2018-08-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Inte så ofta och det beror väl på att de oftast gör rätt. Minns ett fall där en båttjuv sköts i ryggen på Vikbolandet. Där fälldes polisen .

Det beror nog snarare på kårandan...
Citera
2018-08-04, 09:16
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Du verkar inte förstå att polisen har rätt att bruka våld, en kriminell har det inte!

Vissa tror det och det är en sak. Men det är rena fantasier.
Citera
2018-08-04, 09:17
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Lite småtaskigt att pistolhota vittnet. Bli inte vittne. Bättre bara gå iväg.

Hade ”vittnet” kunnat lite hjälplig svenska istället för abrakadabra och om det inte hade varit mitt i natten och om han inte hade sett ut som en potentiell terrorist och om han inte hade gått fram mot snutarna och rabblat nåt oförståeligt så hade han inte fått en pistol riktad mot sig.

Kan man inte göra sig förstådd gör man klokast i att vara stilla och hålla käft, särskilt i skarpa lägen.
Citera
2018-08-04, 09:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Det var antagligen lite mörkt , det här var mitt i natten , poliserna var trötta och deras tankeverksamhet fungerade därför inte helt optimalt.Kan vara en del av förklaringen till varför det gick som det gjorde.

Det var inte det minsta mörkt, titta på mobilfilmen som en granne tog, det är ljust som om det vore mitt
på dagen (visades i Rapports sändning 19.30 igår, fredag)
Citera
2018-08-04, 09:20
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Hade ”vittnet” kunnat lite hjälplig svenska istället för abrakadabra och om det inte hade varit mitt i natten och om han inte hade sett ut som en potentiell terrorist och om han inte hade gått fram mot snutarna och rabblat nåt oförståeligt så hade han inte fått en pistol riktad mot sig.

Kan man inte göra sig förstådd gör man klokast i att vara stilla och hålla käft, särskilt i skarpa lägen.

Som jag sa, ska man undvika polisen.

Sedan vet jag inte om denna stadsdel är typiskt tyst om nätterna. Här brukar alltid någon vara ute dag som natt, att vara ute om nätterna särskilt på sommaren anses inte misstänkt här. Men så är det inte Stockholm heller.
Citera
2018-08-04, 09:22
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Vissa tror det och det är en sak. Men det är rena fantasier.
Lägg ner rökandet din hashtomte så kanske du kan ta till dig att polisen har våldsmonopol!
Citera
2018-08-04, 09:23
Medlem
EugenWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det spelar ingen roll om polisen inte visste att han var förståndshandikappad eller att vapnet var en leksakspistol - frågan är varför polisen inte avvaktar, eftersom:

a. mannen hade inte skadat någon
b. mannen hade inte avlossat något skott

Att polisen inte backar och tar sig tid att utvärdera situationen tyder på extremt dåligt omdöme. Dessutom har polisen bevisligen avlossat upp till 7 skott mot mannen vilket tyder på total inkompetens.
Svaret på din fråga är enkelt.

Polisen avvaktar inte eftersom att han inte lydde order om att släppa vapnet och lägga sig ned. Troligen skrek han något oförståeligt, likt en pundare, och viftade med armarna mot polisen, och siktade således vapnet mot polisen. Ingen vet att det är en leksak.

Om du i den situationen vill avvakta på att han skjuter ihjäl en polis, en boende eller ett barn - så visst. Just det, det är inte bara polisen som är i fara här - utan alla som eventuellt kan befinna sig på innergården. Men då hade du faktiskt begått ett grovt brott, till skillnad från dessa hjältar som varje dag riskerar sina liv för riket.
Senast redigerad av EugenW 2018-08-04 kl. 09:25.
Citera
2018-08-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det spelar ingen roll om polisen inte visste att han var förståndshandikappad eller att vapnet var en leksakspistol - frågan är varför polisen inte avvaktar, eftersom:

a. mannen hade inte skadat någon
b. mannen hade inte avlossat något skott

Att polisen inte backar och tar sig tid att utvärdera situationen tyder på extremt dåligt omdöme. Dessutom har polisen bevisligen avlossat upp till 7 skott mot mannen vilket tyder på total inkompetens.

okej men rånaren i södertälje som fick ett skott i huvudet. dom avlossade inte ett enda skott. de räcker med att du hotar polisen så förtjänar du att bli skjuten.
Citera
2018-08-04, 09:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Som jag sa, ska man undvika polisen.

Sedan vet jag inte om denna stadsdel är typiskt tyst om nätterna. Här brukar alltid någon vara ute dag som natt, att vara ute om nätterna särskilt på sommaren anses inte misstänkt här. Men så är det inte Stockholm heller.
Det är tyst där nattetid, inga krogar och så, mest kontor och trafikleder. Om jag förstått det rätt bodde han hos sin far på Karlbergsvägen, ett par kvarter bort. Klockan 03:48 är det mest hemsläntrare från krogen och kanske ett och annat tidningsbud ute...
Citera
2018-08-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck

Hade vittnet pratat svenska och inte varit mörkhyad hade han inte överlevt mötet med polisen.
Citera
2018-08-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Med den logiken borde polisen också skjutit ihjäl en treåring med leksakspistol om treåringen råkat rikta "vapnet" mot poliserna

Absolut. Om man lyfter ut bara ett stycke, som du gör, ur den längre kommentar jag skrev så kan det låta så. Men om du läser allt som skrevs så är det tydligt att det inte är vad jag säger och att du bara försöker plocka billiga poäng.
Citera
2018-08-04, 09:28
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
Svaret på din fråga är enkelt.

Polisen avvaktar inte eftersom att han inte lydde order om att släppa vapnet och lägga sig ned. Troligen skrek han något oförståeligt, likt en pundare, och viftade med armarna mot polisen, och siktade således vapnet mot polisen. Ingen vet att det är en leksak.

Om du i den situationen vill avvakta på att han skjuter ihjäl en polis, en boende eller ett barn - så visst. Just det, det är inte bara polisen som är i fara här - utan alla som eventuellt kan befinna sig på innergården. Men då hade du faktiskt begått ett grovt brott, till skillnad från dessa hjältar som varje dag riskerar sitt liv förlorat riket.

Ja ditt svar är enkelt. Jag gillar att förtydliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in