2018-08-03, 20:40
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Varför fortsätter 3 poliser att avlossa sina vapen, när säkerligen redan det första skottet fällde Eric till marken?

Källa på detta? Du använder väl inte spel eller filmer som källa på hur en människa reagerar på att träffas av en 9mm kula?
Citera
Medlem
I väntan på klara besked funderar jag mest på kommunikationen kring situationen.

En insatsgrupp måste väl ha ett specifikt signalement, när de söker efter en ev beväpnad, farlig, labil exmake.

Att gå all in utan det verkar helt vansinnigt.

Och hade de signalement, hur sannolikt är det att exmaken ser ut och rör sig som Eric?

Ganska jävla osannolikt, gissar jag.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
”Sträva efter..” säger väl egentligen allt?

Kanske borde man istället tala om vårdnadshavarnas ansvar också? Känns ju lite orättvist att barn och downies helt plötsligt ta fullt ansvar när dom inte behöver det i andra fall?

En sak vi vet iaf att det är inte polisen som skapade situationen dom hamnade i, dom var där för att göra sitt jobb utefter den information dom fått.

Föräldrarna verkar vilja piska upp en hatstämning mot polisen av någon anledning, det är ju bara att titta i tråden vilka som snabbt hakar på och släpper alla krav om utredning tex.

Lustigt hur man nu även torgför idéen om att alla ska kunna springa runt med leksaksvapen på nätterna och inte behöva lyda polisers uppmaning.. vad är målet med det? Avväpna polisen eller kanske stänga ner polismyndigheten för gott?

Det finns inget förbud mot leksaksvapen utomhus, inte ens nattetid. Det är polisen som situationsanpassat har att ta reda på om den misstänkte utgör ett hot eller är ett oskyldigt barn med oförstånd. Ja, så är det, vi kan väl inte acceptera att barn och funktionshindrade avlivas på grund av att polisen inte kan göra korrekta bedömningar?

Den dagen polisen med skjutvapen har avlivat de som rätteligen förtjänar det köper jag att det kan begås misstag, men så länge gangstrar får skjuta hej vilt varenda natt i det här landet är det oacceptabelt att downare skjuts ihäl på öppen gata.
Citera
2018-08-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De var tillräckligt nära för att se att mannen hade ett pistolliknande föremål i handen, men såpass långt ifrån att man inte såg att det var en downare, betvivlar du det?

Kling och Klang kunde ha säkrat området, avvisat människor från platsen, spärrat av och inväntat insatsstyrkan. Kvarterspoliser ska inte syssla med jakt på beväpnade personer.

Polisen ska inte gömma sig, säg det till de anhöriga i Malexanderfallet.

Hoppas att någon du bryr dig om råkar riktigt illa ut pga av slapphänta poliser som inte ingriper när det behövs.

Tur att så inte va fallet här ialf, poliser som visar handlingskraft det gillar vi. Nu blev situationen väldigt fel sett till resultatet men det betyder inte att inte polisen agerade helt korrekt.
Citera
2018-08-03, 20:41
Medlem
Ratads avatar
Med risk för att det redan har länkats men det behöver fanimig länkas igen.
Citera
2018-08-03, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Domhär tre poliserna har ju garanterat snackat ihop sig och kommer frias från alla misstankar.
Åklagaren kommer fram till att dom inte gjort något fel.
Fega polisfittor är vad dom är. Inget annat. Kan ingen skriva deras personnummer här?
Dom har ju dödat en handikappad människa. Skamligt! Då kan dom gott hängas ut som mördare också horungarna.

Vi är många på FB som jobbar på deras ID, men det här blir nog en svår cookie att greja .. men vi får väl se.

Polis/åklagare/media/försvarare kommer nog att lyckas hålla tätt initialt. Sen finns det ju alltid div. vittnen och självklart enskild polisman som kan hjälpa till.
Senast redigerad av speedskater 2018-08-03 kl. 20:45.
Citera
2018-08-03, 20:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Och ändå har du redan bestämt att polisen agerat fel? Wow...

