2018-04-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Nu är det prat om att Göteborgs stad bygga en ny arena på Heden som ersättning för Valhalla IP som ska rivas. Nu hoppas jag att ÖIS verkligen driver på och lobbar för en arena som tar 6000-8000 åskådare som man kan spela på istället för ett öde GU.

Tycker fortfarande att Stadsbyggnadskontorets ursprungliga förslag som sedermera lobbades bort av Dennis "Röven" Andersson med flera var riktigt bra. Planen dom tog fram bemötte typ alla behov, det var egentligen bara fråga om mer effektivt markutnyttjande, dvs istället för att värdefull mark(mätt i kronor och ören) mitt i staden är markparkering så var planen ett utökat antal p-platser fast i underjordiskt garage, vilket hade frigjort mycket mark för byggnation.

Det fick dåren från Häcken att fullständigt tappa det, det var då jag officiellt idiotförklarade honom.

Tänk typ kvarter likt Skandia Fastigheters planerade projekt på Bohusgatan, det hade fan blivit kanon det.

Man hade lätt kunnat bygga en arena på Heden trots det, även om jag inte direkt tycker att vi behöver ännu mer arenor inne i staden.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-04-28 kl. 12:07.
Citera
2018-04-28, 12:36
Medlem
Jag tycker personligen att t ex Högsbo industriområde hade varit ett bra läge för en arena i framtiden, om planerna för Dag Hammarskjöldsleden realiseras.

Citat:
FRÅN LINNÉPLATSEN TILL JÄRNBROTTSMOTET

En 53 meter bred typsektion har tagits fram, där eventuell pendeltåg utefter sträckan
går under mark, med spårväg i gatuplan och dubbla körfält för att medge flexibilitet,
t ex bussfil, kantstensparkering, cykelparkering etc. På båda sidor inryms dessutom
gång- och cykelbanor av hög standard.

Efterfrågan på bostäder i sydväst är mycket stor och kommunen har ett avsevärt
markinnehav utefter Dag Hammarskjöldsleden, i dag gröna ytor utan större värde
som friluftsytor, och ytor upplåtna som ytparkeringar. En första studie (2013-15) har
visat att antalet bostäder på kommunal mark som kan tillkomma vid en omvandling
av leden till stadsgata är ca 20 000 lägenheter. Området har därefter studerats
vidare och med utgångspunkt från den disposition av området som redovisas här
och med illustrerade våningsantal (genomsnitt på ca 7,5 våningar) inryms drygt 920
000 kvadratmeter BTA bostäder vilket med ett genomsnitt på 80 kvm BTA innebär
totalt drygt 11 500 bostäder. Därutöver inryms i exemplet nedan cirka 93 000 kvm
för lokaler och 435 000 kvm för kontor, skola och vård.

[...]

FÖRSTUDIE · DAG HAMMARSKJÖLDS BOULEVARD · GÖTEBORGS STAD STADSBYGGNADSKONTORET // AL STUDIO 2017

I förstudien är det alltså enbart mark som frigörs om leden omvandlas till en kapacitetsstark boulevard, och inkluderar inte själva industriområdet som är ca 300 hektar stort, för att ställa det i relation något så är Ullevi tomten(stora Ullevi) ca 6,6 hektar stor.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-04-28 kl. 12:42.
Citera
2018-05-04, 22:34
Medlem
Keldons avatar
http://www.ostrasmaland.se/kalmar/kopet-av-guldfageln-arena-klart/

Högsta förvaltningsdomstolen nekar också prövning. Nu är väl turerna kring Guldfågeln slut?
Citera
2018-07-08, 15:38
Medlem
http://www.webbkameror.se/byggkameror/in3prenor/in3prenor_1_1280.php
Nya studenternas! Får se om Sirius ligger i Allsvenskan när den är färdigbyggd.
Citera
2018-08-03, 14:33
Medlem
Milosevic vill att AIK ska bygga en egen arena (källa Expressen).

