man kan tala om mycket OM här.
En vanlig person som är rädd om sitt liv hade släppt vapnet när 3 poliser med dragna vapen konfronterat honom.
Till nästa gång, gå in med öppet sinne och skjut endast vid nödvärn.
Citera
2018-08-06, 23:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
När jag kommer hem från en skyttetävling så förvarar jag mina vapen i vapenväskan tills att jag har kommit in i bostaden, låst ytterdörren, och därefter låst upp vapenskåpet. Men du agerar kanske på annat vis?

Det visste inte polisen. Det visste nog inte Eric heller.

Jag har inga vapen längre, men när jag hade det så transporterade jag det helt enligt regelboken och diskret. Tyvärr finns det människor som har rätt att inneha vapen som är slarviga, det vet även du. Naivt att tro att alla gör som man bör göra, eller hur?

Att vara slarvig och dessutom hörselskadad kan kosta en människa livet i Sverige 2018, det torde stå utom allt rimligt tvivel.
Citera
2018-08-06, 23:07
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...20-skots-ihjal

Nu kan Aftonbladet avslöja att den aktuella mannen satt häktad på polishuset Kronoberg under insatsen.
Herre gud. Kan polisen någonting? Så ofta man hör om hur polisen gör bort sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in