2018-08-06, 13:33
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
SD kommer definitivt bli största partiet, med eller utan AfS. Faktum är att både SD och AfS behövs, och de gynnas av varandra. Kommer AfS in så kommer etablissemanget få en chock utan sin like.

Det blir också svårare att mobba två partier. Jag ser fram emot detta.
Citera
2018-08-06, 13:47
Medlem
wwrs avatar
Sentio svarar att de inte informerat om AfS innan de frågar om stödröstning.

Citat:
Nei, ingen informasjon om AfS før spørsmålet om stödröstning ble stilt.

Så stor mängd väljare skulle alltså känna till AfS. Förvånar mig.
Citera
2018-08-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sentio svarar att de inte informerat om AfS innan de frågar om stödröstning.

Så stor mängd väljare skulle alltså känna till AfS. Förvånar mig.

Bra att du kollade upp detta. Alternativ för Sverige är uppenbarligen redan nu mycket välkända. Tänk bara hur det kommer se ut efter Återvandringsturnén.
Citera
2018-08-06, 14:38
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nåväl. Så länge SD blir det största partiet gör det inget om AfS kommer in i riksdagen. Reaktionerna på valnatten i SVT-studion från vänsterpolitiker och journalister och chockvågen dagarna efteråt kan vara värt det.

Tack!
Citera
2018-08-06, 14:51
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det blir också svårare att mobba två partier. Jag ser fram emot detta.

Du har så rätt! Betänk att AfS är sprunget ur SD innan de senare närmade sig Sjuklövern. Det är SDU men nu 4 år mognare + förstärkningar. Jag tror att SD+AfS skulle bli som Alliansen och S+MP+V. Man konkurrerar så klart men håller samtidigt ihop för ett gemensamt mål.

Vilken kraft i debatten att se Åkesson + Kasselstrand mot de andra. Är något att längta efter. Tror det kan göra att många fler börjar fatta.
Citera
2018-08-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
SD kommer definitivt bli största partiet, med eller utan AfS. Faktum är att både SD och AfS behövs, och de gynnas av varandra. Kommer AfS in så kommer etablissemanget få en chock utan sin like.

Det som är så bra med två partier, är att det lilla partiet kan vara hur radikala, provokativa och öppna i sina utspel, tal och debatter som helst, utan att det påverkar det större partiet negativt (snarare tvärtom då de framstår som mjuka i jämförelse). Samtidigt kan dessa två ha samtal bakom stängda dörrar. Jag tror inte SDare i stort inser hur positivt det vore med AfS i riksdagen. Men som Sentio visade nu nyligen, så verkar åtminstone en stor minoritet av SDs väljare förstå att AfS skulle ge god effekt i riksdagen, och t.o.m. M-väljare (!).

En genuin fråga dock; nu verkar det som att AfS var uppdragsgivare åt Sentio för denna enskilda undersökning. Varför kan inte AfS ge Sentio i uppdrag att genomföra en vanlig undersökning, åtminstone EN gång? Särskilt innan valet? Är det för dyrt att genomföra? Har de inte rätten att göra detta?
Senast redigerad av IKN 2018-08-06 kl. 15:16.
Citera
2018-08-06, 15:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Detta är lite intresssant:

http://www.friatider.se/var-femte-sd-v-ljare-kan-t-nka-sig-att-st-dr-sta-p-afs

Citat:
Var femte sverigedemokrat och var tionde moderat kan tänka sig att stödrösta på Alternativ för Sverige. Det visar en undersökning som Sentio gjort på uppdrag av partiet.

Sentio har på uppdrag av Alternativ för Sverige genomfört en opinionsundersökning som visar att var femte sverigedemokrat och var tionde moderat kan tänka sig att stödrösta på AFS.

Frågan som ställdes var: “Kan du tänka dig att stödrösta på Alternativ för Sverige i riksdagsvalet?”.

Av de som säger att de skulle rösta på Sverigedemokraterna säger nästan var femte, 19,35 procent, att de kan tänka sig att stödrösta på Alternativ för Sverige.

Bland Moderaternas väljare är det nästan var tionde, 8,73 procent, som överväger att stödrösta på Alternativ för Sverige.

Så ser det ut...
Citera
2018-08-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Detta är lite intresssant:

http://www.friatider.se/var-femte-sd-v-ljare-kan-t-nka-sig-att-st-dr-sta-p-afs

Så ser det ut...

