2018-08-04, 09:07
Medlem
neuron-drones avatar
Kan ingen svara på hur nära poliserna var killen?
Citera
2018-08-04, 09:07
Medlem
Att de här poliserna får jobba som vanligt på fredagen får åtminstone mig att tvivla på utredningen och att även tappa lite förtroende för polisen i stort. Inte så att jag är rädd för dem men lite mer att man är på sin vakt när man ser dem för man vet ju inte om vad de har för info. Kanske liknar man någon de vill gripa eller skjuta.

Oavsätt om de handlat rätt eller fel efter de direktiv som de lärt sig så måste den här typen av direkta eller indirekt händelser utredas och polisen måste ta lärdom av det här. Då kan väl inte poliserna jobba som vanligt? Märkligt.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-08-04 kl. 09:09.
Citera
2018-08-04, 09:08
Medlem
Esteban-IIs avatar
Det är alltid lätt att vara efterklok och fatta ”rätt” beslut med all information på bordet. I stunden är det helt annorlunda. Ponera att polisen gjort som vissa föreslagit här och avvaktat (i väntan på förstärkning). Tänk om detta då hade varit en genuin våldsverkare som avfyrat ett äkta vapen och dödat en boende, kanske ett barn? Då hade denna tråd sågat polisen för dess passivitet istället.
”Hur kan man avvakta när en galning med skarpladdat vapen härjar i ett bostadsområde?!”
”Om polisen beordrar någon att lägga ner sitt vapen och denne inte lyder, då SKA polisen agera och inte bara backa som en våt jävla mesfilt. Typiskt fega sosse-Sverige.”
”Säkert inkvoterade blattenegerpoliser som inte kan hålla sina våldsgener i styr. SD2018!”
”Säkert vita manliga nazirasistpoliser som längtade efter att utöva sitt hatvåld. #öppnaerahbtqsödertörn”

Om inte utredningarna påvisar något oväntat blir det svårt att klassa detta som något annat än en tragedi, där många har en del av skulden men slumpen genererade en ytterst katastrofal utgång.

För övrigt anser jag att dessa tre poliser bör sättas in mot stenkastare i förorterna.
Citera
2018-08-04, 09:08
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faktaruta
Vilket tjat om att killen med Downs hade en mental kapacitet som en treåring och att polisen därför borde förstått att han är ofarlig.

För det första så skiljer sig den mentala kapaciteten hos olika personer med funktionsnedsättning. Jag kan garantera att om den här händelsen inte hänt så hade det blivit ramaskri om en polis eller någon annan sagt "han har inte mer mental kapacitet än en treåring" om de såg någon med Downs.

För det andra så har i USA flera blivit ihjälskjutna av småbarn (2, 3 och 4åringar) som fått tag i ett vapen.Så att "en treåring" med vapen är ofarlig är skitsnack.
.

Med den logiken borde polisen också skjutit ihjäl en treåring med leksakspistol om treåringen råkat rikta "vapnet" mot poliserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsribba
Polisen ljuger. Med de vapen de har går det bara att skjuta säkert på en 10-15 meter, men där vill jag ha någon som vet bättre. De påstod också att det var mörkt, men det är inte mörkt klockan fyra. Och OM det vore mörkt, så kan de för fan inte skjuta mot en byggnad. Vidare var det inte mörkare än att tre av dem lyckades skjuta grabben i magen.

Det var antagligen lite mörkt , det här var mitt i natten , poliserna var trötta och deras tankeverksamhet fungerade därför inte helt optimalt.Kan vara en del av förklaringen till varför det gick som det gjorde.
Citera
2018-08-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
VEM FAN kollar om en man som har pistol är förståndshandikappad?!

Herre jävlar vilket sosseri i denna tråd! Alla vet bättre än de som var på plats.

Betänk
- Ingen visste att han var förståndshandikappad. Nej, det syns inte uppenbart. Vi vet inte om han ex hade luva på sig. Beteendet är svårt att särskilja från en pundare.
- Ingen visste att pistolen var fejk.

Men visst, så fort du ser någon som du har ett vapen - så gå du då fram och kolla om det är någon som du känner.

Du resonerar som en sosse. Fel är rätt enligt dig. .

"De som var på plats", ja de gjorde fel och sköt en oskyldig, uppenbart förståndshandikappad person.
Citera
2018-08-04, 09:10
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raziel
Hur ofta har faktiskt internutredningar lett till åtal mot poliser? Kan ju inte vara ofta det har hänt.
Inte så ofta och det beror väl på att de oftast gör rätt. Minns ett fall där en båttjuv sköts i ryggen på Vikbolandet. Där fälldes polisen .
Citera
2018-08-04, 09:11
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Att de här poliserna får jobba som vanligt på fredagen få åtminstone mig att tvivla på utredningen och att även tappa lite förtroende för polisen i stort. Inte så att jag är rädd för dem men lite mer att man är på sin vakt när man ser dem för man vet ju inte om vad de har för info. Kanske liknar man någon de vill gripa eller skjuta.