Jag säger att det är min åsikt, min tro, och motiverar det. Jag har inte gjort anspråk på att jag vet hur utgången blir.
Citera
2018-08-03, 20:43
Medlem
Citat:
J
Hur många skott avlossades? Varje polis minst ett? Hur många skott avlossade grabben, inga? Hur kan det motiveras att minst sex skott avlossas mot en person, grabben sköt inte ens tillbaks.
Det har hittats hylsor från minst åtta patroner. Man vet inte hur många poliser som varit inblandade i skottlossningen men det talas om tre och att ett vittne uppger att hon först hört ett enda skott för att därefter gick det några sekunder och sedan hörde hon pepprande med flera skott.
Citera
2018-08-03, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Det är en svår balansgång att vandra att ta hand om ett mentalt barn med en vuxens kropp, styrka och hormoner.

När vuxna människor inte klarar att ta hand om sig själva, då måste någon annan göra det åt dom. Kanske föräldrarna, men klarar dom inte av det måste staten gripa in.

Att en person som enligt uppgift är på en 3 årings mentala nivå brukar rymma är verkligen inget man skall ta med en klackspark, som båda vårdare och föräldrar förefaller ha gjort här..." han gör så ibland"..och så är det inget mer med det för det är bara något han gör. Det är inte ok alls. Det finns ju tusen andra tråkigheter som en 3 åring, eller en vuxen med intellekt som 3 åring, kan råka ut för som inte ens involverar någon inblandning av polis alls, om dom springer ute själva vind för våg.

Jag står fullt och fast, även IRL faktiskt, för den åsikten att jag anser vi borde ha en mera omfattande vård och omsorgsapparat som kan hålla "psykiskt otillräckliga" under tillsyn och kontroll på regelbunden basis, självklart på ett så humant sätt som möjligt.
Citera
2018-08-03, 20:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Hoppas att någon du bryr dig om råkar riktigt illa ut pga av slapphänta poliser som inte ingriper när det behövs.

Tur att så inte va fallet här ialf, poliser som visar handlingskraft det gillar vi. Nu blev situationen väldigt fel sett till resultatet men det betyder inte att inte polisen agerade helt korrekt.

Behövde man konfrontera mannen som man gjorde? Behövde man ställa sig i en eventuell skottlinje? Var läget såpass akut?
Citera
2018-08-03, 20:45
Medlem
Citat:
Det är principiellt ingen skillnad, sluta svamla. Polisen skall skydda befolkningen, skyddsvakten ett objekt, men för båda gäller samma regler för att skydda sig själv och tredje person, det är vad som är relevant, kom igen, du vet också det.

Japp, polisens jobb är att ingripa för att skydda tredje man(befolkningen), men inte till vilket pris som helst. Att avliva downare som leker Jason Bourne mitt i natten ingår inte i skyldigheterna.
Om någon svamlar så är det du själv. Vet inte vad du käkar för svamp, men du borde nog prova något annat.

Poliserna har ett uppdrag att söka upp personen som påstås vara beväpnad och avväpna honom. Är personen ensam i sin egen bostad så kan man avvakta och vänta på förhandlare, men inte om han befinner sig utomhus i ett bostadsområde. Siktar han på poliserna med ett förmodat vapen så har de stående instruktioner att skjuta honom. Det är därför alla tre poliserna agerar på samma sätt när situationen uppstår. Det är inte som så att de skall ringa till sin chef och fråga vad de skall göra, utan den saken är bestämd i förväg.
Citera
2018-08-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Du som inte efterblivet påstår att det var en replika av ett vapen, vilket vapen var det replika av?

Och vem eller vilka har han siktat på med sin leksak säger du?

Enligt polisen var det en replika av ett vapen ja.
Tar nog deras ord före ett nät-trolls fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in