2018-08-06, 16:23
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Självklart inte, de bor i sin trygga lugna områden lååångt bort från skiten. Inte minst visade ju undersökningen att det finns potential.

När det gäller moderatväljare borde man absolut puscha argumentet platt skatt. Finns inte många moderater som misstycker till det.
Anser också att just PLATT SKATT bör lyftas fram mera
Citera
2018-08-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Relevant invändning, men icke desto mindre rätt taktik av både AfS och tidigare F!.

Det som är remarkabelt i den här undersökningen är väl att såpass många moderater och sverigedemokrater kände till AfS och uppenbarligen är positivt inställda. De 13% du refererar till var väl inte AfS utan "något parti", typ?

Och som Enoch.Thulin var inne på i den andra tråden är det nog inte "stödröster" i egentlig mening som den här undersökningen mäter - utan snarare väljare som föredrar AfS, men inte vill kasta bort sin röst. Jag tror inte riktigt den dynamiken fanns med F!, som mer red på en allmän välvilja. Om AfS blir ett mätbart parti så är nog en betydande del av femtedelen "stödröster" tokförlorade för SD.

Nä, det var just Alternativ för Sverige som det åsyftades.
https://alternativforsverige.se/13-kan-t%C3%A4nka-sig-att-r%C3%B6sta-p%C3%A5-alternativ-f%C3%B6r-sverige/

Frågan löd "Kan du tänka dig att rösta på det nya invandringskritiska partiet Alternativ för Sverige i riksdagsvalet?"
Här kan man dock notera att bara ordet "invandringskritiskt" i sig gör att folk kan bli benägna att rösta. Det beror mycket på hur man ställer frågan.

Hitta till och med undersökningar tillbaka till inför valet 2006 där 10% kunde tänka sig rösta Feministiskt Initiativ, de fick 0,68%. Dock osäker hur frågan ställdes.

Behöver absolut inte vara taktiskt fel. Men säger egentligen ingenting om hur stödet kan bli.

Jag tror även felmarginalen är högre när man försöker göra undersökningar i vissa politiska grupper.
Jag tar absolut på mig skämshatten om det visar sig att jag har fel. Men baserat på de undersökningar som finns så är YouGov den enda som visar att AfS ens är i närheten. I de flesta verkar de ligga kring 1%.
Citera
2018-08-06, 16:30
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Samnytt fortsätter sin omsvängning genom att ifrågasätta SD och lyfta fram Alternativ för Sverige:

https://samnytt.se/ar-sd-pa-vag-tillbaka-mot-att-bli-ett-enfrageparti/
Det kan även rekommenderas att läsa den stora mängden kommentarer till den artikeln. Känns helt klart som att det finns en rätt stor mängd läsare av Samhällsnytt som antingen är positivt inställda till AfS, eller kommer att rösta på AfS. Det finns ju en del sura SD sekterister också som säger att de ska sluta donera till Samhällsnytt bara för att de ens andas att inte framhålla deras frälsare som det enda partiet som kan frälsa landet, men de är ju i minoritet helt klart.
Citera
2018-08-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Nä, det var just Alternativ för Sverige som det åsyftades.
https://alternativforsverige.se/13-kan-t%C3%A4nka-sig-att-r%C3%B6sta-p%C3%A5-alternativ-f%C3%B6r-sverige/

Frågan löd "Kan du tänka dig att rösta på det nya invandringskritiska partiet Alternativ för Sverige i riksdagsvalet?"
Här kan man dock notera att bara ordet "invandringskritiskt" i sig gör att folk kan bli benägna att rösta. Det beror mycket på hur man ställer frågan.

Hitta till och med undersökningar tillbaka till inför valet 2006 där 10% kunde tänka sig rösta Feministiskt Initiativ, de fick 0,68%. Dock osäker hur frågan ställdes.

Behöver absolut inte vara taktiskt fel. Men säger egentligen ingenting om hur stödet kan bli.

Jag tror även felmarginalen är högre när man försöker göra undersökningar i vissa politiska grupper.
Jag tar absolut på mig skämshatten om det visar sig att jag har fel. Men baserat på de undersökningar som finns så är YouGov den enda som visar att AfS ens är i närheten. I de flesta verkar de ligga kring 1%.

Som jag förstår det så var den senaste undersökningen om stödröster från SD dock inte laddad på det sättet, utan förutsatte en kännedom om partiet? Vilket ju är mer relevant.

Och jag håller med om att dagsnivån känns väldigt osäker.
Citera
2018-08-06, 16:45
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Kom även ihåg undersökningen där 13% kunde tänka sig rösta på AfS som gjordes i Mars. Fi! gjorde en exakt likadan och hade runt 20%.

De nyare partierna följer en mall för att skapa så mycket positivitet och möjlighet kring att de kan komma in. Feministiskt Initiativ hade dock större delen av media bakom sig och red på en väldig våg, därför tror jag inte det finns en chans att AfS kommer komma högre än vad feministerna gjorde år 2014.

Ligger säkert mycket i det. Samtidigt har AfS en tydligare profil i en fråga som ligger i absoluta toppen av de som väljarna värderar högst och som direkt eller indirekt berör nästan samtliga toppfrågor.

F! har feminism, kvoteringar, och mer invandring, det är inga frågor som väljarna prioriterat lika högt ens 2014 och då kallade sig hela Sjuklövern för feminister och invandringsvurmare.

Idag har många iofs svängt om invandringen men deras förtroende i frågan är så skadat att de knappast utgör tunga konkurrenter till SD och AfS i den frågan, där det potentiella väljarstödet är större än för den perifera frågan ”feminism” i F!-form.

