2018-08-04, 09:28
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
Svaret på din fråga är enkelt.

Polisen avvaktar inte eftersom att han inte lydde order om att släppa vapnet och lägga sig ned. Troligen skrek han något oförståeligt, likt en pundare, och viftade med armarna mot polisen, och siktade således vapnet mot polisen. Ingen vet att det är en leksak.

Om du i den situationen vill avvakta på att han skjuter ihjäl en polis, en boende eller ett barn - så visst. Men då hade du faktiskt begått ett grovt brott, till skillnad från dessa hjältar som varje dag riskerar sitt liv för riket.

Jag tillhör de som uppskattar polisen och det otacksamma arbete de utför varje dag. Men man måste också kunna vara kritisk och inse när det har gått helt fel.

När jag skriver avvakta så menar jag inte att polisen skall gå och dricka kaffe och småprata om saken. Jag menar att det fanns ingen gisslan-situation eller annan akut fara.

Även du måste väl tycka att 7 skott är för mycket? Och varför siktar man inte på benen på mannen?

Tror faktiskt att teorin om att när polisens första skott brann av så trodde polis #2 eller #3 att det var mannen som sköt och började således peppra.
Citera
2018-08-04, 09:29
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det var inte det minsta mörkt, titta på mobilfilmen som en granne tog, det är ljust som om det vore mitt
på dagen (visades i Rapports sändning 19.30 igår, fredag)

Den filmen var tagen senare, när poliserna började spärra av området för teknisk undersökning.
Det blir ganska snabbt ljust på morgonen men kl 04 var det fortfarande nattdunkel över Stockholm. Vi har inte ljusa midsommarnätter längre, vi är inne i augusti nu.
Citera
2018-08-04, 09:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoldSfarfar
okej men rånaren i södertälje som fick ett skott i huvudet. dom avlossade inte ett enda skott. de räcker med att du hotar polisen så förtjänar du att bli skjuten.
I Södertälje var det helt uppenbart att rånaren var en rånare, dessutom befann de sig på öppen gata med risk
för allmänhetens säkerhet eller ev. gisslansituation.
Citera
2018-08-04, 09:30
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Den är tillräckligt vapenlik i situationen där den användes. Och det är en poäng du bör fundera över att du vill studera den på nära håll på ett bra foto för att kunna hävda din åsikt.

Men ditt jävla mongo.

Innan bilden kom ut visste inte om vapnet ens var svart eller om det var som en jävla rosa vattenpistol man kan köpa på ÖB för 49.90.

Hade det nu varit något åt det mer tvivelaktiga hållet SÅ hade poliserna kunnats idiot förklarats än mer.

Och medtanke på hur fan situationer och omständigheter kan vara så hade de uppjagade poliserna förmodligen även kunnat skjuta ihjäl någon med en rosa vattenpistol.

Det var min poäng.
Citera
2018-08-04, 09:31
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är tyst där nattetid, inga krogar och så, mest kontor och trafikleder. Om jag förstått det rätt bodde han hos sin far på Karlbergsvägen, ett par kvarter bort. Klockan 03:48 är det mest hemsläntrare från krogen och kanske ett och annat tidningsbud ute...

Ojdå, såpass. Tack för info!
Citera
2018-08-04, 09:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Men ditt jävla mongo.

Innan bilden kom ut visste inte om vapnet ens var svart eller om det var som en jävla rosa vattenpistol man kan köpa på ÖB för 49.90.

Lite offtopic men är det bara jag som läste precis i början när detta hände att "replikan" var grå? Antingen har jag läst det eller hört sägas i intervju. Kan inte hitta tillbaka till det nu.
Citera
2018-08-04, 09:36
Medlem
Hade de skjutit i knäskålarna hade det inte blivit något dödsfall. De hade också kunnat använda elpistol eller pepparspray. Händelsen är en skam för kåren.
Citera
Medlem
labambass avatar
Citat:
Jag tillhör de som uppskattar polisen och det otacksamma arbete de utför varje dag. Men man måste också kunna vara kritisk och inse när det har gått helt fel.

När jag skriver avvakta så menar jag inte att polisen skall gå och dricka kaffe och småprata om saken. Jag menar att det fanns ingen gisslan-situation eller annan akut fara.

Även du måste väl tycka att 7 skott är för mycket? Och varför siktar man inte på benen på mannen?

Tror faktiskt att teorin om att när polisens första skott brann av så trodde polis #2 eller #3 att det var mannen som sköt och började således peppra.

Det fanns uppenbarligen en akut fara, en man riktade ett skjutvapen mot poliserna och vägrade lägga ner det trots tillsägelse. Om det varit en kriminell med ett riktigt vapen och dom hade avvaktat hade minst en polis varit död. Det finns inte möjlighet i det läget att avvakta. Döda eller dödas är det valet polisen har.

Att försöka skjuta i benet är mycket riskfyllt, då det är väldigt svårt att träffa någon i benet och även om man lyckas träffa någon i benet så är det stor risk att personen ändå kan skjuta tillbaka. Praxis är att sikta mot bålen då det har störst sannolikhet för att stoppa hotet.

7 skott är inte mycket, 3 poliser uppfattar faran samtidigt och praxis är att alltid skjuta dubbelskott dvs pang, pang. Det är så polisen utbildas i hela världen.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om polisen inte visste att han var förståndshandikappad eller att vapnet var en leksakspistol - frågan är varför polisen inte avvaktar, eftersom:

a. mannen hade inte skadat någon
b. mannen hade inte avlossat något skott

Att polisen inte backar och tar sig tid att utvärdera situationen tyder på extremt dåligt omdöme. Dessutom har polisen bevisligen avlossat upp till 7 skott mot mannen vilket tyder på total inkompetens.
Visste polisen med säkerhet att mannen inte hade skadat någon? Visste de vad mannen haft för sig innan de anlände? Visste de med säkerhet att det inte låg en eller flera skadade eller döda personer i närheten, skjutna av mannen med föremålet som liknade ett vapen?
Citera
2018-08-04, 09:39
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
7 skott är inte mycket, 3 poliser uppfattar faran samtidigt och praxis är att alltid skjuta dubbelskott dvs pang, pang. Det är så polisen utbildas i hela världen.

Varför var då enligt vittnen, första skottet ett enkelskott? Vore ju för hemskt om de egentligen inte hade tänkt skjuta men en råkade i nervositet trycka av.
Citera
2018-08-04, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Du verkar inte förstå att polisen har rätt att bruka våld, en kriminell har det inte!

I det här fallet är det inte bara en rätt poliser, utan som även envar har. Står du inför ett påbörjar eller överhängande brottsligt angrepp så HAR du rätt till nödvärn.
Citera
2018-08-04, 09:43
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visste polisen med säkerhet att mannen inte hade skadat någon? Visste de vad mannen haft för sig innan de anlände? Visste de med säkerhet att det inte låg en eller flera skadade eller döda personer i närheten, skjutna av mannen med föremålet som liknade ett vapen?

Vad menar du? Ska poliser utgå utifrån massa omständigheter som inte existerar?

Varför ska poliserna agera som om det låg massa döda människor överallt? Det faller ju på sin orimlighet. Tro fan att oskyldiga mördas då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in