2018-08-04, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det jag skrev är att det väldigt svårt att finansiera en arena med den ekonomi som svenska idrottsföreningar har har förhålla sig till, hade man kunnat ta bättre betalt utan att tappa besökare hade det nog inte varit några problem, eller då som sagt få in externa hyresgäster.
Ok men på det settet blir man ju fastighetsbolag och ej en fotbollsklubb. Eller hur sär du på det? Vill du lösa det på det settet?
Citera
2018-08-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bimman
Ok men på det settet blir man ju fastighetsbolag och ej en fotbollsklubb. Eller hur sär du på det?

Vill du lösa det på det settet?

Ja. Juridiskt finns det mig veterligen inte något som förhindrar föreningar från att äga ett AB(exempelvis ett fastighetsbolag).

Det är ett sett att öka intäkterna för att på så sätt kunna lösa finansieringen.
Citera
2018-08-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Räknar man ganska lågt så skulle kostnader för en arena kanske landa på typ 55-60 miljoner per år, driftkostnader på låt säga 15 miljoner och resterande hänförligt exempelvis finansieringen(ränta). Jag har inte en susning om hur DIFs avtal ser ut för Tele2, men matchdagsintäkterna var 2017 38,5 miljoner.

Ett sett att lösa ekonomin och som jag egentligen tror är enda sättet att lösa en arena som föreningarna äger själva(tänker på mitt lag med) är om man kunde få in externa hyresgäster, till exempel genom att utveckla fastigheten till något mer än bara en idrottsarena, det kräver ju att läget är bra dock, men att kunna hyra ut lokaler till handel, kontor eller parkering eller en kombination av de alla hade kunnat lösa ekvationen. Att få ekonomin att gå ihop enbart genom att bedriva idrottsverksamhet på arena/fastigheten är extremt svårt.

Edit: Eller ja, låg och lågt. Men låt säga en räntekostnad på typ 25-30 miljoner per år, det hade varit den största kostnaden.
I fall vi tar AIK så hade de 2017 matchintäkter på drygt 45.844.000 miljoner. Totalt antal besökare 288.688 (räknat på Allsvenskan och EL-kval). Det ger intäkter per besökare på 158,8 kr. Men när man äger arenan så drar man in mer i matchintäkter. MFF hade t.ex. förra året matchintäkter på 54.775.000 på 293.865 besökare vilket ger 186,4 kr per besökare.

AIK bör alltså kunna dra in drygt 190x290.000 = 55.100.000 kr per år i matchintäkter. Men jag tror att detta är lågt räknat. AIK kan säkert nå en median på 25.000 besökare per match med en arena på 30.000. Det skulle ge drygt 190x25.000x17=80.750.000 kr i matchintäkter per säsong (räknat på 15 hemmamatcher i Allsvenskan och 2 omgångar i Europa League).
Citera
2018-08-04, 18:52
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nja.. Jag tror att majoriteten av bajare gärna skulle vilja ha kvar Söderstadion (Rätta mig gärna ifall jag har fel).. Sen hade en grov renovering varit en tidsfråga men ändå. Tele2 är precis som Friends en evenemangsarena och inte alls så personlig som Råsunda/Stadion/Söderstadion.

Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Jag. Lätt. Alla dagar i veckan. Saknar det här med att kolla på fotboll som spela på gräs, utomhus...

Uppenbarligen har vi en person som hellre vill gå tillbaka till Gamla Söderstadion men min erfarenhet med andra Hammarbyare både på match och utanför är att nästan alla förstår hur viktig nya arenan är för oss. Det är klart att alla saknar det gamla men väldigt få vill tillbaka. Det vi har nu vad gäller publikintresse och hås hade varit omöjligt med Gamla Söderstadion. Och all publik innebär fint ekonomiskt tillskott. Sedan har jag självklart inga siffror på det men eftersom jag är Hammarbyare tror jag mig ha en hyfsad koll på var åsikterna ligger. Vad gäller min bedömning av AIK och DIF går jag på några av mina vänners åsikter samt det allmänna bruset i sociala medier. I det sistnämnda hör man såklart oftast, och högst, de som är negativa men jag känner det ändå som om den sidan överväger de som genuint trivs på de nya arenorna.

