Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Vi vet ju inte vad vare sig inringaren eller poliserna såg.
Jag förstår inte vad du menar med att andra bär på ett delansvar. Håller du alltså fast vid att inringaren borde ha förstått att det var en Downie med låtsasvapen? Även att du inte vet exakt vad inringaren såg?
Vi får väl hoppas för inringarens skull att hen på fullaste allvar trodde att en galning som gick omkring med en pistol. D v s att hen försökte ta sitt ansvar och larma så att ingen kom till skada.
MEN det verkade ju ha varit så ljust vid tillfället, och många menar ju att man känner igen en downie på långt håll (rörelseschemat, ansiktet, den korta växten) och att man också borde ha sett att det var ett leksaksvapen.
Jag menar också att araben borde ha ingripit när han mötte Eric några minuter innan skotten. Han såg ju tydligt att Eric hade DS och såg ut att vilja leka. Han borde kopplat ihop att E inte borde ha varit där och därefter agerat.
Jag tror att både inringaren och araben inte mår så bra nu. Jag skulle i alla fall inte ha gjort det om jag var i deras kläder. MEN återigen är det ju lätt för oss att sitta här och tycka några dagar efteråt.