Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 23:58
Medlem
299792458s avatar
Jan Nilsson säger "jag fick den uppfattningen att han forsöker följa efter någon eller någonting"

Hans Johansson säger "det såg ut som om han hade någonting framför sig"

Lars Jeppsson säger han sprang "något framåtlutad"

Anna Hage säger han sprang "målmedvetet"

Med sitt sätt att springa, medelar GM att han förföljer någon. Före detta har han spelat åskådare på mordplatsen.

Från första sekunden medelade GM att det inte var han, men någon annan som skjöt Olof Palme. Han forsökte med andra ord styra Palmeutredningen åt fel håll innan Palmeutredningen började.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-04 kl. 00:14.
Citera
2018-08-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Min uppfattning är att Nicola F möter paret Palme efter att dom passerar den södra reklampelaren, det vill säga att han möter paret Palme utanför butiken Dekorima, på mordplatsen. Detta är min uppfattning, därför att Nicola F klart och tydeligt säger han såg Anders B gå bakom paret Palme (Tre vittnen og Anders B själv säger Anders B endast var vid den södra reklampelaren ca. 15 meter från mordplatsen, inte vid den norra reklampelaren 80 meter från mordplatsen)

Vittnen Jan N och Hans J ser en ca. 25-30 årig utlänning springa framåtlutad på Tunnelgatan straks efter mordet. Hans J sägar med 100% säkerhet att denna person skjöt Olof Palme. Jag tror honom och jag tror de ser Nicola F springa framåtlutad på Tunnelgatan.

Enligt NF (första förhöret)möter han paret Palme i höjd med bonnierfastigheten.
Det är ju en lögn.
NF pekar dock ut AB och beskriver hans beteende i porten sekunderna efter skotten. Möjligtvis har han snappat upp detta i efterhand.

Har väldigt svårt och se hur NF kan se dessa detaljer på 200 m? Avstånd. ?????

NF är lika obegriplig som SE i denna sörja.
Citera
2018-08-04, 12:31
Medlem
Om man granskar Chevamannens vittnesmål, är det SE han pekar ut som den välklädda man som pratar en massa och stannar kvar hela tiden på mordplatsen?
S.14

Kanske det då är SE röst man hör på LAC när Chevamannen ringer och ligger i sändning. ?

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVEMxNXRUYmFaRkk/view?usp=drivesdk
Citera
2018-08-04, 13:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Eftersom jag råkar ha goda förbindelser i Tyskland vet jag att det var betydligt tuffare tag där mot nazister. Av förståeliga skäl. Utrensningar är bara förnamnet.

Låt oss kalla en spade en spade.

Jag tvivlar inte på att du har goda förbindelser i Tyskland.

Låt mig ta ett bra exempel som visar att du inte ger hela sanningen.

"Reinhard Gehlen, född 3 april 1902 i Erfurt, död 8 juni 1979 i Berg vid Starnberger See, var en tysk militär (generalmajor) och chef för underrättelseverksamhet. Gehlen är mest känd som chef för underrättelsetjänsten Bundesnachrichtendienst i Västtyskland, en organisation han själv var med och grundade.

Reinhard Gehlen gjorde karriär inom den tyska militären under 1920- och 1930-talet. Han kom sedermera att bli medlem av den tyska generalstaben. Under andra världskriget var han ansvarig för underrättelseverksamheten på östfronten, Fremde Heere Ost. Gehlen omorganiserade verksamheten och fick stora framgångar i insamlandet av information om Sovjetunionens militär. Gehlens verksamhet kom att samla in en stor mängd information om Sovjetunionen och Röda armén. Detta gjorde Gehlen värdefull i samband med Kalla kriget. Gehlen hade själv planerat för ett liv efter kriget genom att dokumentera verksamheten på mikrofilm och sedan gömma undan informationen i Oberbayern.