Sedan finns det naturligtvis saker att förbättra. Få vill spela på konstgräs, åtminstone om vi kunde få en bra gräsmatta utan att det kostade för mycket pengar (lex Friends). Även det här med att andra evenemang kan komma att gå före. Jag vet inte exakt hur kontraktet är skrivet, jag tror inte Hammarby har drabbats ännu, men risken att bli förflyttade (som AIK blivit några gånger) är såklart inte bra.
Citera
2018-08-04, 21:02
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Uppenbarligen har vi en person som hellre vill gå tillbaka till Gamla Söderstadion men min erfarenhet med andra Hammarbyare både på match och utanför är att nästan alla förstår hur viktig nya arenan är för oss. Det är klart att alla saknar det gamla men väldigt få vill tillbaka. Det vi har nu vad gäller publikintresse och hås hade varit omöjligt med Gamla Söderstadion. Och all publik innebär fint ekonomiskt tillskott. Sedan har jag självklart inga siffror på det men eftersom jag är Hammarbyare tror jag mig ha en hyfsad koll på var åsikterna ligger. Vad gäller min bedömning av AIK och DIF går jag på några av mina vänners åsikter samt det allmänna bruset i sociala medier. I det sistnämnda hör man såklart oftast, och högst, de som är negativa men jag känner det ändå som om den sidan överväger de som genuint trivs på de nya arenorna.

Sedan finns det naturligtvis saker att förbättra. Få vill spela på konstgräs, åtminstone om vi kunde få en bra gräsmatta utan att det kostade för mycket pengar (lex Friends). Även det här med att andra evenemang kan komma att gå före. Jag vet inte exakt hur kontraktet är skrivet, jag tror inte Hammarby har drabbats ännu, men risken att bli förflyttade (som AIK blivit några gånger) är såklart inte bra.

Jag säger inte emot att det rationella valet mellan det flygande durkslaget och Söderstadion är lätt, jag är inte idiot. Men å andra sidan är det knappast ett rationellt val bli bajare heller, ellerhur?

Är dessutom övertygad om att vår tillväxt har exakt noll med tele2s underbarhet att göra, det är helt enkelt det faktum att vi har otroligt mycket högre utbud på bra platser.

Tänk er en nybyggd arena med naturgräs, utan 30 meter höga väggar högst upp på läktaren, utan ett tramsigt stängningsbart tak, utan durkslagsfasad, med ordentliga kortsidor och utan någon jävla snurrande glasvägg (asså wtf!?). Inte fan hade den arenan inneburit att tillväxten hade uteblivit.

Ett exempel på vilka jävla idioter som haft sista ordet om tele2:

Som ni säkert vet så är norra kortsidan nersänkt, som en bunker. Varför? Jo, när alla parter som hade något att säga till om kommit med sina synpunkter skulle man göra klart det sista med ritningarna. Någon pannbiff på SGA inser då att Bajen ska ha ståplats på norra nedre, det innebär folk kommer stå upp, och skymma sikten för sittplatspubliken i kurvorna! Lösningen blev att sänka hela läktaren till en bunker. Varför inte likadant på södra? Dif hade inte ens börjat förhandla om att flytta dit, det här var i samma tidsera som Tommy satt och sa att spel på tele2 skulle bli döden för klubben.

Edit: insåg att just ovan nämnda glasvägg är en rolig anekdot om Plåthögen. Stockholm Stad har bestämt att vid stora byggprojekt likt detta måste en viss summa läggas på konst. Efter några månader i drift inser man att "Jävlar!, vi har fan konstpengar kvar!". Man anlitar då en konstnär som utformar en gigantiskt, rektangulär spegelvägg, som står på snurrande plattform. Men det blir bättre, för ganska omgående inser man att det blir ganska farligt om väggen ska snurra på matchdag, då nästa alla som ska på matchen behöva korsa spegelväggen.

