2018-08-05, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Sa de sju skott som den andra skrev?

Vad jag minns så talade de om flera eller ett flertal skott.
Citera
2018-08-05, 21:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Jag kan inte se någon tydlig uppgift om detta. Dvs har någon faktiskt ringt in och sagt att dom sett en beväpnad man? Eller sökte man i området pga av en pågående utredning?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mg8EqM/uppgifter-larmades-om-valdsman-som-dodshotat-kvinna--motte-eric-20

Den farlige mannen satt ju häktad så det rör ju sig om ett formellt hot från mannens sida (via bulvan då) mot kvinnan. Men det ska inte ha varit denna kvinna som ringde.

Å andra sidan kan det ju ha varit det, men man vill inte ha det sagt eftersom det skulle kunna göra det möjligt att identifiera henne.

Det spelar inte så stor roll, men känns kanske bättre ändå om det var den hotade kvinnan som hade sett ET röra sig utanför. Och att polisen gjorde allt i sin makt för att skydda henne.

Samtidigt är det påfallande rörigt kring hur saker formulerats, men man vet inte om det speglar polisens förvirring och informationsbrist, eller om det handlar om att man skyddar personer och utredningar och polisens anseende.., i väntan på utredningens resultat. Och om pressen fått saker om bakfoten, frivilligt eller medvetet....
Citera
2018-08-05, 21:39
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, en kvinna som blivit mordhotad av sitt kriminella ex bor på adressen. MEN denne kriminella satt bakom lås och bom sen i måndags = denna kunde inte ha mordhotat sitt ex där på torsdagsmorgonen.
Någon annan har alltså antar jag sett Eric med sin pistol och ringt in.

Ok, hmm hittar ingen källa på denna uppgift, du sitter inte på det? DN hade ju först gått ut med att någon i området ringt in men sedan dragit tillbaka detta.

Att man skulle på eget bevåg söka efter en person som sitter i häkte låter ju skumt. Det kan inte vara så att det finns fler än en kriminell person som mordhotat sitt ex?
Citera
2018-08-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, pappan är ju enligt mig den som har i princip allt ansvar i detta. Har man en rymningsbenägen 3-åring därhemma måste man ju se till att denne inte kan ta sig ut själv utan att larm sätter igång.

Gällande inringaren så får vi väl hoppas för hens skull att hen var helt övertygad om att det var en galning med pistol ute på gatan. MEN enligt många i denna tråd var det ju så ljust, vilket borde innebära att man ska känna igen en downie och en låtsaspistol.
Men, känslan efteråt, hos de tre poliserna, när de insett att det var ett Downs-syndrom barn,som avrättats,och vapnet visade sig vara en leksak, nåt helt annat än de trott.
Stackars dessa tre, de hade bara följt sin instruktionsbok.
Där, han sköts borde finnas övervakningskameror.
Citera
2018-08-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nej, det händer inte bara om man inte är en usel skytt. Är du verkligen så jävla bombad att du tror poliser skjuter på måfå.

Nej, de oskadliggjorde inte bara en downie utan ett träd, en cykel, ett fönster, stora delar av väggen med avsikt. Man kan aldrig veta vad vilka lömska planer sådana kan ha. Speciellt cykeln.
Citera
2018-08-05, 21:46
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
i klippet runt 2:30 ser du hylsor på marken:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/eric-20-med-downs-syndrom-skots-till-dods-av-polis

Kan va fler skott men bara hört om 7 eller 8 skott.

Tack, så minst 7 skott, 3 skyttar och träffar lite här och där? Och han var 150cm lång? Ett annat rykte; hade polisen en sorts skottsäker sköld som de stod bakom?
Citera
2018-08-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Fast det var inte till dig jag skrev.Jo det har du, kolla upp nödvärn resp envarsingripande sen läs vad du skrev.Det där kallas för omvänd implikation , är som att säga "eftersom jag har körkort äger jag en bil"

Du skrev "vem bryr sig om du har vapen hemma". jag svarade: "jag har inga vapen hemma"

Jag vet skillnaden på både nödvärn och envarsingripande. Du kanske tolkade det på ett annat sätt men det jag skrev va "Man försvarar sig mot dödligt våld. Du har även den rätten, du som civil har även rätten att gripa någon som utfört ett brott som ger fängelse."
Dvs du har även rätten till självförsvar. Du har även som civil rätten till envarsingripande. Hur är det att blanda ihop det? Varför lägga ord i munnen på mig?

