Föregående natt var sval, riktigt skönt med öppna fönster, istället för att vakna med 28°C blev det "komfortabla 25°C igår morse.
Det kändes som ett väderomslag, istället fick vi in varm fuktig luft på eftermiddagen, molnigt men ändå över trettio grader.
Två dagar till med 32 grader i lägenheten. Det blir att sticka ut i skogen, med kylväska, en massa dricka, stol och några böcker.
Nåja, jag lägger några petflaskor med vatten i frysboxen samt en femlitersdunk, dessa sätter jag upp i två rader på soffbordet och golvfläkten bakom, det blir lite svalkande luft i två timmar. Då flaskorna kondenserar kraftigt ställs dessa på brickor för att samla upp vatten. Upprepas varje kväll.
Apropå frysbox, i garaget är det svalare, den har kapacitet, frysen i köket däremot klarar inte att frysa in något, den har nått sin gräns.
Alkohol? Jag hoppar över fyllor i värmen, men tar gärna några kalla drinkar på kvällen, kanske en mörk rom, där stannar det för min del.
Annars blir det långa duschar, först halvkallt sen stegvis sänkning av temperaturen, några kortare pauser mellan tills jag är avkyld, fungerar i öken, fungerar på Balkan och hemma. Upprepas ofta. Vattenslöseri vilket fall som helst.
Använd spisen så lite som möjligt! Om den ändå används stängs dörren till köket, fönster öppnas där. Man kan haft en bra nattavkylning och rimliga rumstemperaturer, då kan ett långkok sabba allt. Lika bra att äta kallskuret.
Vätskeersättning? Morsan har varit med om många värmeböljor (inkl. den beryktade år 1975 då man sov på balkongen), buljong innehåller mycket salt, det fungerar bra, morsan vet bäst.
Sätt in en duschspruta med vatten i kylen med jämna mellanrum, spreja över bar hud samtidigt som fläkten blåser, upprepa.
Lägg in fuktiga kökshanddukar i kylen, skönt att fukta med, upprepas flera gånger. Vanliga handdukar suger upp så mycket vatten att de måste torkas och då stiger luftfuktigheten.
Inga åtsittande kläder, sitt ledigt och avkopplat sära på benen och skrevet, insidan av låren blir varma, även armhålorna. Soffa och säng framför stolar som inte medger en lös sittstil. Nattlinne är nog bästa plagg, skit i underkläderna och strumpor.
In i duschen sen lite rom…