2018-08-05, 20:39
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Man försvarar sig mot dödligt våld. Du har även den rätten, du som civil har även rätten att gripa någon som utfört ett brott som ger fängelse.
I klartext:
Jag tycker det är okej för polisen att döda personer som försöker och ger sken av att vilja döda dem. Detta är som sagt ifall det inte fanns självklar möjlighet att neutralisera personer genom ickedödligt våld.
Du blandar ihop nödvärn med envarsingripande, helt olika saker. Hursom, det är alltså det du tror Erik med Downs syndrom gjorde ? gav sken av att vilja döda poliserna ?
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Man försvarar sig mot hotet. Hotet kan vara reellt eller inte, det spelar ingen roll. Om jag siktar på dig med en av mina alldeles äkta pistoler så utgör jag ett hot. Om jag har låtit bli att ladda pistolen så är den lika ofarlig som en leksakspistol, men det kan du inte gärna veta. Det syns inte om den är laddad eller inte. I en sådan situation skall du givetvis bekämpa mig med verkanseld om du har den möjligheten. Allt annat är suicidalt beteende.
Vem bryr sig om du har pistoler hemma, nu handlar det bevisligen om en leksak och du menar nu att det är fakta att Erik siktade den på poliserna som han tänkte skjuta ett vapen ?
Citera
2018-08-05, 20:43
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nej,
Citat:
det var en person som ringde in
och rapporterade att en person gick omkring med pistol där på Norrbackagatan. Står om detta tidigare i tråden.

Osannolikt nog fanns det på samma adress en kvinna som blivit mordhotad tidigare av sitt kriminella ex, men denne hade blivit gripen några dagar tidigare ute på Ekerö.

Men poliserna antar jag kom till platsen med info om att det kan vara en mkt farlig kriminell på platsen som är där för att mörda sitt ex.

Extrem otur för Eric alltså, osannolikt missflyt är namnet
Har inte personen gett sig till känna, eller är persiennerna neddragna för tid och evigheter.
Citera
2018-08-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Här börjar diskussionen:

(FB) Stockholm: Verkanseld i Vasastan, man ihjälskjuten av polis (2018-08-02)

Det var alltså Neverever31:s åsikt jag hade invändningar mot. Vi vet ju inte vad inringaren såg, och då kan det ju vara lite knepigt att slå fast att denne är delansvarig.

Ja, och jag menar (eftersom det är så många som tyckte att det var så ljust vid tillfället) att inringaren borde ha sett att Eric hade DS, på hans rörelseschema, kanske såg hen ansiktet?
Men visst, det kan ju vara så att inringaren bara såg ryggen och pistolen, OCH att det var betydligt mörkare än vad många vill mena i tråden.
Jag bor själv i centrala Sthlm och var uppe vid den tidpunkten i morse (d v s strax innan 04), och jag tyckte att det var rätt skumt/dunkelt.

Många i tråden är ju så tvärsäkra på att det är polisen som är "the bad guys". Men Eric sågs ju av några en stund innan polisen kom och sköt honom. De personer menar jag bär på ett visst delansvar och borde ha agerat annorlunda.
Citera
2018-08-05, 20:46
Medlem
dialektikers avatar
Alltså ytterligare kommentarer behövs på det här med att media går ut med att polisen bör lära sig hantera folk med diagnoser. Det är ju inte direkt mindre risk att folk med diagnoser faktiskt kan vara galningar som både skjuter och har riktiga vapen. Och även en person med Downs syndrom (OM nu polisen sett att han hade downs syndrom) kan ju skjuta med ett riktigt vapen. Eller kan man utgå ifrån att en person med Downs syndrom alltid har en leksakspistol om han har ett vapen i hand?
Citera
2018-08-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Du blandar ihop nödvärn med envarsingripande, helt olika saker. Hursom, det är alltså det du tror Erik med Downs syndrom gjorde ? gav sken av att vilja döda poliserna ?Vem bryr sig om du har pistoler hemma, nu handlar det bevisligen om en leksak och du menar nu att det är fakta att Erik siktade den på poliserna som han tänkte skjuta ett vapen ?

Nej jag blandar inte ihop något. Jag ville bara pålysa att inte bara polisen har rätt till våld.

Jag har heller inte påstått att så var fallet. Jag har enbart sagt att TÄNK OM han nu riktade det pistolliknande föremålet mot poliserna så hade de all rätt att skjuta. Att rikta ett skjutvapen mot någon är att räkna som ett hot. Om han siktade mot poliserna så agerade polisen rätt. Nu va det så att det va ett leksaksvapen och Eric fick stå för sin handling. Helt onödigt och oförtjänt men så blev utgången.
Nu verkar ju det rimligast att han riktade pistolen mot poliserna för vad skulle annars få dem att skjuta honom?

Jag har heller inte några pistoler eller skjutvapen hemma.
Citera
2018-08-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege
Har inte personen gett sig till känna, eller är persiennerna neddragna för tid och evigheter.

