2018-08-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Tack, så minst 7 skott, 3 skyttar och träffar lite här och där? Och han var 150cm lång? Ett annat rykte; hade polisen en sorts skottsäker sköld som de stod bakom?

Ingen som vet något om träffbild. Det där med att man träffat lite här och där har jag inte sett något belägg för. Det är mest bara folk som skriver löst om det. Med tanke på att det finns träd och annat på gården så kan kulornas bana förändras kraftigt.

Finns film på när polis går in genom valvet till gården med sköld. Vet dock inte om detta är förstärkningen som man väntade inte efter själva skjutningen. Finns några klipp på aftonbladet, det mesta finns med där.
Senast redigerad av sinmandt 2018-08-05 kl. 21:53.
Citera
2018-08-05, 21:55
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Kniv är fullständigt livsfarligt vapen i närstrid.
I närstrid ja. Därför kan polisen försöka skjuta en knivbeväpnad i benet om omständigheterna tillåter det, och om den knivbeväpnade inte är för nära polisen, sisådär minimum 15-20 meter.

Om samme person istället för kniv har en pistol skjuter polisen inte mot benen alls. Då skjuter polisen centralt i målet, alltså mot bålen.

Om en knivbeväpnad är närmare polisen, 10 meter eller så, skjuter polisen inte heller i benen utan även då centralt i målet, alltså bålen.

Detta eftersom ett skjutvapen kan orsaka skada och död på ganska långt avstånd, medans en kniv är ett närstridsvapen. Därför försöker polisen oftare skjuta knivbeväpnade personer i benen än de som antas vara beväpnade med skjutvapen. Och givetvis är det även så att varje situation är unik och måste bedömas för sig, utifrån just de omständigheter som rådde just då.

Så, nu har du fått ytterligare självklarheter förklarade för dig. Vi väntar med spänning (gäsp) på vad din nästa dumma invändning kommer att bli.
Citera
2018-08-05, 21:58
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Vad är genetiskt? Ni är så tröttsamma alla rasister från olika ”sidor” ska det vara så svårt att förstå att människor är mer lika än olika. Ni och er efterblivna identitetspolitik som ska appliceras på precis allt!

Vilka exakta problem hade du med att förstå innebörden i ordet "enskilda"?
Citera
2018-08-05, 21:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De som är intelligenta förstår förstås att polisen siktade på cykeln, fönstret och väggen och inte alls träffade på måfå.

Usch, känns verkligen hemskt att skratta nu men .

Tycker för övrigt det känns lite oklart om den där inringaren. Var det verkligen någon random granne som sa att det springer omkring en galning med pistol här, eller var det fd tjejen till den våldsamme mannen som ringde och kände sig rädd på grund av något?
Citera
2018-08-05, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som jag har förstått det:

Larm inkom om person med vapen. Polis gör kontroll i sin dator och ser att det vid adressen bor en kvinna som varit hotad av rejält otrevlig figur. Poliser kommenderas till platsen med budskapet att det kan vara frågan om skarpt läge.

Polis kommer dit. Ser person med vapen (tror de). Skjuter.

Här i tråden har det kommit info om att den rejält otrevliga figuren ska vara en person som just nu är häktad. Om så är fallet kan man fråga sig om polisen som kollade adressen i datorn inte visste om det. Sådan info kanske inte alltid matas in i det program polisen använde sig av?

Hur som helst. När polis anländer dit och får se Eric kanske de, om de hade kännedom om hur den otrevliga personen ser ut, direkt förstod att det inte var han.

Men vad de hade framför sig var ju ändå en person som enligt deras bedömning var beväpnad. Klart att de då inte vänder om och åker tillbaka och rapporterar in att "nä, han var inte där, han den där rejält otrevliga".

De agerar ju givetvis ändå.

Informationen ovan kan förstås komma att ändras. Det är ju ofta så i början: diverse info sipprar ut, och sedan visar det sig att inte allt stämmer.

Det går att agera på flera sätt.
Citera
2018-08-05, 22:02
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det går att agera på flera sätt.
Ja?

Min poäng angående det där med agera var ju att de såklart inte vände om och avbröt utryckningen när de såg att personen inte var den person de hade förväntat sig. Personen de såg var ju beväpnad (trodde de) och därmed ett hot, även om det inte var den förväntade personen.