Citat:
Milosevic: ”Bygga en egen arena”
Mittbacken var imponerad av Nordsjälland, men desto mer irriterad över de som bestämde över vart laget skulle spela.
– Det är svårt att se om man inte är den som bestämmer om det men man börjar känna av det som spelare: har man den hemmaplanen och vet att man är starka där, då ska man spela där. Speciellt i så här viktiga matcher, säger AIK-försvararen.
– Det kanske är dags på allvar att man tar upp idén att bygga en egen hemmaarena.

Tror att AIK hade mått bättre av en arena med kapacitet på 25000 än Friends som är alldeles för stor, men de har väl inte kapital för detta?
Citera
2018-08-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sociofoben

Tror att AIK hade mått bättre av en arena med kapacitet på 25000 än Friends som är alldeles för stor, men de har väl inte kapital för detta?
Jag tycker inte det är försvarbart att bygga en ny arena nu när man fått skrytbygget Friends och Tele2 under de senaste åren i Stockholmtrakten.

Hade de spelat minst EL varje år så hade det varit en annan femma men Stockholmsklubbar och Europa kval går inte hand i hand.

DOCK så tycker jag att AIK ska börja ställa mer krav. Att Timberlake och en plastmatch ska få se till att de blir ''utkastade'' från sin egen hemmaborg håller fan inte. Hade varit mycket besviken i samma sits.

Det gällde inte en träningsmatch mellan AIK - IK Frej utan ett viktigt Europakval........
Senast redigerad av Rolandinho 2018-08-03 kl. 17:36.
Citera
2018-08-03, 17:37
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Ja, AIK hade säkert trivts bättre på en arena med mindre kapacitet men en stor del är väl också att arenan i sig inte är så rolig ens när den är full. Det är flera parametrar som spelar in. Sedan är det väl en dröm för de flesta större klubbar att kunna ha och äga sin egen arena men frågan är om det är gångbart ekonomiskt.

Jag som Hammarbyare tycker mycket om Nya Söderstadion men det är klart att det hade varit klockrent om det endast var vår arena. Men det är inte särskilt troligt att det någonsin kan bli så.
Citera
2018-08-03, 18:17
Medlem
321js avatar
Hur ser AIK:s avtal ut? Kan de i teorin bara få spela bortamatcher hela säsongen?
Citera
2018-08-03, 19:38
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:

Kapital för en egen arena i anslutning till Stockholm och som är anpassad för fotboll och ägs av oss. Glöm och dröm.

Det mest realistiska (om än orealistiskt) är att vi i ett kommande avtal har med kommande Europamatcher där Friends ska va hemmaplan, dock är det inte ett alternativ då Friends har evenemang bokade månade i förväg och att typ Justin Timberlake skulle få ändrat datum för att vi har en eventuell hemmamatch på gång är helt enkelt inte möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Ja, AIK hade säkert trivts bättre på en arena med mindre kapacitet men en stor del är väl också att arenan i sig inte är så rolig ens när den är full. Det är flera parametrar som spelar in. Sedan är det väl en dröm för de flesta större klubbar att kunna ha och äga sin egen arena men frågan är om det är gångbart ekonomiskt.

Jag som Hammarbyare tycker mycket om Nya Söderstadion men det är klart att det hade varit klockrent om det endast var vår arena. Men det är inte särskilt troligt att det någonsin kan bli så.
Tror nog alla tre Stockholmslag saknar sina gamla arenor men mest vi AIK:are naturligtvis då vi hade en såpass bra arena. Friends är inte fullt så katastrofal som tidigare och även om det är kanske 12k på plats känns det inte så tomt, mycket handlar om avspärrningarna på det tredje etaget.

