2018-08-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Enligt Rapport så hade ngn ringt in om att man sett en person med pistol. Eftersom det sedan tidigare fanns en hotbild från en (känd) våldsman/kriminell mot en kvinna (ett ex) så antog polisen att det fanns ett samband och att det var den personen.

Möjligen gjorde man inte kopplingen att en ung person med DS kanske inte var realistisk som ex till kvinnan.

Det var nog inte mycket som kopplade hos dessa poliser!

Men dom jobbar som vanligt, grattis Sverige!
Citera
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Ja nästa gång bedömmer väl dem att din mobiltelefon är en bomb. Då dör du.

Du verkar ha större handikapp än han dom avrättade.

Du ser ingen skillnad mot en mobiltelefon och ett föremål som uppenbarligen är tillverkat med syftet att se ut som ett vapen?

Har du ett föremål som ser ut som ett vapen i händerna så kan du räkna med att ordningsmakten kommer att agera som att du har ett vapen i händerna.

Helt och hållet föräldrarnas fel som låter sin Downs unge springa omkring med ett vapenliknande föremål klockan 4 på natten.
Citera
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är för att de sällan skjuter folk. I USA så är det mer en regel än undantag att de drar vapen och det har för det mesta inte att göra med att de är rasister utan att det är så många poliser som har dött

Du glömde säga att så vill vi inte ha det i Sverige.
Citera
Medlem
Har svårt att tro att denne kille gjorde utfall, attackerade de tre poliserna. Utvecklingstörda brukar gilla poliser eller iallafall se förundrat på dessa. Givetvis fanns inget hot så allvarligt riktat mot de tre poliserna från hans sida att de skulle under några omständigheter behöva skjuta honom.
Citera
2018-08-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Men inte så att grannar sprang ut på balkongerna och det var ju detta scenario som vi pratade om? Att det skulle vara risk för andra?

Men det var ju ingen risk för andra förrän polisen kom dit? Alltså skapade polisen situationen.

Då har begåvningsreserven uttalat sig, vi stänger fallet.

Polisen ska sluta åka på larm för deras närvaro eskalerar situationer. Got it.

Man blir mörkrädd
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antagligen har de missat ICA-Jerry på tv, finns ingen annan förklaring, för likheten är påfallande.

Skulle inte förvåna om någon av poliserna har invandrarbakgrund, någon är kvinna, en är inkvoterad och samtliga är snabbutbildade och antagna enligt de sänkta intelligenskraven.

Om polisen sprang mindre och bögade sig på festivaler och ägnade mer tid åt studier så skulle det här sannolikt inte ha hänt. Därmed inte sagt att jag har något emot bögar.

Det är sommarvikarier. Det här är värsta veckan på året för den som tänker råka ut för ngt. Man är inte säker hitom Tylösand.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Vilka ska då få ha leksaksvapen eller en replika?

Tja, till exempel de som inte vandrar runt eller viftar med den på allmän plats. Men var lugn, Svetsarn kommer lyssna på alla Facebookaktivister och se till att dee förbjuds. Jag skiter i vilket.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Gediget jobb har du lagt på det inlägget. Jag vill nog koka ner det hela till att polisen bedömt sig befinna sig i en akut nödvärnssituation där BO har ett skjutvapen i hand, som denne också riktat mot polis. Det sistnämnda vet vi inte och kommer förmodligen aldrig med säkerhet att få veta. Enligt föräldrarna tyckte BO om att skoja, det kan ha fått ödesdigra konsekvenser här.

Våldstrappan är inte tillämpar om du får ett skjutvapen direkt riktat mot dig.

Jag håller med dig, den springande punkten är det där med om poliserna var under angrepp eller omedelbart hot om angrepp, det vill säga, mannen pekade leksaken mot dem eller verbalt hotade med att göra det.

Dock, om mannen inte pekade med vapnet mot poliserna, men poliserna menar att han skulle kunna göra det när som helst, så fanns det inget omedelbart hot eller trängande fara. När mannen påbörjar ett lyft av leksaken tolkat som att det slutar med att den pekar mot någon person, då handlar det om trängande fara, jag tror att det är med sanning överensstämmande.

Det räcker inte med att en polis fantiserar ihop vad mannen skulle kunna göra, snarare, vad han gör.

Nödvärn går knappast att åberopa om det inte var en omedelbar fara för eget(i det här fallet polisman) eller annans liv.
Citera
2018-08-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Då har begåvningsreserven uttalat sig, vi stänger fallet.

Polisen ska sluta åka på larm för deras närvaro eskalerar situationer. Got it.

Exakt, Jag tycker vi kan lägga ner polisen.
Citera
2018-08-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Den här tragiska händelsen gör att man bör se över polisens vapehantering ur åtminstone två perspektiv.
1 ammo valet expanderande kulor ska enligt polisen användas för att minska risken för skador på tredje man vid genomskjutning med effekten att det blir mer skada på den man träffar.
Frågan är hur ofta en genomskjutning skett och hur ofta en polis missar helt så kulan riskerar att träffa tredje man. Vad blir isåfall effekten på tredje man?
Kan det vara så att polisen bara vill ha mer stoppingpower och skiter blankt i tredje man?

2 hur övar polisen? Är det snabbdrag och ett lågt skott eller snabbdrag och två skott mitt i målet?
Det jag har sett av deras övande är det senare. Inte bra för allmänheten om det sitter i muskelminnet hos polisen.
Det är både så att man vill ha hög skadeverkan och att kulan skall stanna när den träffar målet eller ett bakomliggande föremål (för att skydda tredje man). Det kan krävas flera expanderande mitt i kroppen för att en beväpnad person inte skall kunna skjuta tillbaka. Det är orsaken till att man tränar att skjuta flera skott med dödlig verkan, vilket polisen brukar vara helt öppen med.
Citera
2018-08-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Jag har en i släkten som är autistiskt så jag har en aning. Däremot är hon väl omhändertagen och några pistoler ligger inte i lådorna. Om nu dörrdjäveln var låst så fick dom väl vrida om ytterligare ett varv din förbannade åsna. Är du säker på att du själv har rätt antal kromosomer?
Intressant att du ser ner på denna släkting. Du vet noll. NOLL om hur familjen lever eller tar hand om Eric.
Det är bara att läsa dina inlägg serr man att du har kromosom fel! Din idiot åsna!
Citera
2018-08-03, 18:39
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Detta håller jag med om. För 40 till 30 år sedan lekte barn oftare med leksaksvapen. Ungdomar hade luftgevär och replikor hemma. Men rädslan för skjutvapen har ökat och därmed är det en helt annan inställning till detta. Poliserna är räddare för att stoppa bilar eller vara med vid handräckning av pundare och psyksjuka. Hur många poliser har blivit påhoppade, misshandlade det senaste halvåret?

Jag är inte speciellt förtjust i snutar men om folk å ena sidan förväntar sig att de ska sätta hårt mot buset så ska vi som civila inte provocera fram situationer som att ge en autist en replika eller leksakspistol och sedan gnälla när det går åt helvete.

Ingen skillnad på Albin 7år som leker med en knallpulverpistol i trädgården klockan 12 mitt på dagen och en till synes fullvuxen man som glider omkring med ett vapenliknande föremål klockan 4 på natten i centrala Stockholm?

Agerar du på ett sätt och har föremål som ser ut som vapen får man räkna med konsekvenserna. Hade du gått ut med ett vapenliknande föremål i händerna i stan där du bor mitt i natten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in