Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Jag tillhör de som uppskattar polisen och det otacksamma arbete de utför varje dag. Men man måste också kunna vara kritisk och inse när det har gått helt fel.
När jag skriver avvakta så menar jag inte att polisen skall gå och dricka kaffe och småprata om saken. Jag menar att det fanns ingen gisslan-situation eller annan akut fara.
Även du måste väl tycka att 7 skott är för mycket? Och varför siktar man inte på benen på mannen?
Tror faktiskt att teorin om att när polisens första skott brann av så trodde polis #2 eller #3 att det var mannen som sköt och började således peppra.
Det fanns uppenbarligen en akut fara, en man riktade ett skjutvapen mot poliserna och vägrade lägga ner det trots tillsägelse. Om det varit en kriminell med ett riktigt vapen och dom hade avvaktat hade minst en polis varit död. Det finns inte möjlighet i det läget att avvakta. Döda eller dödas är det valet polisen har.
Att försöka skjuta i benet är mycket riskfyllt, då det är väldigt svårt att träffa någon i benet och även om man lyckas träffa någon i benet så är det stor risk att personen ändå kan skjuta tillbaka. Praxis är att sikta mot bålen då det har störst sannolikhet för att stoppa hotet.
7 skott är inte mycket, 3 poliser uppfattar faran samtidigt och praxis är att alltid skjuta dubbelskott dvs pang, pang. Det är så polisen utbildas i hela världen.