Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Håller med dig där. Har gått igenom vittnesmålen för att leta efter tecken på SE:s närvaro och jag tror att den som säger "Varför gör ni så här"? är Engström. Han är ju övertygad om att OP borde ligga i framstupa sidoläge med allt blod som kommer ur munnen och blir förfasad över den hjärtmassage som görs. Dessutom finns det så vitt jag vet inga vittnesmål från någon annan som skulle ha varit på nåt sätt inblandad i återupplivningsförsök (än Hage och Glantz förstås) och haft synpunkter på hur det skulle göras.
När det gäller hans utpekande av flyktvägen i "militärisk stil" fastnade jag för det här klippet där Söderström visar hur en man pekat och visat flyktvägen.
https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ (början 10.42)
Man kan jämföra med Engströms brev till Anér:
"Men han (Söderström) kunde inte se mig trots att jag stod mellan honom och mordplatsen!? Dessutom har han ju hört mig eftersom det är jag som ropar flyktvägen till piketpoliserna.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYXNnSkxqSkFLUHc/view
Det skulle ju kunna vara Hans J som uppger att han skrek åt den första piket som kom att "han sprang däråt", eller Jan Andersson som säger att de (han och Ljungkvist) pekar inåt gränden, men ett litet plus för Engströms version iallafall.
Ja den gode Engström, han är som en klåda man inte blir av med.
Tilåter mig att sväva ut lite:
Tycker att det verkar som om personkemin mellan AH och SE inte var den bästa.
Dels kan man utläsa detta i brevet till Sven Anér, och dessutom verkar han ha blivit tillrättavisad av henne i frågan om ryggläge/framstupa sidoläge.
Hon har precis vänt OP i ryggläge och påbörjat HLR då SE dyker upp och mästrar om framstupa sidoläge.
”Vad gör du? Sluta” säger AH irriterat då SE försöker vända honom tillbaks till framstupa sidoläge.
Hon ser hans armar som rycker i benen, men är allt för upptagen med HLR.
KJ säger också att en man i ett tidigt skede kritiserar manövern.
SE säger att han lade kroppen i framstupa sidoläge, och SG verkar ha varit inblandad i detta. Enl förhör.
Det vi vet är att AH slutligen drog det längsta strået och kroppens läge var vid polisens ankomst ryggläge.
SE blev förmodligen förnärmad av att ha blivit näpsad av den unge AH och broderar sin historia på ett sätt som är mer i linje med vad han borde gjort än vad han i själva verket gjorde.