Det intressanta i sammanhanget är att M går mot sitt sämsta val på länge (även om jag menar att deras nuvarande siffror känns normala för partiet), ändå verkar stödröstningsmentaliteten återfinnas bland M-väljarna. Låt oss hoppas att de gör det kloka valet att stödrösta på AfS istället för KD denna gång.
Citera
2018-08-06, 15:30
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Du har så rätt! Betänk att AfS är sprunget ur SD innan de senare närmade sig Sjuklövern. Det är SDU men nu 4 år mognare + förstärkningar. Jag tror att SD+AfS skulle bli som Alliansen och S+MP+V. Man konkurrerar så klart men håller samtidigt ihop för ett gemensamt mål.

Vilken kraft i debatten att se Åkesson + Kasselstrand mot de andra. Är något att längta efter. Tror det kan göra att många fler börjar fatta.

Tycker man skall säga sprunget ur SDU, eftersom SD och gamla SDU var två olika organisationer med olika organisationskultur. Kan kanske tyckas som hårklyveri, men det är en viktig skillnad. AfS vinner inget på att framställa sig som sprungna ur SD. Snarare att man kommer ur den Sverigedemokratiska rörelsen men hade en egen organisation redan då och var den bättre delen av den rörelsen. Nu är man äldre, har eget parti och även knutit till sig intressanta personer från utanför den rörelsen. Dock givetvis samtidigt samarbeta med SD när man kommer in i riksdagen i de frågor där man har gemensamma beröringspunkter.

(Sen har AfS tagit in vissa riksdagsmän som gått över från SD, men det är inte centralt).
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2018-08-06 kl. 15:33.
Citera
2018-08-06, 15:57
Medlem
Känns som AfS följer en mall som flera andra nya partier brukar göra när de ska komma över 4% spärren. Ganska jämförbart med hur FI! jobbade inför 2014.
Då sade var tredje rödgrön väljare att de kunde tänka sig stödrösta Fi! in i riksdagen om det betydde att rödgröna kunde få makten i en Novus undersökning.

Den där sortens undersökningar är bara till för att de ska verka närmare gränsen än vad det är, "Varför röst betyder något!".
I Novus fall var det på initiativ av TV4(inte överraskande att de ville hjälpa in feministerna) men det hjälpte föga.
Kom även ihåg undersökningen där 13% kunde tänka sig rösta på AfS som gjordes i Mars. Fi! gjorde en exakt likadan och hade runt 20%.

De nyare partierna följer en mall för att skapa så mycket positivitet och möjlighet kring att de kan komma in.
Feministiskt Initiativ hade dock större delen av media bakom sig och red på en väldig våg, därför tror jag inte det finns en chans att AfS kommer komma högre än vad feministerna gjorde år 2014.
Citera
2018-08-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Känns som AfS följer en mall som flera andra nya partier brukar göra när de ska komma över 4% spärren. Ganska jämförbart med hur FI! jobbade inför 2014.
Då sade var tredje rödgrön väljare att de kunde tänka sig stödrösta Fi! in i riksdagen om det betydde att rödgröna kunde få makten i en Novus undersökning.

Den där sortens undersökningar är bara till för att de ska verka närmare gränsen än vad det är, "Varför röst betyder något!".
I Novus fall var det på initiativ av TV4(inte överraskande att de ville hjälpa in feministerna) men det hjälpte föga.
Kom även ihåg undersökningen där 13% kunde tänka sig rösta på AfS som gjordes i Mars. Fi! gjorde en exakt likadan och hade runt 20%.

De nyare partierna följer en mall för att skapa så mycket positivitet och möjlighet kring att de kan komma in.
Feministiskt Initiativ hade dock större delen av media bakom sig och red på en väldig våg, därför tror jag inte det finns en chans att AfS kommer komma högre än vad feministerna gjorde år 2014.

Relevant invändning, men icke desto mindre rätt taktik av både AfS och tidigare F!.

Det som är remarkabelt i den här undersökningen är väl att såpass många moderater och sverigedemokrater kände till AfS och uppenbarligen är positivt inställda. De 13% du refererar till var väl inte AfS utan "något parti", typ?

Och som Enoch.Thulin var inne på i den andra tråden är det nog inte "stödröster" i egentlig mening som den här undersökningen mäter - utan snarare väljare som föredrar AfS, men inte vill kasta bort sin röst. Jag tror inte riktigt den dynamiken fanns med F!, som mer red på en allmän välvilja. Om AfS blir ett mätbart parti så är nog en betydande del av femtedelen "stödröster" tokförlorade för SD.
Citera
2018-08-06, 16:21
Medlem
Vi ska nog inte räkna med att de hinner bli särredovisade innan valet. Däremot tror jag på en klar indikation på att de växer, men tror tyvärr inte på någon särredovisning. Folk måste helt enkelt VÅGA rösta på något de egentligen föredrar. Hur sjukt låter inte det?

Vore sjukt komiskt om övrigt ligger på drygt 5 % i nästa YouGov-mätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in