I samband med krigsslutet 1945 greps Gehlen och förhördes av amerikanarna som insåg att Gehlen hade information man vill komma åt. Gehlen flögs till USA men återvände 1946 till Tyskland för att på USA:s uppdrag grunda en underrättelseverksamhet riktad mot Sovjetunionen. Denna omvandlades 1956 till Västtysklands underrättelsetjänst som Gehlen var chef för fram till 1968.
"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhard_Gehlen

Men ett tydligt tecken på "utrensningar" inom svensk polis var det som inträffade efter MOP.
Inte omöjligt att det kommer att visa sig att anti-Nazister tog tillfället i akt så fort Tage Erlander gick ur tiden 1985.
Hans Holmér med sina gatuvåldsgrupper stod inte högt i kurs hos dessa grupperingar efter att Jovan Rajs fantiserat ihop gåtfulla anklagelser vid en rad dödsfall.
Rolf Machnow(1982) hade judiskt påbrå och om jag inte misstar mig helt så var det likaså med journalisten Cats Falck(1983).

Osmo Vallo(1995) ej att förglömma, även Catrine da Costa(1984).

En viss förståelse får man ha för hur överlevare från förintelsen måste ha känt när Jovan Rajs "sanning" spreds ut i media.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-04 kl. 14:03.
Citera
2018-08-04, 13:51
Medlem
Vad jag tror skedde:
Nu pratar jag inte om vem som sköt eller varför. Bara om vad vittnena har sagt att de sett.

Min teori:

Makarna blev förföljda från Grand hela vägen över Sveavägen via övergångsstället efter kiosken (vittnet kioskägaren samt änkan uppe i lägenheten på Sveavägen) fram till Sari. Där avvek Grandmannen bort mot reklampelaren. När makarna närmar sig dyker han upp och tilltalar dem. De blir stående en halv minut och samtalar. Där har vi de 43 sekunder som Nicola Fauzzis vittnesmål tappat. Sedan går ALLA TRE ut från reklampelaren mot Tunnelgatan. Det är precis då Anders B ser dem fem meter framför sig, samtalandes eller bara gåendes.

Vid hörnet Tunnelgatan/Sveavägen, eller strax innan kliver Dekorimamannen fram (som stått och väntat enligt Morelius) något bakom paret och avlossar två skott.

I tumultet avlägsnar sig skytten in på Tunnelgatan samtidigt som Grandmannen går raskt mot Kungsgatan, nästan ute i vägrenen (Chevamannens vittnesmål som talade om en person som avlägsnade sig snabbt åt Kungsgatanhållet, tvärtemot alla andra).

Med andra ord har vi två personer som hållit kontakt via WT och är således per definition inblandad i en konspiration.
Citera
2018-08-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Om man granskar Chevamannens vittnesmål, är det SE han pekar ut som den välklädda man som pratar en massa och stannar kvar hela tiden på mordplatsen?
S.14

Kanske det då är SE röst man hör på LAC när Chevamannen ringer och ligger i sändning. ?

Edit :
Ser nu att det är passageraren Jan i Chevamannens bil.
Citera
2018-08-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Vad jag tror skedde:
Nu pratar jag inte om vem som sköt eller varför. Bara om vad vittnena har sagt att de sett.

Min teori:

Makarna blev förföljda från Grand hela vägen över Sveavägen via övergångsstället efter kiosken (vittnet kioskägaren samt änkan uppe i lägenheten på Sveavägen) fram till Sari. Där avvek Grandmannen bort mot reklampelaren. När makarna närmar sig dyker han upp och tilltalar dem. De blir stående en halv minut och samtalar. Där har vi de 43 sekunder som Nicola Fauzzis vittnesmål tappat. Sedan går ALLA TRE ut från reklampelaren mot Tunnelgatan. Det är precis då Anders B ser dem fem meter framför sig, samtalandes eller bara gåendes.

Vid hörnet Tunnelgatan/Sveavägen, eller strax innan kliver Dekorimamannen fram (som stått och väntat enligt Morelius) något bakom paret och avlossar två skott.

I tumultet avlägsnar sig skytten in på Tunnelgatan samtidigt som Grandmannen går raskt mot Kungsgatan, nästan ute i vägrenen (Chevamannens vittnesmål som talade om en person som avlägsnade sig snabbt åt Kungsgatanhållet, tvärtemot alla andra).

Med andra ord har vi två personer som hållit kontakt via WT och är således per definition inblandad i en konspiration.