Resultatet: En vägg, klädd i spegelglas, som snurrar, men bara när ingen är där. Samtidigt råder EXTREM planbrist i hela staden.
Senast redigerad av SoderortFTW 2018-08-04 kl. 21:10.
Citera
2018-08-04, 21:35
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Är dessutom övertygad om att vår tillväxt har exakt noll med tele2s underbarhet att göra, det är helt enkelt det faktum att vi har otroligt mycket högre utbud på bra platser.

Tänk er en nybyggd arena med naturgräs, utan 30 meter höga väggar högst upp på läktaren, utan ett tramsigt stängningsbart tak, utan durkslagsfasad, med ordentliga kortsidor och utan någon jävla snurrande glasvägg (asså wtf!?). Inte fan hade den arenan inneburit att tillväxten hade uteblivit.

Ett exempel på vilka jävla idioter som haft sista ordet om tele2:

Som ni säkert vet så är norra kortsidan nersänkt, som en bunker.

En hypotetisk fråga är då om du tror att vi hade haft lika bra publiktillstömning om vi spelat på en replica av Friends (men som låg i vår del av stan)? Jag tror inte heller att det bara är arenan det hänger på men med tanke på att vi sällan sålde ut Gamla Söderstadion sista tiden (visserligen i Superettan men ändå) och att vi nu stadigt ligger över 20000 per match.

Angående de höga väggarna tror jag att de i sammanhanget är bra. Har fått för mig att ljudet studsar fint på grund av dem och därför är arenan soniskt mer dynamisk än, vad gäller ljudet, katastrofarenan Friends är.

Men visst, en egen arena, med naturgräs, ordentlig kortsida (ett etage!), och en mindre futuristisk look hade åtminstone känts bra mycket bättre. Men det är knappast så att jag ogillar Nya Söderstadion heller. Jag tycker om den även om den såklart har sina brister.
Citera
2018-08-04, 21:46
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
En hypotetisk fråga är då om du tror att vi hade haft lika bra publiktillstömning om vi spelat på en replica av Friends (men som låg i vår del av stan)? Jag tror inte heller att det bara är arenan det hänger på men med tanke på att vi sällan sålde ut Gamla Söderstadion sista tiden (visserligen i Superettan men ändå) och att vi nu stadigt ligger över 20000 per match.

Angående de höga väggarna tror jag att de i sammanhanget är bra. Har fått för mig att ljudet studsar fint på grund av dem och därför är arenan soniskt mer dynamisk än, vad gäller ljudet, katastrofarenan Friends är.

Men visst, en egen arena, med naturgräs, ordentlig kortsida (ett etage!), och en mindre futuristisk look hade åtminstone känts bra mycket bättre. Men det är knappast så att jag ogillar Nya Söderstadion heller. Jag tycker om den även om den såklart har sina brister.

Nej, men friends är å andra sidan ett fuskbygge beläget ute i nån jävla tågdepå utan rimliga förbindelser, inte helt rättvis jämförelse med andra ord.

Mitt problem med väggarna är att de tillsammans med taket isolerar matchen från omvärlden. Händer ibland att man fastnar på jobbet och inte kommer till arenan förens typ minut 25-30. När man då står precis utanför finns det noll tecken på att det är match, men ser inte in på arenan, man ser inget folk, man hör ingen sång. Fan, när jag växte upp hade vi fotbollsträningar på grusplanen vid Nypan, om bajen spelade samtidigt kunde man höra vem som gjort mål
Citera
2018-08-05, 11:23
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Nej, men friends är å andra sidan ett fuskbygge beläget ute i nån jävla tågdepå utan rimliga förbindelser, inte helt rättvis jämförelse med andra ord.

