2018-08-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Jag förstår inte varför du ens tar upp envarsingripande för isfJa och du resonerar fel säger jag. Du säger att Erik höll i en pistol OCH att eftersom poliserna skjöt ihjäl honom måste det betyda att Erik pekat på dem med den.

Tog det som ett exempel för att belysa att även civila här rätt att ta till våld i olika situationer.

Han höll i ett pistolliknande föremål och det är då inte konstigt att han uppfattas som ett hot.
Citera
2018-08-05, 22:17
Medlem
EricBlairs avatar
Har det framkommit vilka poliserna som sköt är? En spekulation i tråden är att det var tre kvinnliga poliser, något som har verifierats?
Citera
2018-08-05, 22:18
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De som är intelligenta förstår förstås att polisen siktade på cykeln, fönstret och väggen och inte alls träffade på måfå.

Ja usla skyttar kan inte sikta. Är de dessutom otränade psykologiskt har de antagligen fått panik av en pissmyra.
Citera
2018-08-05, 22:19
Medlem
Lärare på polisutbildningen ser en förändrad kultur inom poliskåren: Pratas inte sällan om att "skjuta först och fråga sen"

Dagens poliskår är ung och oerfaren. Dessutom växer en kultur bland poliser och polisstudenter som bidrar till att sänka tröskeln för vapenanvändning, menar två lärare vid polisutbildningen på Södertörns högskola.
– På pappret ser allting bra ut, det finns snarare en kultur av att inte ta några risker, säger en av lärarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polislarare-det-pratas-inte-sallan-om-att-skjuta-forst-och-fraga-sen
Citera
2018-08-05, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Instruktionerna de fått för skjutning är så krångliga att de går inte ens att följa sa ngn expert.

Näe, nödvärn är ganska enkelt, det rör sig om " pågående eller överhängande brottsligt angrepp".

Går någon till attack obeväpnad så är det i regel handkraft/batong/ Pepparspray som gäller. Går någon till attack med tillhygge så är det i regel skjutvapnet. Rör det sig om skjutvapen så finns det nästan uteslutande bara en sak att göra. Enkelt uttryckt.

Vad gäller skjutkungörelsens bestämmelser, som rör användande av skjutvapen i laga befogenhet så blir det desto krångligare. Precis därför svensk polis nästan aldrig skjuter i laga befogenhet utan med stöd av nödvärnsbestämmelserna.
Citera
2018-08-05, 22:20
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Blir pistoler farligare av att användaren är större?

(Och vad menar du med 1.30? Vi har decimalkomma i Sverige? Vilken enhet kör du?)

En pistol är tung dessutom har den rekyl så ja en större användare har mer leverage.
Citera
2018-08-05, 22:21
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Usch, känns verkligen hemskt att skratta nu men .

Tycker för övrigt det känns lite oklart om den där inringaren. Var det verkligen någon random granne som sa att det springer omkring en galning med pistol här, eller var det fd tjejen till den våldsamme mannen som ringde och kände sig rädd på grund av något?
Du behöver inte skämmas för att du skrattar. Jag gjorde det högt när jag såg alla tuffingar på motorcykel och hur dom solade sig i glansen som godhjärtade gossar. Även när mamma satt där i urringat linne från Ullared och hellre ordnade stor manifestation istället för att sörja. Vad gör man inte för en tid i rampljuset? Hade dom köpt en säkerhetskedja till gossen och gett han vettiga leksaker passande för en 3-åring skulle mongot levt idag.
Citera
2018-08-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Har det framkommit vilka poliserna som sköt är? En spekulation i tråden är att det var tre kvinnliga poliser, något som har verifierats?

Nej, men i filmsnutten efter 15-20 minuter efteråt såg de ut att vara unga killar.
Citera
2018-08-05, 22:23
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Du behöver inte skämmas för att du skrattar. Jag gjorde det högt när jag såg alla tuffingar på motorcykel och hur dom solade sig i glansen som godhjärtade gossar. Även när mamma satt där i urringat linne från Ullared och hellre ordnade stor manifestation istället för att sörja. Vad gör man inte för en tid i rampljuset? Hade dom köpt en säkerhetskedja till gossen och gett han vettiga leksaker passande för en 3-åring skulle mongot levt idag.

Vill minnas jag hade en plastpistol i den åldern jag blev inte skjuten som tur var.
Citera
2018-08-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, men i filmsnutten efter 15-20 minuter efteråt såg de ut att vara unga killar.

Vilken filmsnutt?
Citera
2018-08-05, 22:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Ok nu klarnar det något för mig...

Den häktade mannen skall ha hotat att skicka dit någon annan för att döda/skada sitt ex.
Då råkar Eric olyckligtvis dyka upp med sitt leksaksvapen utanför henne och någon ringer in om detta. Polisen kopplar att det kan vara en lejd mördare som häktade mannen skickat dit.

Typ så, ja.

Kvinnan var klassad som skyddsobjekt hos polisen/larmtjänst och när larmet från någon om en pistolman kom in så dyker det väl upp på skärmkartan hos larmtjänst, alternativt att polisen slår på adressen under utryckningen och upptäcker skyddsobjektet.

Förhoppningsvis är det som på tv-deckare att adressen redan ligger i systemet och att det kommer upp när larmtjänst slår in inringarens adress. Men sen gäller det väl också att försöka orientera sig i uppgiftens relevans och aktualitet, men det borde väl ligga några rader i systemet om hotbildens utseende och rättegångsdagar etc. Även kriminella har ju familj och vänner och bekanta och ev. pengar till lönnmördare eller gorillor, så hotet får ju tas på allvar om inga uppgifter finns tillgängliga om ngt annat.

Sen var det väl ngn i tråden som försökte få sagt att skurken i det målet inte var riktigt det monstrum som ex:et uppmålat denne som (och skyddsbehovet således betydligt överdrivet — folk blir lätt våldsamt osams i somliga spörsmål) men det hör ju kanske dessvärre inte hit. Annat än i det avseendet att polisen kanske ändå ska akta sig för att skjuta först och fråga sen...

(Talar man om stackars små hotade ex-flickvänner till grovt kriminella vapenviftande, bilbombande kriminaldårar så får man väl i det här sammanhanget kanske också fråga sig vad det egentligen är för dam som söker sådant sällskap, och i nästa tankegång om inte något av den beskrivningen kanske kan härröra från damens egen upplevelse av densammme, särskilt efter en mindre kärleksfull separation.)

Om ET eller vem som helst hamnade i kläm pga något sådant så är det förstås extra obehagligt. Också för poliserna naturligtvis.
Citera
2018-08-05, 22:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Finns garanterat inte en polis i hela världen som i det läget INTE är lärd att skjuta skulle jag tro...

Har det gått till så, så är det inte heller läge för varningsskott. Då är det Verkanseld direkt som gäller. Mot torso – och utan någon som helst betänketid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in