Jag resonerar bara och vill inte påstå att något har skett på ett visst sätt. Kan du sluta försöka tolka varenda mening jag skriver på ett annat sätt? Om nu polisen sköt honom vid första anblick helt utan anledning så har de gjort fel. Tror dock inte man skjuter först 1 skott och väntar för att sedan skjuta flera i snabb följd bara för att man ser en person med ett leksaksvapen.
Citera
2018-08-05, 21:49
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Du gjorde samma sak i denna tråd: (FB) Misshandel mot unga tjejer i Linköping Glömt det redan? Kognitiv bias är inte unikt för alla andra förutom du själv.

Du behöver gå om grundskolesvenskan. Lär dig vad ett frågetecken är. Och fråga någon vuxen om skillnaden mellan min undran och att påstå något som "rätt åt den jäveln".

Ska du greppa efter halmstrån så se till att de håller.
Citera
2018-08-05, 21:49
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Tack, så minst 7 skott, 3 skyttar och träffar lite här och där? Och han var 150cm lång? Ett annat rykte; hade polisen en sorts skottsäker sköld som de stod bakom?
Vilken satans krigsscen det måste varit, undrar hur mycket de fått öva på skjutbanan innan de kom ut.
Citera
2018-08-05, 21:50
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Ok, hmm hittar ingen källa på denna uppgift, du sitter inte på det? DN hade ju först gått ut med att någon i området ringt in men sedan dragit tillbaka detta.

Att man skulle på eget bevåg söka efter en person som sitter i häkte låter ju skumt. Det kan inte vara så att det finns fler än en kriminell person som mordhotat sitt ex?
Som jag har förstått det:

Larm inkom om person med vapen. Polis gör kontroll i sin dator och ser att det vid adressen bor en kvinna som varit hotad av rejält otrevlig figur. Poliser kommenderas till platsen med budskapet att det kan vara frågan om skarpt läge.

Polis kommer dit. Ser person med vapen (tror de). Skjuter.

Här i tråden har det kommit info om att den rejält otrevliga figuren ska vara en person som just nu är häktad. Om så är fallet kan man fråga sig om polisen som kollade adressen i datorn inte visste om det. Sådan info kanske inte alltid matas in i det program polisen använde sig av?

Hur som helst. När polis anländer dit och får se Eric kanske de, om de hade kännedom om hur den otrevliga personen ser ut, direkt förstod att det inte var han.

Men vad de hade framför sig var ju ändå en person som enligt deras bedömning var beväpnad. Klart att de då inte vänder om och åker tillbaka och rapporterar in att "nä, han var inte där, han den där rejält otrevliga".

De agerar ju givetvis ändå.

Informationen ovan kan förstås komma att ändras. Det är ju ofta så i början: diverse info sipprar ut, och sedan visar det sig att inte allt stämmer.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men, känslan efteråt, hos de tre poliserna, när de insett att det var ett Downs-syndrom barn,som avrättats,och vapnet visade sig vara en leksak, nåt helt annat än de trott.
Stackars dessa tre, de hade bara följt sin instruktionsbok.
Där, han sköts borde finnas övervakningskameror.

Instruktionerna de fått för skjutning är så krångliga att de går inte ens att följa sa ngn expert.
Citera
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Den farlige mannen satt ju häktad så det rör ju sig om ett formellt hot från mannens sida (via bulvan då) mot kvinnan. Men det ska inte ha varit denna kvinna som ringde.

Å andra sidan kan det ju ha varit det, men man vill inte ha det sagt eftersom det skulle kunna göra det möjligt att identifiera henne.

Det spelar inte så stor roll, men känns kanske bättre ändå om det var den hotade kvinnan som hade sett ET röra sig utanför. Och att polisen gjorde allt i sin makt för att skydda henne.

Samtidigt är det påfallande rörigt kring hur saker formulerats, men man vet inte om det speglar polisens förvirring och informationsbrist, eller om det handlar om att man skyddar personer och utredningar och polisens anseende.., i väntan på utredningens resultat. Och om pressen fått saker om bakfoten, frivilligt eller medvetet....

Ok nu klarnar det något för mig...

Den häktade mannen skall ha hotat att skicka dit någon annan för att döda/skada sitt ex.
Då råkar Eric olyckligtvis dyka upp med sitt leksaksvapen utanför henne och någon ringer in om detta. Polisen kopplar att det kan vara en lejd mördare som häktade mannen skickat dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in