Citat:
Ursprungligen postat av
lallisen
Den här tragiska händelsen gör att man bör se över polisens vapehantering ur åtminstone två perspektiv.
1 ammo valet expanderande kulor ska enligt polisen användas för att minska risken för skador på tredje man vid genomskjutning med effekten att det blir mer skada på den man träffar.
Frågan är hur ofta en genomskjutning skett och hur ofta en polis missar helt så kulan riskerar att träffa tredje man. Vad blir isåfall effekten på tredje man?
Kan det vara så att polisen bara vill ha mer stoppingpower och skiter blankt i tredje man?
2 hur övar polisen? Är det snabbdrag och ett lågt skott eller snabbdrag och två skott mitt i målet?
Det jag har sett av deras övande är det senare. Inte bra för allmänheten om det sitter i muskelminnet hos polisen.
Självklart är det stopping Power de är ute efter vilket jag förstår. Amerikanska trumpper har ju rapporterat att de fått skjuta khathöga somalier upp till 10 ggr innan denne stöp. Just föratt helmantlad 5.56 bara åker igenom.
Det är Downs-killens skötare el föräldrar som ska hållas ansvariga här. Varför ge hobom nåt vapenliknande öht.
Vittnnen säger ju att de väldigt många gånger hörde polisen säga åt h0onon att släppa vapnet. Att han hade downs och inte fattade ett skit kunde de omöjligt veta. Och SR kör ju med sin skit, interjuvar en kvinna som gråter och gråter just för att han som sköts hade downs precis som hennes barn. Vad ha det med det aktuella fallet att göra?
Jag har själv gott om vapelreplikor, m79, M16a2 med underliggande m240, beretta M9, colt M1911 och Wnchester 1887 avsågat. Skulle jag gå runt med någon av dessa och bli uppmärksammad av polis och inte lägger ifrån mmig "vapnet" när jag blir tillsagd, ja då förtjänar ajg en kula i pannan.
Om det nu var som skrivs ovan en replika av en M/45B kulsprutepistol förstår man ju om de ville sänka honom så fort som möjligt efter att vägrat följa polismans order upprepade gånger då han skulle kunna orsaka mycket skada med ett sådant vapen. Så de sköt i bröstet för säker träff.
Citat:
Ursprungligen postat av
metoukor
Att Gm i detta fallet dvs eric fipplar med ett vapen i handen och antagligen vägrar släppa eller troligtvis höjer vapnet trots order att släppa det räcker dör att motivera dödligt våld, dina egna länkar stödjer det.
Direkt när vapnet börjar höjas och om polisen bedömer att hotet är verkligt så är det befogat.
Exakt så, att killen hade downs och inte fattade vad han gjorde var bara en tragisk omständighet. Men det kunde poliserna omöjligt veta så de har gjort helt rätt.