2018-08-02, 19:24
Medlem
Onehandclappings avatar
Bor i hyreshus och stack ner till källarförrådet och pluggade idag. Underbart!
Rätt dålig luft men svalt och skönt.
Tänker tillbringa natten där nere i kylan.
Citera
2018-08-02, 21:07
Medlem
Sov max fyra timmar. Helt sjukt äcklig fuktig värme var det. Fick ha en handduk på kudden för att inte klibba fast.
Citera
2018-08-02, 22:30
Medlem
526s avatar
Ta bilen och kör 40 mil till en släkting du inte har träffat på 10 år. Sätt på AC och spela hög musik.
Citera
2018-08-03, 23:00
Medlem
donnamanloves avatar
Jag tror jag kommit på en bra sak för oss idioter som inte införskaffat ac; frosta av en igenfryst frys. Ställ även fläkten i anslutning till vattnet som rinner ut så det blåser svalt.
Jag har turen att jag inte frostat av frysen på tio år (no joke) så två av fyra lådor går inte ens att öppna. Det tar förhoppningsvis sin tid.
Citera
2018-08-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag har turen att jag inte frostat av frysen på tio år (no joke) så två av fyra lådor går inte ens att öppna. Det tar förhoppningsvis sin tid.
Gillar du högre elräkning är nödvändigt?

När frysen fylls av is runt kylslingorna så tror elektroniken att det är varmare än vad det är och använder mer effekt/ström för att försöka kyla ner den "varma" frysen.
Citera
2018-08-04, 18:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Värmen tar kål på min wifi-extender. Extendern har funkat till 99% fram tills för några veckor sedan. Nu går den ner en gång i timmen och är brännhet.
Även frysen piper och varnar för hög värme.

Missförstå mig inte. Jag gillar värme men nästa år/gång kommer jag att vara förutseende med en luft/luft värmepump = AC!
Citera
2018-08-05, 10:03
Medlem
Faronstreams avatar
Igår eller idag tar värmeböljan slut så lär inte bli någon mer aktivitet i denna tråd, maxtemp kommer vara under 25+ kommande tid med undantag för mitten av nästa vecka
Citera
2018-08-05, 16:56
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Värmen tar kål på min wifi-extender. Extendern har funkat till 99% fram tills för några veckor sedan. Nu går den ner en gång i timmen och är brännhet.
Även frysen piper och varnar för hög värme.

Missförstå mig inte. Jag gillar värme men nästa år/gång kommer jag att vara förutseende med en luft/luft värmepump = AC!
Vilket temperatur har du inomhus när detta sker?
Citera
2018-08-05, 20:04
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Hur leder du ut varmluften från AC:n? Något bra tips? Jag använder glipan i ett fönster på glänt, men risken är ju att en del av varmluften kommer i retur.

Kan heller inte ha AC:n på natten, den låter för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Låter den mer än ett kylskåp?

Ja, betydligt mer än ett kylskåp. Min AC är 10 år gammal. Demoex, Bosch. Kanske finns det tystare nu.
Citera
2018-08-05, 22:50
Medlem
Idag har det varit svalare.
Jag fryser faktiskt lite, med mina 25 grader inomhus för tillfället.
Fram med TV-filten när jag nu sitter i soffan.
Betyder det att jag har blivit van vid värmen?
Och nu när jag är van, så kommer det bara att bli kallare. Typiskt.
Citera
2018-08-05, 23:01
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Igår eller idag tar värmeböljan slut så lär inte bli någon mer aktivitet i denna tråd, maxtemp kommer vara under 25+ kommande tid med undantag för mitten av nästa vecka

Ja, vi här i Sverige har fått lite andrum, men den verkliga värmeböljan ligger ju kvar, i sydliga Europa. Där är de riktigt hårt drabbade. Här har ju folk legat fullständigt i dvala av den 30-gradiga värmen. Det har varit helt tyst här i kvarteret under hettan. När svalkan kom igår, så hörde man liv, prat och rörelse igen utanför på fotbollsplanen och i lekparken (där det alltid brukar vara mycket liv och rörelse).
I städer i Portugal ligger städer FULLSTÄNDIGT i öde, dagtid 48 grader. Folk kan överhuvudtaget inte gå ut. De är ändå vana vid hetta där.

Det ska ju bli några dagars hetta i veckan nu som kommer. Tips, vädra ut huset/lägenheten ordentligt i kylan (får man väl ändå kalla det nu ) så står ni rustade mer mot de några dagar med hetta igen.
Bara ett tips!
Citera
2018-08-05, 23:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det ska ju bli några dagars hetta i veckan nu som kommer. Tips, vädra ut huset/lägenheten ordentligt i kylan …
Jo, jag är i full färd med att kyla ned lägenheten igen efter värmeböljan. Mot slutet värmdes väggar, möbler och liknande upp så mycket att nattens vädring inte gjorde någon skillnad under dagen, utan det var 30 grader inne redan på morgonen. Nu med en natt med nedåt 15 grader, så började det på 27 i morse – uthärdligt i a f.

Men jag ska köra med öppna fönster på nätterna minst en vecka. Dock behöver jag inte sova ute på balkongen längre, fastän det var skönt med 15 grader ovanför täcket natten som gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in