Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Relevant invändning, men icke desto mindre rätt taktik av både AfS och tidigare F!.
Det som är remarkabelt i den här undersökningen är väl att såpass många moderater och sverigedemokrater kände till AfS och uppenbarligen är positivt inställda. De 13% du refererar till var väl inte AfS utan "något parti", typ?
Och som Enoch.Thulin var inne på i den andra tråden är det nog inte "stödröster" i egentlig mening som den här undersökningen mäter - utan snarare väljare som föredrar AfS, men inte vill kasta bort sin röst. Jag tror inte riktigt den dynamiken fanns med F!, som mer red på en allmän välvilja. Om AfS blir ett mätbart parti så är nog en betydande del av femtedelen "stödröster" tokförlorade för SD.
Nä, det var just Alternativ för Sverige som det åsyftades.
https://alternativforsverige.se/13-kan-t%C3%A4nka-sig-att-r%C3%B6sta-p%C3%A5-alternativ-f%C3%B6r-sverige/
Frågan löd "Kan du tänka dig att rösta på det nya invandringskritiska partiet Alternativ för Sverige i riksdagsvalet?"
Här kan man dock notera att bara ordet "invandringskritiskt" i sig gör att folk kan bli benägna att rösta. Det beror mycket på hur man ställer frågan.
Hitta till och med undersökningar tillbaka till inför valet 2006 där 10% kunde tänka sig rösta Feministiskt Initiativ, de fick 0,68%. Dock osäker hur frågan ställdes.
Behöver absolut inte vara taktiskt fel. Men säger egentligen ingenting om hur stödet kan bli.
Jag tror även felmarginalen är högre när man försöker göra undersökningar i vissa politiska grupper.
Jag tar absolut på mig skämshatten om det visar sig att jag har fel. Men baserat på de undersökningar som finns så är YouGov den enda som visar att AfS ens är i närheten. I de flesta verkar de ligga kring 1%.