Det där är alltså mina spekulationer. Jag vet ju inte om de vet hur personen såg ut. Han som befarades vara på väg till kvinnan för att skada henne.
Citera
2018-08-05, 22:05
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du skrev "vem bryr sig om du har vapen hemma". jag svarade: "jag har inga vapen hemma"
Herregud, gå kolla själv vem jag skrev det till,
(FB) Stockholm: Verkanseld i Vasastan, man ihjälskjuten av polis (2018-08-02)
det var inte till dig
Citat:
Jag vet skillnaden på både nödvärn och envarsingripande. Du kanske tolkade det på ett annat sätt men det jag skrev va "Man försvarar sig mot dödligt våld. Du har även den rätten, du som civil har även rätten att gripa någon som utfört ett brott som ger fängelse."
Dvs du har även rätten till självförsvar. Du har även som civil rätten till envarsingripande. Hur är det att blanda ihop det? Varför lägga ord i munnen på mig?
Jag förstår inte varför du ens tar upp envarsingripande för isf
Citat:
Jag resonerar bara och vill inte påstå att något har skett på ett visst sätt. Kan du sluta försöka tolka varenda mening jag skriver på ett annat sätt? Om nu polisen sköt honom vid första anblick helt utan anledning så har de gjort fel. Tror dock inte man skjuter först 1 skott och väntar för att sedan skjuta flera i snabb följd bara för att man ser en person med ett leksaksvapen.
Ja och du resonerar fel säger jag. Du säger att Erik höll i en pistol OCH att eftersom poliserna skjöt ihjäl honom måste det betyda att Erik pekat på dem med den.
Citera
2018-08-05, 22:06
Medlem
Hoppas Kling å klang poliserna får andra arbetsuppgifter nu
Citera
2018-08-05, 22:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Solen gick upp 04.36 Eric dog 04.05. Det var inte ljust då, det är ganska stor skillnad i ljusförhållande på den halvtimman. Personen som såg honom och larmade kanske såg honom en kvart - tio minuter innan.

Ingen förefaller ha larmat angående Erik. Han tycks ha lyckats ”springa” in i en annan händelse av synnerligen allvarlig karaktär, dit flera andra enheter har skiktats.
Citera
2018-08-05, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan situationen ha varit, ja. Vi har även uppgifter på att BO riktade ”vapnet” mot araben, vilket ökar sannolikheten för så även gjorts mot Polis, i då skarpt läge. Om så varit, så skall det nog tur till om det inte skall sluta såhär.

Finns garanterat inte en polis i hela världen som i det läget INTE är lärd att skjuta skulle jag tro...
Citera
2018-08-05, 22:13
Medlem
dialektikers avatar
Jag vill bara poängtera att även jag tycker att naturligtvis ska polisens aktion kring det här som har hänt granskas minutiöst. Det jag vänder mig mot däremot är att folk insinuerar att polisen skjutit ner en handikappad med flit, eller om man förutsätter innan det utretts att det är frågan om inkompetens hos polisen.
Sen tycker jag media spär på med kryptiska utlägg som att polisen borde utbildas i hur de ska bemöta folk med diagnoser. Typ alla banditer och bovar de möter bär ju på olika diagnoser, och vad menas, skulle man komma någon mer vart med att bemöta dessa "mer varsamt"?

Hur skulle ni själva agera om ni mötte någon våldsverkare om anföll er som bar på en diagnos? Skulle ni börja försöka diskutera med denne exempelvis istället för att skyla er? Skulle ni sluta att försvara er för att han var en psykisk galning?

Däremot skulle jag gärna se en egen tråd för att diskutera detta med att antagningskraven till polishögskolan har sänkts, och/eller att ingen vill bli polis längre.
Detta "i sig" kanske kan skapa mer stressade poliser? Vad vet jag?
Citera
2018-08-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Ok, hmm hittar ingen källa på denna uppgift, du sitter inte på det? DN hade ju först gått ut med att någon i området ringt in men sedan dragit tillbaka detta.

Att man skulle på eget bevåg söka efter en person som sitter i häkte låter ju skumt. Det kan inte vara så att det finns fler än en kriminell person som mordhotat sitt ex?

Nej, läste om detta i tråden, kanske i fredags eller lördags, d v s att den kriminelle blev häktad i måndags. Fanns tydligen en annan tråd om detta här på FB.

Kan ju som lonnroth skriver vara så att det var den kriminelles ex som ringt in då hon sett Eric ute på gatan. Hon (exet) kanske trodde att det skulle vara en bulvan som var ute efter henne.

Skulle ju i så fall vara ytterligare ett extremt sammanträffande. Hur många är det som är vakna och tittar ut genom fönstret vid 03.30 en torsdagsnatt? Visst det var varmt, en del hade svårt att sova i varma lägenheter o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in