Tror inte den personen vill ge sig till känna. Indirekt "bussade hen" polisen på Eric. Den personen mår nog rätt dåligt nu kan jag tänka mig. MEN visst, det är alltid lätt att vara efterklok. Vi har ju inte hela bilden.
Citera
2018-08-05, 20:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ja, och jag menar (eftersom det är så många som tyckte att det var så ljust vid tillfället) att inringaren borde ha sett att Eric hade DS, på hans rörelseschema, kanske såg hen ansiktet?
Men visst, det kan ju vara så att inringaren bara såg ryggen och pistolen, OCH att det var betydligt mörkare än vad många vill mena i tråden.
Jag bor själv i centrala Sthlm och var uppe vid den tidpunkten i morse (d v s strax innan 04), och jag tyckte att det var rätt skumt/dunkelt.

Många i tråden är ju så tvärsäkra på att det är polisen som är "the bad guys". Men Eric sågs ju av några en stund innan polisen kom och sköt honom. De personer menar jag bär på ett visst delansvar och borde ha agerat annorlunda.
Vi vet ju inte vad vare sig inringaren eller poliserna såg.

Jag förstår inte vad du menar med att andra bär på ett delansvar. Håller du alltså fast vid att inringaren borde ha förstått att det var en Downie med låtsasvapen? Även att du inte vet exakt vad inringaren såg?
Citera
2018-08-05, 20:54
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ja, och i samma intervju säger araben att han fick intrycket av att E ville leka samt att han tydligt såg att han hade DS. I min värld borde araben ha agerat och insett att denna pojke med DS inte skulle vara där mitt i natten själv (och t ex följt efter). Araben skulle nog ganska snart upptäcka att Eric var inkapabel att ta hand om sig själv, när Eric inte kunnat svara eller på övrigt kroppsspråk. MEN det är ju lätt för oss att sitta här några dagar efteråt. Araben var kanske skiträdd och trodde att pistolen var riktig.

Men visst, kanske ett fenomen i samtiden. Sköt dig själv och skit i andra. Ta fram mobilen och filma istället för att hjälpa andra i nöd.... o s v
Dels kan han inte språket dels siktade Eric på honom (bara det är respektlöst nog för att helt enkelt skita i honom) och dels blir han avhyst av polisen.

Låter som de GPSofoba föräldrarna har hittat den perfekta syndabocken.

Citat:
Tror inte den personen vill ge sig till känna. Indirekt "bussade hen" polisen på Eric. Den personen mår nog rätt dåligt nu kan jag tänka mig. MEN visst, det är alltid lätt att vara efterklok. Vi har ju inte hela bilden.
Varför det? Denne gjorde inget fel. Det var liksom inte så att han satt på en parkbänk och blev "swattad".
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-05 kl. 20:57.
Citera
2018-08-05, 20:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi befinner oss på Flashback.
Innan det finns information är det alltid några som skyller allt på kvinnor eller invandrare.
Intressant att citera sig själv...

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Kan araben gett honom vapnet?
Någon som inte har läst tråden men ändå har sin teori klar...

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Varför hetsar alla mot mamman när föräldrarna var skilda och killen var hemma hos pappan?
Även när det finns information om andra ansvariga försöker man skylla på kvinnan...
Citera
2018-08-05, 20:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nej, det händer inte bara om man inte är en usel skytt. Är du verkligen så jävla bombad att du tror poliser skjuter på måfå.

De som är intelligenta förstår förstås att polisen siktade på cykeln, fönstret och väggen och inte alls träffade på måfå.
Citera
2018-08-05, 21:01
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
En annan postares åsikt? det var ju mitt inlägg du refererade till. Det är en fördel om du läser den pågående diskussionen.

Varför tror du att inringaren bara såg ryggen?
Rätt rimligt att tro eftersom om han hade sett honom i ansiktet så hade han sett att det var en downie?
Citera
2018-08-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vi vet ju inte vad vare sig inringaren eller poliserna såg.

Jag förstår inte vad du menar med att andra bär på ett delansvar. Håller du alltså fast vid att inringaren borde ha förstått att det var en Downie med låtsasvapen? Även att du inte vet exakt vad inringaren såg?

Vi får väl hoppas för inringarens skull att hen på fullaste allvar trodde att en galning som gick omkring med en pistol. D v s att hen försökte ta sitt ansvar och larma så att ingen kom till skada.

MEN det verkade ju ha varit så ljust vid tillfället, och många menar ju att man känner igen en downie på långt håll (rörelseschemat, ansiktet, den korta växten) och att man också borde ha sett att det var ett leksaksvapen.

Jag menar också att araben borde ha ingripit när han mötte Eric några minuter innan skotten. Han såg ju tydligt att Eric hade DS och såg ut att vilja leka. Han borde kopplat ihop att E inte borde ha varit där och därefter agerat.

Jag tror att både inringaren och araben inte mår så bra nu. Jag skulle i alla fall inte ha gjort det om jag var i deras kläder. MEN återigen är det ju lätt för oss att sitta här och tycka några dagar efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in