Repatriering tror jag kommer segla upp som en större fråga, så där finns det utrymme att värva röster.
Citera
2018-08-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Vi ska nog inte räkna med att de hinner bli särredovisade innan valet. Däremot tror jag på en klar indikation på att de växer, men tror tyvärr inte på någon särredovisning. Folk måste helt enkelt VÅGA rösta på något de egentligen föredrar. Hur sjukt låter inte det?

Vore sjukt komiskt om övrigt ligger på drygt 5 % i nästa YouGov-mätning.

Nästa YouGov kan mycket väl bli tredje mätningen i rad på minst 2% för AfS. Menar du att de ändå inte kommer bli särredovisade då?

Metro har ju faktiskt, om än utan att ge exakta siffror, särredovisat AfS vid lanseringen i mars.
Citera
2018-08-06, 16:53
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Anser också att just PLATT SKATT bör lyftas fram mera

Ja. Är bara folk som är avundsjuka eller ekonomiska analfabeter som är emot platt skatt. AfS roll skall också vara att agera folkbildande/driva opinion, inte bara anpassa sig efter hur opinionen ser ut för tillfället. Tror nog åtminstone att en 10 % i nuläget av svenska folket förstår detta med platt skatt om man bara diskuterar med dem, trots att den socialdemokratiska indoktrineringen varit lång och ihärdig.
Citera
2018-08-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det kan även rekommenderas att läsa den stora mängden kommentarer till den artikeln. Känns helt klart som att det finns en rätt stor mängd läsare av Samhällsnytt som antingen är positivt inställda till AfS, eller kommer att rösta på AfS. Det finns ju en del sura SD sekterister också som säger att de ska sluta donera till Samhällsnytt bara för att de ens andas att inte framhålla deras frälsare som det enda partiet som kan frälsa landet, men de är ju i minoritet helt klart.

Har också intresserat mig för Samnytts läsarkommentarer på artiklar som har med AfS att göra. Helt klart finns stora sympatier för AfS, och min bedömningen är att de växer. Nu får SD skörda frukterna av att de i stor utsträckning förskjutit alternativmedia.
Citera
2018-08-06, 17:02
Medlem
Citat:
Nästa YouGov kan mycket väl bli tredje mätningen i rad på minst 2% för AfS. Menar du att de ändå inte kommer bli särredovisade då?

Metro har ju faktiskt, om än utan att ge exakta siffror, särredovisat AfS vid lanseringen i mars.

Det har ju varit flera som vittnat om att i gruppen övriga så finns inte längre någon alternativ att välja. Om det stämmer så har ju Yougov inte någon koll vilka partier som döljer sig i den gruppen.
Citera
2018-08-06, 17:04
Medlem
Citat:

Det är inte omöjligt nej, men jag menar bara att man inte ska räkna med det. Sedan om man kombinerar detta med att vissa inte ens fick möjligheten att uppge vad de skulle rösta på i övrigt-kategorin senast, så gör det mig inte mer optimistisk direkt. YouGov brukade för övrigt vara rätt öppna med sina undersökningar, där en anställd t.o.m. avslöjade till en AfS-politiker, att AfS fick "runt" 2 % i en mätning, utan att YouGov kommenterade detta officiellt. Då kan man tycka att "något" borde ha "kommit ut" när övrigt-kategorin fick hela 4,7 % senast. Kanske den förre anställde som läckte om AfS fick på huvudet? Vem vet.

Det enda vi kan göra är att hoppas, men jag tänker inte gå med tron om att den plötsliga särredovisningen blir verklighet i augustimätningen. Har gladeligen fel dock.
Citera
2018-08-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det har ju varit flera som vittnat om att i gruppen övriga så finns inte längre någon alternativ att välja. Om det stämmer så har ju Yougov inte någon koll vilka partier som döljer sig i den gruppen.

Citat:
Sedan om man kombinerar detta med att vissa inte ens fick möjligheten att uppge vad de skulle rösta på i övrigt-kategorin senast, så gör det mig inte mer optimistisk direkt.

Vet vi egentligen vad grejen med detta var? Vem/vilka är det som har drabbats av detta?

Citat:
YouGov brukade för övrigt vara rätt öppna med sina undersökningar, där en anställd t.o.m. avslöjade till en AfS-politiker, att AfS fick "runt" 2 % i en mätning, utan att YouGov kommenterade detta officiellt. Då kan man tycka att "något" borde ha "kommit ut" när övrigt-kategorin fick hela 4,7 % senast. Kanske den förre anställde som läckte om AfS fick på huvudet? Vem vet.

Ingen läckte ju från april- eller maj-mätningarna heller.

Jag tror att det är kanske 25% chans att AfS särredovisas i augusti, och kanske 65% i (första) septembermätningen.
Citera
2018-08-06, 17:18
Medlem
Citat:
Vet vi egentligen vad grejen med detta var? Vem/vilka är det som har drabbats av detta?

Det enda jag vet är att det har drabbat flera personer, som denna person:

Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Men senast jag gjorde en YouGov mätning för någon vecka sedan så kunde man varken välja eller skriva dit AfS, utan det var bara övrigt som gällde. Hur ska dom då mäta om/när AfS ska bli särredovisade?

Citat:
Ingen läckte ju från april- eller maj-mätningarna heller.

Det enda jag vet att det var en YouGov-mätning som inte sade något om AfS, men som senare kom fram efter att en AfS-politiker tog kontakt med YouGov. Sedan kanske det inte ska kallas för "en läcka", men eftersom det inte redovisade på officiell väg så skulle man kunna kalla det för det.

Citat:
Jag tror att det är kanske 25% chans att AfS särredovisas i augusti, och kanske 65% i (första) septembermätningen.

Låter väl rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in