2018-07-30, 13:47
Medlem
PingPongZongs avatar
Var en tropisk natt dvs +20grader inatt. Var som minst 21.3grader. Ser ut som det blir ett par tropiska nätter närmsta nätterna. Och klassiskt tropiska dagar med både regn och värme samtidigt.

Folk verkar ha svårt inse/tro att även Augusti är en sommar månad även i Sverige. Augusti är ju normalt varmare månad än Juni. Är ju nu dom varma "mörka" kvällarna kommer.
Citera
2018-07-30, 15:57
Medlem
Ormhunds avatar
Fungerar Arctic Air okej?
Citera
2018-07-30, 16:40
Medlem
Längtar tills hösten när man kan gå på en tidig morgonpromenad och känna den friska svala luften i lungorna och titta lite på de färgstarka löven!

Hellre kallt ute och klä på sig, än varmt och inte kunna göra nåt...

Nu när det varit tropiska nätter hjälper det knappt med korsdrag i lägenheten, lika olidligt ändå. Testade att kyla en vetekudde och lägga i sängen men det blev bara en konstig känsla.
Citera
2018-07-30, 22:35
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag undviker värmen genom att inte att gå ut i onödan, men sitter i solen nån timme på morgonen, det räcker för för mig... Sol och värme är bara bra i mindre doser anser jag...

Så TS, låt bli att gå ut i solen så ordnar sig allt...
Citera
2018-07-31, 01:33
Medlem
Reko45s avatar
nu har det varit kasst väder där jag bor i ca 3 dagar. det är första gången sen typ juni som vädret "stabiliserats".

undra ifall man kan anse att sommaren är över nu efter så varm och skön juli vi hade? augusti kmr ju vara skräp och "lagom" som juni?
Citera
2018-07-31, 01:33
Medlem
Drullknulls avatar
Föregående natt var sval, riktigt skönt med öppna fönster, istället för att vakna med 28°C blev det "komfortabla 25°C igår morse.
Det kändes som ett väderomslag, istället fick vi in varm fuktig luft på eftermiddagen, molnigt men ändå över trettio grader.
Två dagar till med 32 grader i lägenheten. Det blir att sticka ut i skogen, med kylväska, en massa dricka, stol och några böcker.

Nåja, jag lägger några petflaskor med vatten i frysboxen samt en femlitersdunk, dessa sätter jag upp i två rader på soffbordet och golvfläkten bakom, det blir lite svalkande luft i två timmar. Då flaskorna kondenserar kraftigt ställs dessa på brickor för att samla upp vatten. Upprepas varje kväll.
Apropå frysbox, i garaget är det svalare, den har kapacitet, frysen i köket däremot klarar inte att frysa in något, den har nått sin gräns.

Alkohol? Jag hoppar över fyllor i värmen, men tar gärna några kalla drinkar på kvällen, kanske en mörk rom, där stannar det för min del.

Annars blir det långa duschar, först halvkallt sen stegvis sänkning av temperaturen, några kortare pauser mellan tills jag är avkyld, fungerar i öken, fungerar på Balkan och hemma. Upprepas ofta. Vattenslöseri vilket fall som helst.

Använd spisen så lite som möjligt! Om den ändå används stängs dörren till köket, fönster öppnas där. Man kan haft en bra nattavkylning och rimliga rumstemperaturer, då kan ett långkok sabba allt. Lika bra att äta kallskuret.

Vätskeersättning? Morsan har varit med om många värmeböljor (inkl. den beryktade år 1975 då man sov på balkongen), buljong innehåller mycket salt, det fungerar bra, morsan vet bäst.

Sätt in en duschspruta med vatten i kylen med jämna mellanrum, spreja över bar hud samtidigt som fläkten blåser, upprepa.

Lägg in fuktiga kökshanddukar i kylen, skönt att fukta med, upprepas flera gånger. Vanliga handdukar suger upp så mycket vatten att de måste torkas och då stiger luftfuktigheten.

Inga åtsittande kläder, sitt ledigt och avkopplat sära på benen och skrevet, insidan av låren blir varma, även armhålorna. Soffa och säng framför stolar som inte medger en lös sittstil. Nattlinne är nog bästa plagg, skit i underkläderna och strumpor.

In i duschen sen lite rom…
Citera
2018-07-31, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormhund

Jag köpte en men sålde nästan direkt. Iofs har jag redan en AC, men ville testa denna i sovrummet då den verkade tystare.

Fläkten är riktigt svag, och temperaturen ut är typ 3-4 grader kallare än omgivningen. Så det funkar väl hyfsat om man sitter vid datorn tex och har den blåser direkt mot ansiktet. Men nej, det var ingen hit faktiskt. Det är portabel AC som är the shit. Jag har haft den på 24/7 nu i 3-4 veckor och har 20 grader inne samt 70% luftfukltighet när det är 85-90 ute. Ovärdelig grunka. Såp mitt tips är att spara ihop 4-5000 och satsa på en sådan.
Citera
2018-07-31, 15:02
Medlem
34,5 utanför Varberg idag. Hysteriskt!
Citera
2018-07-31, 16:14
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Jag köpte en men sålde nästan direkt. Iofs har jag redan en AC, men ville testa denna i sovrummet då den verkade tystare.

Fläkten är riktigt svag, och temperaturen ut är typ 3-4 grader kallare än omgivningen. Så det funkar väl hyfsat om man sitter vid datorn tex och har den blåser direkt mot ansiktet. Men nej, det var ingen hit faktiskt. Det är portabel AC som är the shit. Jag har haft den på 24/7 nu i 3-4 veckor och har 20 grader inne samt 70% luftfukltighet när det är 85-90 ute. Ovärdelig grunka. Såp mitt tips är att spara ihop 4-5000 och satsa på en sådan.

Hur leder du ut varmluften från AC:n? Något bra tips? Jag använder glipan i ett fönster på glänt, men risken är ju att en del av varmluften kommer i retur.

Kan heller inte ha AC:n på natten, den låter för mycket.
Citera
2018-07-31, 16:32
Medlem
53....so whats avatar
aircooler på 30 sek..........

http://imgdrop.net/viewer.php?id=viu1533047371r.jpg
Citera
2018-07-31, 16:59
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Hur leder du ut varmluften från AC:n? Något bra tips? Jag använder glipan i ett fönster på glänt, men risken är ju att en del av varmluften kommer i retur.

Kan heller inte ha AC:n på natten, den låter för mycket.

Låter den mer än ett kylskåp?
Citera
2018-07-31, 17:59
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormhund

Jag har aldrig haft någon men kollade två reviews på Youtube, verkar rätt värdelös

Enligt personerna i klippen så blåser den svagare än en vanligt bordsfläkt och är knappt kall överhuvudtaget, typisk tv-shop pryl som inte gör vad den lovar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in