Mitt problem med väggarna är att de tillsammans med taket isolerar matchen från omvärlden. Händer ibland att man fastnar på jobbet och inte kommer till arenan förens typ minut 25-30. När man då står precis utanför finns det noll tecken på att det är match, men ser inte in på arenan, man ser inget folk, man hör ingen sång. Fan, när jag växte upp hade vi fotbollsträningar på grusplanen vid Nypan, om bajen spelade samtidigt kunde man höra vem som gjort mål

Visserligen men det negativa i det blir det positiva när man är inne. Som en gryta där man är helt instängd i matchens värld. Gamla Söderstadion var lite av motsatsen, kontor på ena sidan och att man på andra kortsidan satt man över vägen nedanför på en, till synes, provisorisk läktare :-D Det hade stor charm det också...
Citera
2018-08-05, 15:58
Medlem
sebno1s avatar
Bästa hade väl varit att dela arena med några friidrottsföreningar där kortsidorna är flyttbara likt Westham's arena (?). Då blir det ju i alla fall någorlunda tight arena som är byggd för sport där man kan ha som utgångspunkt endast för sådana evagemang.

Är väl bara Stockholms Stadion som är värt namnet för friidrott men den lär ju inte locka publik till sporten eller större tävlingar heller för den delen.

Men det kanske kostar mer än det smakar i slutändan.

Edit: parken verkar ju ha något liknande också men detta är väl för att kunna bygga en scen för att kunna få den till en bra konsertarena
http://www.raitaseating.com/en/parken-football-stadium/
Senast redigerad av sebno1 2018-08-05 kl. 16:01.
Citera
2018-08-05, 19:31
Medlem
Citat:
Jag tror däremot AIK'are skulle gå tillbaka till Råsunda direkt om ni bara kunde. Kan ha fel men ni verkar trivas sämst på er nya arena.
Jag hatar Friends och följer numera matcherna på TV. Vet en del andra som också har gett upp, men det är inget som märks på publiksiffrorna. Tragiskt nog så är det en hel del som faktiskt gillar arenan.

Det gnälls ofta på konstgräs, "det är inte riktig fotboll" o.s.v. Men om det är något som faktiskt inte är på riktigt så är det Friends. Fotboll ska inte spelas i en flyghangar med stängbart tak och jumbotron. Hur många sådana arenor finns det för övrigt i Europa? 2-3 stycken? Varför skulle just min klubb drabbas av en sådan ovanlig arenatyp?
Citera
2018-08-05, 23:30
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Jag hatar Friends och följer numera matcherna på TV. Vet en del andra som också har gett upp, men det är inget som märks på publiksiffrorna. Tragiskt nog så är det en hel del som faktiskt gillar arenan.

Det gnälls ofta på konstgräs, "det är inte riktig fotboll" o.s.v. Men om det är något som faktiskt inte är på riktigt så är det Friends. Fotboll ska inte spelas i en flyghangar med stängbart tak och jumbotron. Hur många sådana arenor finns det för övrigt i Europa? 2-3 stycken? Varför skulle just min klubb drabbas av en sådan ovanlig arenatyp?

Det är lite det jag menar. Det är bara hos AIK som jag hör sådana rapporter - att folk aktivt valt att stanna hemma.

Sedan räddas väl ert publiksnitt ganska mycket av att några få matcher drar massor av folk. I vanlig serielunk mot Trelleborg t.ex. gissar jag att ni drar mindre publik än motsvarande match på Råsunda. Eller? Fast det beror såklart också på vilken era man jämför med så det är kanske inte rättvist att jämföra på det sättet.
Citera
2018-08-17, 14:14
Medlem
Snabb uppdatering om Jönköping. Beslutet som togs om att bygga på Jordbron har nu dragits tillbaka av politikerna. Nu ska det göras en ny utredning som ska kolla på alternativen Elmia eller att renovera Stadsparksvallen.

Frågan är vad detta innebär för J-Södra. Dispensen, som gäller även nästa år, för Stadsparksvallen gavs eftersom man visade upp en handlingsplan och finansiering för en arena som skulle vara i bruk 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in