Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Uppenbarligen har vi en person som hellre vill gå tillbaka till Gamla Söderstadion men min erfarenhet med andra Hammarbyare både på match och utanför är att nästan alla förstår hur viktig nya arenan är för oss. Det är klart att alla saknar det gamla men väldigt få vill tillbaka. Det vi har nu vad gäller publikintresse och hås hade varit omöjligt med Gamla Söderstadion. Och all publik innebär fint ekonomiskt tillskott. Sedan har jag självklart inga siffror på det men eftersom jag är Hammarbyare tror jag mig ha en hyfsad koll på var åsikterna ligger. Vad gäller min bedömning av AIK och DIF går jag på några av mina vänners åsikter samt det allmänna bruset i sociala medier. I det sistnämnda hör man såklart oftast, och högst, de som är negativa men jag känner det ändå som om den sidan överväger de som genuint trivs på de nya arenorna.
Sedan finns det naturligtvis saker att förbättra. Få vill spela på konstgräs, åtminstone om vi kunde få en bra gräsmatta utan att det kostade för mycket pengar (lex Friends). Även det här med att andra evenemang kan komma att gå före. Jag vet inte exakt hur kontraktet är skrivet, jag tror inte Hammarby har drabbats ännu, men risken att bli förflyttade (som AIK blivit några gånger) är såklart inte bra.
Jag säger inte emot att det rationella valet mellan det flygande durkslaget och Söderstadion är lätt, jag är inte idiot. Men å andra sidan är det knappast ett rationellt val bli bajare heller, ellerhur?
Är dessutom övertygad om att vår tillväxt har exakt noll med tele2s underbarhet att göra, det är helt enkelt det faktum att vi har otroligt mycket högre utbud på bra platser.
Tänk er en nybyggd arena med naturgräs, utan 30 meter höga väggar högst upp på läktaren, utan ett tramsigt stängningsbart tak, utan durkslagsfasad, med ordentliga kortsidor och utan någon jävla snurrande glasvägg (asså wtf!?). Inte fan hade den arenan inneburit att tillväxten hade uteblivit.
Ett exempel på vilka jävla idioter som haft sista ordet om tele2:
Som ni säkert vet så är norra kortsidan nersänkt, som en bunker. Varför? Jo, när alla parter som hade något att säga till om kommit med sina synpunkter skulle man göra klart det sista med ritningarna. Någon pannbiff på SGA inser då att Bajen ska ha ståplats på norra nedre, det innebär folk kommer stå upp, och skymma sikten för sittplatspubliken i kurvorna! Lösningen blev att sänka hela läktaren till en bunker. Varför inte likadant på södra? Dif hade inte ens börjat förhandla om att flytta dit, det här var i samma tidsera som Tommy satt och sa att spel på tele2 skulle bli döden för klubben.
Edit: insåg att just ovan nämnda glasvägg är en rolig anekdot om Plåthögen. Stockholm Stad har bestämt att vid stora byggprojekt likt detta måste en viss summa läggas på konst. Efter några månader i drift inser man att "Jävlar!, vi har fan konstpengar kvar!". Man anlitar då en konstnär som utformar en gigantiskt, rektangulär spegelvägg, som står på snurrande plattform. Men det blir bättre, för ganska omgående inser man att det blir ganska farligt om väggen ska snurra på matchdag, då nästa alla som ska på matchen behöva korsa spegelväggen.
Resultatet: En vägg, klädd i spegelglas, som snurrar, men bara när ingen är där. Samtidigt råder EXTREM planbrist i hela staden.