Oavsätt om de handlat rätt eller fel måste den här typen av direkta eller indirekt händelser utredas och polisen måste ta lärdom av det här. Då kan väl inte poliserna jobba som vanligt? Märkligt.

Precis. Om man bara kör på som vanligt så är det rätt skit. Killen dog inte helt förgäves om man faktiskt går in i detalj och drar slutsatser. När flygolyckor händer används de ofta som information när nya piloter skolas in. All info man kan få borde användas till något positivt. Men som sagt, ska polisen ut och jobba dagen efter låter det inte som man är beredd att dra några lärdomar.
Citera
2018-08-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Just det. Tack för att du lämnar. Hade inte förväntat mig att du skulle förstå innebörden. För din skull skall jag förtydliga. Många i tråden skriver att poliserna borde ha sett att Eric var förståndshandikappad och kräver deras ansvar för skjutningen, men inte ett ord om att den som kallade på polis borde ha sett att han var just den handikappade Eric.
Därmed slut på denna dialog.
Japp, två sida av myntet, det var däremot polisen som sköt ihjäl, Eric och inte inringaren till SOS Alarm.
Kanske trodde polisen att det var en annan gärningsman som var kriminell som de sköt ihjäl, bodde visst någon kriminell på adressen.
Tragiskt iallafall, och förtroendet för svensk polis har nog blivit lite sämre efter detta.
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raziel
Hur ofta har faktiskt internutredningar lett till åtal mot poliser? Kan ju inte vara ofta det har hänt.
Nej inte ofta och tack och lov för det. Vem vill ha ett jobb där man försöker göra rätt men blir åtalad när olyckliga omständigheter gör att det blir fel. Alla har vi gjort misstag i vårt jobb men som tur är har vi inte ett jobb där det får så här allvarliga konsekvenser. Ett alternativ är göra utbildningen stenhård som bara ett fåtal klarar men som genererar en månadslön på över 100k.
Citera
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Precis. Om man bara kör på som vanligt så är det rätt skit. Killen dog inte helt förgäves om man faktiskt går in i detalj och drar slutsatser. När flygolyckor händer används de ofta som information när nya piloter skolas in. All info man kan få borde användas till något positivt. Men som sagt, ska polisen ut och jobba dagen efter låter det inte som man är beredd att dra några lärdomar.

Semestertider och polisbrist i landet men särskilt länet. Bättre ha de i tjänst än att din bil eldas upp och folk blir knivskurna på stan eller hur?
Citera
2018-08-04, 09:16
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Om mina föräldrar skulle visa sig vara det så erkänner jag att du har rätt.
Om det inte är så, då är det nog du som är defekten av oss två.

Alla är ansvariga för vad man själv gör. Man kan inte skylla på något.
Att den som tog livet av en annan person är polis eller kriminell gör inte denna person till mindre mördare för det.

Att tro att man kan döda andra bara för att man är skyddad av "lagen" och "politikerna/staten" det kommer ingen vinna på, det lovar jag. Det kommer bara resultera i hårt mot hårt. Det är en direkt attack mot folket.

För att det ska bli rätt måste man inse vad som är fel. Annars kommer det ske igen.
Du verkar inte förstå att polisen har rätt att bruka våld, en kriminell har det inte!
Citera
2018-08-04, 09:16
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
VEM FAN kollar om en man som har pistol är förståndshandikappad?!

Herre jävlar vilket sosseri i denna tråd! Alla vet bättre än de som var på plats.

Betänk
- Ingen visste att han var förståndshandikappad. Nej, det syns inte uppenbart. Vi vet inte om han ex hade luva på sig. Beteendet är svårt att särskilja från en pundare.
- Ingen visste att pistolen var fejk.

Men visst, så fort du ser någon som du har ett vapen - så gå du då fram och kolla om det är någon som du känner.

Det spelar ingen roll om polisen inte visste att han var förståndshandikappad eller att vapnet var en leksakspistol - frågan är varför polisen inte avvaktar, eftersom:

a. mannen hade inte skadat någon
b. mannen hade inte avlossat något skott

Att polisen inte backar och tar sig tid att utvärdera situationen tyder på extremt dåligt omdöme. Dessutom har polisen bevisligen avlossat upp till 7 skott mot mannen vilket tyder på total inkompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in