2018-08-06, 22:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att Eric inte använde det för att avlossa några skott kunde inte polisen veta.

Man vet det man vet, ingen anmälan hade inkommit som handlade om skottlossning. Det är då rimligt att utgångspunkten är att ingen skottlossning har ägt rum.

Jo, i den meningen visste man att Eric inte använde det misstänkta vapnet för att avlossa skott.
Citera
2018-08-06, 22:44
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alla som har ett misstänkt vapen i handen har inte onda avsikter, är inte beredda att skjuta mot någon, har inte ens ett vapen i handen, kan ha rätt att inneha ett vapen osv. De här personerna är långt fler än de som är en risk för andra människor.

Ja, det är rätt att skjuta om det är oundgängligen nödvändigt för att skydda eget eller annans liv. Däremot är det en stor risk för allt och alla när polisen jobbar som man gjorde i det här fallet. Det fanns alternativ då läget inte var livshotande akut.
Allt, precis allt, du skriver grundar sig i post hoc-argumentation!

Och nej, alla människor med vapen har inte onda avsikter. Inte ens de som till synes verkar ha det baserat på deras uppträdande. Men så länge man inte kan rekrytera telepater till poliskåren kommer det vara ett problem.
Citera
2018-08-06, 22:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Man vet det man vet, ingen anmälan hade inkommit som handlade om skottlossning. Det är då rimligt att utgångspunkten är att ingen skottlossning har ägt rum.

Jo, i den meningen visste man att Eric inte använde det misstänkta vapnet för att avlossa skott.

Han skulle ju plötsligt kunnat ha ändrat sej och beslutat sej för att skjuta någon/några.
Citera
2018-08-06, 22:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Så du menar att nästa gång en pistolbeväpnad man går på våra gator ska polisen vänta i sina bilar tills han börjar skjuta. Vem vet han kanske träffar någon du känner.

Jag föredrar att polisen ingriper så snabbt som möjligt och får bort det eventuella hotet.

Rätt dumt att sitta i en bil många gånger, fordonet ger föga skydd mot projektiler.

Jag föredrar att polisen försöker lokalisera i vilket område den misstänkt pistolbeväpnade finns, spärrar av, varnar, får bort människor, inväntar adekvat resurs(insatsstyrkan). Givetvis måste alla poliser vara beredda att skydda sig själv och tredjeman, men absolut inte börja leta på platser där de kan överraskas eller utsättas för beskjutning på korta avstånd.

Att ingripa kan även innebära att spärra av, varna, evakuera med mera. Rätt dumt att vara offensiv när man inte är lämpad för det.
Citera
2018-08-06, 22:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Han skulle ju plötsligt kunnat ha ändrat sej och beslutat sej för att skjuta någon/några.

Nej, för han hade inte det alternativet, det var ett leksaksvapen.
Citera
2018-08-06, 22:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...20-skots-ihjal

Nu kan Aftonbladet avslöja att den aktuella mannen satt häktad på polishuset Kronoberg under insatsen.

Det betyder inte att mannen inte kan ha kompisar som går hans ärenden, rent teoretiskt. Men någonstans sitter någon (från åklagarmyndigheten) som i princip kunde veta bättre om ett sådant hot vore att se som mer eller mindre realistiskt kort före domslut. Dessutom vet denna person säkert vid det laget om hotbilden var realistisk från första början, eller mer av hittepå från målsäganden för att genomdriva sitt perspektiv på saker. Sånt förekommer nämligen. Mannen kan ju bli friad. Nu pekar väl kanske polisens uttalanden inte åt det hållet iofs. Att hota att döda poliser är olyckligt för den som vill leva länge i frihet. Och bör så vara.

Det är med andra ord inte orimligt att tänka sig att en skyddsmarkering på en person hos polisen kan vara överdriven /inadekvat eller inaktuell. En ex-flickvän till en så pass farlig person är inte nödvändigtvis ngt sanningsvittne, bildligt talat. Och motiverar därmed inte i sig kanske att man öppnar eld mot något på en bakgård i Vasastan. Om ni hänger med.
Citera
2018-08-06, 22:50
Bannlyst
Citat:

Vad spelar det för jävla roll då någon håller i ett vapen då polisen kommer på plats?Det ligger ju som lite i deras intresse att agera INNAN något skott avlossas också, även emot dom själva..
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Det finska aktiebolaget (OY) greppar inte sådana självklarheter. Det har bevisats om och om igen under flera dagar nu, så det är nog lika bra att vi låter henom leva i sin My Little Pony-värld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Allt, precis allt, du skriver grundar sig i post hoc-argumentation!

Och nej, alla människor med vapen har inte onda avsikter. Inte ens de som till synes verkar ha det baserat på deras uppträdande. Men så länge man inte kan rekrytera telepater till poliskåren kommer det vara ett problem.

Jag har försökt att övertala denne om det flera gånger. Det går inte.

"polisen skulle ha spärrat av platsen först" "polisen skulle inte skjutit" "han va inget hot mot poliserna" "polisen skulle väntat in insatsstyrkan som skulle tagit hand om situationen bättre"
Citera
2018-08-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ja, att polisen skyller på den här personen är en skandal, men det tar inte bort det faktum att någon har anmält att en beväpnad person har synts. Givetvis skulle polisen kontrollera det med adekvat resurs(insatsstyrkan).
Vem har anmält? Är det han som var med i TV och inte kunde svenska? Då kan jag förstå att det kan gå så fel. Jag är ledsen, men jag tror inte ett dugg vad bängen säger. Hur många gånger skall de få ljuga? Ändå sitter du och försöker försvara dem. Snälla, inse att de har gjort det största möjliga misstag som hänt i Sveriges historia.
Citera
2018-08-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
De åkte alltså ut på ett larm ang en förmodad känd brottsling, men den brottslingen satt häktad?

De borde alltså inte åkt ut alls, har man ingen som helst kommunikation mellan de olika avdelningarna inom polisväsendet?
Du menar alltså att polisen skulle utreda var den presumtive gärningsmannen befinner sig innan de åkte till den utpekade platsen? Då hade han ju eventuellt hunnit skjuta ihjäl några till medan utredarna ringdes in till det tomma kontoret klockan 4 på morgonen. Jag kan bara föreställa mig hur visan låtit då när alla lallande stolpskott vräker ur sig hur fel polisen alltid gör.
Citera
2018-08-06, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ahh ska du försöka förlöjliga mig nu också. Är det så man argumenterar?
Jag vill bara påvisa hur polisen jobbar. Såklart de inte väntar på att någon ska börja skjuta innan de ingriper.

Jag vet hur polisen jobbar ibland, vi har sett ytterligare ett exempel på det nu. Du tycker att allt är bra som det är, visst svinn får vi räkna med. Jag tycker att polisen borde ändra taktik i syfte att öka chansen för att liknande händelser inte ska ske igen.

Det finns en anledning till att polisen i Sverige dödar fler personer än vad polisen i övriga nordiska länder gör. Jag kan tänka mig att taktik är en orsak, vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in