Kan de vara mannen i beige som Chevamannen pekar ut som snabbt avlägsnar sig mot Kungsgatan?
(ljus klädsel)
Kan det vara samma man som larmar Gösta S på Kungsgatan/ norrlamdsgatan senare?
Citera
2018-08-04, 15:12
Medlem
Citat:
S.14

Det kan ha varit L-Å Svensson som säger att han kollat med den amerikanska bilen om dom larmat polis och ambulans.
Leif L kommer inte ihåg nån med SE:s utseende. Men en lugn och lågmäld man kom och frågade har ni biltelefon. Han hade glasögon men han vet inte om han har nån huvudbonad.

Hans sällskap Jan A beskriver nån som kom fram och pratade rätt mycket, som hade glasögon, ganska snygg överrock, poplinaktig" som var "gråaktig, ljus". "Han hade inget på huvudet."
Han var mellan 30 och 40 år. Och han pratade mycket och hade åsikter.

Att ha en massa åsikter låter som Engström, men utseendet stämmer på L-Å Svensson. Förutom skägget då.
https://imgur.com/orqjQfi
Senast redigerad av cherryfive 2018-08-04 kl. 15:16.
Citera
2018-08-04, 15:31
Medlem
Jag tror också vi kan utesluta att mördaren och medhjälpare återkom till mordplatsen för att spela vittne (som historien om Engström).

Det är morbida mördare alternativt psykopater som blir upphetsade av sådant. Vilket är mer amerikansk thrillerfilm än svensk februarinatt.

Glöm alla som står och babblar med polisen efter mordet. De flesta tycker om att stå och prata om vad som hänt, av psykologiska skäl. Det är skönt att prata av sig det ruskiga som man antingen sett själva eller varit i närheten av. Sedan var det Palme också. Då känns det ännu lite mer kul att stå där och försöka ”lösa mordet” som den sorglige Engström ville göra sken av att han medverkade till.
Citera
2018-08-04, 17:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Enligt NF (första förhöret)möter han paret Palme i höjd med bonnierfastigheten.
Det är ju en lögn.
NF pekar dock ut AB och beskriver hans beteende i porten sekunderna efter skotten. Möjligtvis har han snappat upp detta i efterhand.

Har väldigt svårt och se hur NF kan se dessa detaljer på 200 m? Avstånd. ?????

NF är lika obegriplig som SE i denna sörja.
Att blicken efter 32 år vänds mot vittnen NF och SE är ännu mer obegriplig. Varför såg ingen detta tidigare?

SE såg LJ i gränden, slutsats SE var på mordplatsen
NF såg AB i porten, slutsats NF var på mordplatsen

SE vände sig inte mot mordplatsen när skotten föll (tittade på klockan)
NF vände sig inte mot mordplatsen när skotten föll (promenerade vidare)
Citera
2018-08-04, 17:32
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I "Mörkläggning" intervjuar Gunnar Wall SÄPO-kommissarien Bertil Österberg. Runt 1980 hade BÖ hört Pierre Schori tala med Cubanska diplomater på ett antal TK-kontroll band. BÖ tillhörde den så kallade SÅ-gruppen.

Jorge Castaneda Gutman(Mexiko) var den som ringde från USA till sin bror(Andrés Rozental Gutman) strax efter mordet. (Senare även på festen på Lagnö)
Jorge rekryterades av kubanska säkerhetspolisen/KGB.

Ebbe ville ju så gärna avlyssna Schori, kanske inte helt utan anledning?
Citera
2018-08-04, 18:03
Medlem
ieshos avatar
Olof Palme lockades i ett försåt av personer vilka inte alls var våldsverkare, men som var inblandade i en politisk kriminalitet. Bofors verksamhet var en av många olika spelplaner på vilka olika inblandade agerade. Flera blev chockade direkt efter när det verkliga syftet med kvällens aktioner stod klart. Efter en tid av kris blev de belönade för sina insatser och livet fortsatte. Men med mörka hemligheter från det förflutna!

Det faktiska utfallet var ett av flera möjliga. Att kunna locka ut Palme på bio och få honom att promenera hem längs Sveavägen, var antagligen ett för konspiratörerna mycket lyckat utfall. Flera av de inblandade trodde nog att det handlade om att kompromettera Palme vid ett möte som han inte själv visste om på förhand. Och min gissning är att scenariet handlade om vapenaffärer och Boforsmutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in