Minns cupderbyt 2015, och visst var det mäktigt. Så jo, dom få gånger vi kommer över 40k är det en mäktig inramning, men detta händer tyvärr alldeles för sällan. Men höstderbyt mot er lär bli en sådan match
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Hur ser AIK:s avtal ut? Kan de i teorin bara få spela bortamatcher hela säsongen?
I avtalet står det att vi ska ha naturgräs dom 15 allsvenska matcher vi spelar årligen. Kontraktet går ut om drygt fem år så vad som händer efter det kan man spekulera i.
Citera
2018-08-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandinho
Jag tycker inte det är försvarbart att bygga en ny arena nu när man fått skrytbygget Friends och Tele2 under de senaste åren i Stockholmtrakten.

Hade de spelat minst EL varje år så hade det varit en annan femma men Stockholmsklubbar och Europa kval går inte hand i hand.

DOCK så tycker jag att AIK ska börja ställa mer krav. Att Timberlake och en plastmatch ska få se till att de blir ''utkastade'' från sin egen hemmaborg håller fan inte. Hade varit mycket besviken i samma sits.

Det gällde inte en träningsmatch mellan AIK - IK Frej utan ett viktigt Europakval........
Ja man behöver nog lite fler hemmamatcher än 15 i Allsvenskan, några EL/CL-kvalmatcher + svenska cupen (som inte drar publik) om man ska räkna hem en arena. SEF hade ju kunnat ordna upp detta men tvivlar att vi ser någon bättring på den fronten i närtid.
Citera
2018-08-03, 20:08
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tror nog alla tre Stockholmslag saknar sina gamla arenor men mest vi AIK:are naturligtvis då vi hade en såpass bra arena. Friends är inte fullt så katastrofal som tidigare och även om det är kanske 12k på plats känns det inte så tomt, mycket handlar om avspärrningarna på det tredje etaget.

Nja, jag tror inte vi Hammarbyare saknar Gamla Söderstadion i meningen att vi gärna vill tillbaka dit. Visst finns det massor av goda minnen och historik, och även en aura man kan sakna, där men vi har gynnats mest av de tre klubbarna och jag upplever att i princip alla trivs bra i den nya arenan. Jag undrar om någon Hammarbyare på allvar skulle välja vår gamla arena framför den nya om vi stod inför ett val här och nu.

Jag tror däremot AIK'are skulle gå tillbaka till Råsunda direkt om ni bara kunde. Kan ha fel men ni verkar trivas sämst på er nya arena.

Djurgården är ett mer underlig fall. De pratar mycket om Stadion, men som jag förstår det skulle det vara möjligt att flytta tillbaka dit om man verkligen ville. Samtidigt vill man gärna ge intrycket av att man trivs på Nya Söderstadion men det har knappast skett någon publikboom för dem iom flytten. Snarare känns arenan ofta för stor för dem.
Citera
2018-08-03, 21:18
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Nja, jag tror inte vi Hammarbyare saknar Gamla Söderstadion i meningen att vi gärna vill tillbaka dit. Visst finns det massor av goda minnen och historik, och även en aura man kan sakna, där men vi har gynnats mest av de tre klubbarna och jag upplever att i princip alla trivs bra i den nya arenan. Jag undrar om någon Hammarbyare på allvar skulle välja vår gamla arena framför den nya om vi stod inför ett val här och nu.

Jag tror däremot AIK'are skulle gå tillbaka till Råsunda direkt om ni bara kunde. Kan ha fel men ni verkar trivas sämst på er nya arena.

Djurgården är ett mer underlig fall. De pratar mycket om Stadion, men som jag förstår det skulle det vara möjligt att flytta tillbaka dit om man verkligen ville. Samtidigt vill man gärna ge intrycket av att man trivs på Nya Söderstadion men det har knappast skett någon publikboom för dem iom flytten. Snarare känns arenan ofta för stor för dem.

Jag. Lätt. Alla dagar i veckan. Saknar det här med att kolla på fotboll som spela på gräs, utomhus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in