2018-08-05, 16:51
Medlem
-Mystics avatar
Men senast jag gjorde en YouGov mätning för någon vecka sedan så kunde man varken välja eller skriva dit AfS, utan det var bara övrigt som gällde. Hur ska dom då mäta om/när AfS ska bli särredovisade?
Citera
2018-08-05, 16:51
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holme80
Brukar Yougov göra många extramätningar under augusti/september när det är valår?

2014 var det Sifo, Novus och Inizio som var på hugget. 34 olika mätningar 2014 från augusti fram till valet, nästan en per dag. YouGov hade en i augusti och två i september.

https://val.digital/AllSurveys/?year=2014
Citera
2018-08-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Så, vet vi verkligen att det måste ske 3 gånger I RAD? Jag trodde först att det enda kravet var att få 2 % vid tre olika tillfällen? Om inte, så lär det nog vara kört vad gäller särredovisning i YouGov. Sedan verkar de ju skumma i allmänhet med tanke på att några stycken har uppgivit att de inte ens fick chans att välja AfS när de valde "övrigt" i YouGovs kommande mätning. Men för mig räcker det med att se att övrigt växer (samtidigt som FI är särredovisade) för mig att vara "nöjd", åtminstone nu.

Enligt Metro som publicerar YouGovs mätningar är det tre i rad som gäller:

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Men det betyder inte att det är kört för AfS att särredovisas, vilket jag redogjorde för innan.
Citera
2018-08-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holme80
Brukar Yougov göra många extramätningar under augusti/september när det är valår?

2014 gjorde de en extra mätning i september, plus en exit-poll.
Citera
2018-08-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Men senast jag gjorde en YouGov mätning för någon vecka sedan så kunde man varken välja eller skriva dit AfS, utan det var bara övrigt som gällde. Hur ska dom då mäta om/när AfS ska bli särredovisade?

Frågan är om det var ett medvetet sätt att stänga ute AfS eller om det var någon form av tekniskt problem. Det är heller inte ens säkert att det rörde sig om en opinionsmätning. Partisympatier kan ju användas för att kalibrera andra undersökningar.
Citera
2018-08-05, 20:23
Medlem
Hur fungerar det i kommuner? Är det 4% spätr överallt?
Stället AfS upp i kommun och landsting eller bara nationellt?
Citera
2018-08-05, 20:53
Medlem
Citat:
Hur fungerar det i kommuner? Är det 4% spärr överallt?

Om kommunen är en valkrets är det en spärr på 2 %.
Om kommunen är uppdelad i flera valkretsar är det en 3% spärr.
Citera
2018-08-05, 21:44
Medlem
Supersoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Hur fungerar det i kommuner? Är det 4% spätr överallt?
Stället AfS upp i kommun och landsting eller bara nationellt?

AfS ställer bara upp i riksdagsvalet.
Citera
2018-08-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersoldat
AfS ställer bara upp i riksdagsvalet.
Aha. Vad innebär det egentligen rent praktiskt?

Vad röstar ni lokalt? Sd antar jag?
Citera
2018-08-05, 22:09
Medlem
Citat:

Det innebär just att du endast kan rösta på AfS i riksdagsvalet. Jag tror dock att de även kommer att ställa upp i landstings- och kommunvalen i framtida val, men att de nu 2018 kände att de ville sätta alla kort på endast riksdagen. Något som jag tror kan vara klokt faktiskt.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska rösta lokalt. Står mellan bojkott eller SD. Mitt förakt för SD är så stort att det inte alls är omöjligt att jag skiter i att rösta över huvud taget. Jag skulle nästan känna mig lite smutsig om jag röstade på dem.
Citera
2018-08-05, 22:18
Medlem
Supersoldats avatar
Citat:

SD röstar jag på i min kommun eftersom att företrädarna här är bra, landstingsvalet skiter jag i.
Citera
2018-08-05, 22:45
Medlem
Under tiden som jag höll på och delade ut flygblad från Alternativ för Sverige i ett bostadsområde idag kom en person cyklandes till mig och var mycket upprörd. Han sade att han inte ville ha flygbladet som jag hade lagt i hans brevlåda. Han lämnade tillbaka det till mig. Han kallade mig "fascist" och "äckel", men jag bryr mig inte. Jag blir inte rädd. Tvärtom blir jag ännu mer laddad att dela ut mer flygblad från Alternativ för Sverige. Jag har hittills delat ut 4500 flygblad. Fortsättning följer.....

Man ska inte ta det för personligt om man blir kallad rasist, fascist, högerextremist, nazist etc. Det är lätt att man gör det, men man kan se det som en seger om man blir kallad för något av ovanstående ord. Politiska motståndare som använder dessa ord gör det när deras argument tryter. Det gäller att hålla sig lugn och inte sjunka till samma låga nivå som meningsmotståndarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in