2018-08-03, 18:31
Medlem
Lian.Vendls avatar
Att flera poliser har avlossat skott talar inte FÖR SÄKERHET att skjutningen varit befogad men det säger åtminstone att fler än en polis har inom en kort tidsperiod uppfattat situationen likadan.
I min värld säger det att efter förutsättningarna så var det SANNOLIKT en befogad skjutning.

Tragiskt ändå givetvis men när polisen ytterst får hantera de avarter av missanpassade som uppfattas som hotfulla så blir bedömningarna och åtgärderna trubbiga.
Lämplig vårdinrättning/institution för att hantera dessa individer hade besparat någon/några dödsskjutningar i princip varje år.
Uppenbarligen tycker politikerna att kostnaden för detta överstiger människovärdet på de dödade.
Citera
Medlem
jag skulle alla fall bli livrädd om jag mötte honom kl 4 på natten i Stockholm med nått som liknade ett skjutvapen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Hade de backat och det hade visat sig att personen var beväpnad på riktigt så hade situationen kunnat få en helt annan vändning, tragiskt för alla inblandade men polisen. Har inget ansvar att i lugn och ro försöka avgöra om ett vapen är riktigt eller ej - låter man bli att sikta med vapen mot poliser så är risken rätt liten att bli skjuten.

//tripportreat

Men fakta är att de hade riksfel. Jag undrar om det inte är genuspoliser. För de var på jakt efter en kvinnomisshandlare och så råkade de skjuta första bästa de stötte på. Måste ha varit upphetsande för dem att vara ute efter ett sådant byte. Tappade omdömet totalt.

Konstigt att medierna är så tysta om poliserna. Vi får inte veta om de är erfarna, rookies, kvinnor, män. Något borde de säga. Jag tror att vi skulle få veta något om det handlade om 3 erfarna snutar men nu ingenting. Det får mig ana ugglor i mossen.

Tänker även på Husby-fallet där de sköt gubben i hans eget hem. Där var det också diskussion mellan poliser men det som avgjorde var att de misstänkte att det fanns a lady in distress och såg framför sig löpsedlarna om det hade hänt henne någonting så de gick in och sköt gubben.
Citera
2018-08-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsribba
Hur många skott avlossade, förutom de tre i magen på stackarn?

Minst 7 har jag sett uppgifter om med alla hylsor var inte ens samlade så jag vet inte.
Citera
2018-08-03, 18:33
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
De skjuter inte blattar för att blattarna lyder när de ger kommandon eller så vänder de och försöker springa iväg. Idiot!

När argumenten tryter så kommer personangreppen. Söt du är Du borde kolla på "PoliceActivity" på Youtube. Och konstigt att polisen måste gömma sig om nu blattarna lyder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
På Aktuellt 18.00 i kväll kunde man se att polisens kulor har träffat träd, cyklar, väggar och fönster.
Slynorna har skjutit hej vilt!
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
sluta trolla ditt fån, naturligtvis är det många som sover och inte vaknar av skrik men som sedan väcks när skotten brassar av. idiot
Vad fan vet du om detta?
Idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
+1 till +198348977893457896345 på detta.

Eric skulle inte fått ha leksaksvapen/en replika. När polisen väl får larm från en person med en hotbild mot sig kommer alla som går runt med vapenliknande föremål i området vara misstänkta. Om det är en autistisk kille med downs med ett hyggligt realistiskt vapenliknande föremål som inte kommer lyda poliserna i en situation med dålig sikt samt civila i närheten är oddsen rätt låga för att han råkar illa ut.
Vilka ska då få ha leksaksvapen eller en replika?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
mental gymnastik.

Att Gm i detta fallet dvs eric fipplar med ett vapen i handen och antagligen vägrar släppa eller troligtvis höjer vapnet trots order att släppa det räcker dör att motivera dödligt våld, dina egna länkar stödjer det.

Direkt när vapnet börjar höjas och om polisen bedömer att hotet är verkligt så är det befogat.
Citera
2018-08-03, 18:34
Medlem
N0FQM8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
På Aktuellt 18.00 i kväll kunde man se att polisens kulor har träffat träd, cyklar, väggar och fönster.

Som en scen tagen ur en actionkomedi.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Inte konstigt att polisen är helt hispiga med tanke på allt babbeskjutande som pågår för jämnan. Denna tragiska händelse bottnar i själva verket i det oroliga klimat som råder i det svenska samhället och vilka som rår för det vet vi väll alla.

Detta håller jag med om. För 40 till 30 år sedan lekte barn oftare med leksaksvapen. Ungdomar hade luftgevär och replikor hemma. Men rädslan för skjutvapen har ökat och därmed är det en helt annan inställning till detta. Poliserna är räddare för att stoppa bilar eller vara med vid handräckning av pundare och psyksjuka. Hur många poliser har blivit påhoppade, misshandlade det senaste halvåret?

Jag är inte speciellt förtjust i snutar men om folk å ena sidan förväntar sig att de ska sätta hårt mot buset så ska vi som civila inte provocera fram situationer som att ge en autist en replika eller leksakspistol och sedan gnälla när det går åt helvete.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Jag ser inga orangea detaljer på bilden.

Och hur i helvete ska snuten se om magasinbrunnen är tom? fö kan ett vapen vara skarpladdat även utan magasin isatt.

Han kan ha haft replikan som ett lekverktyg, och den har pekat nedåt hela tiden. Dvs inget hot. Dock kommer vi aldrig få reda på det för lebbarna har redan dunkat ihop en tight story.

Men detta är STORT runt om i landet, tjejernas identitet kommer att avslöjas.
Citera
Medlem
Även om inte killen blivitt skjuten av polisen .så kunde han råkat illa ut på annat sätt .dom visste att han brukade rymma .då kunde dom ha låst alla dörrar
Citera
2018-08-03, 18:35
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Du har verkligen något galet vad det gäller kromosomer.
Så du vet att dörren inte var låst?
Har du en aning om hur det är att vara förälder till barn med funktionshinder eller andra diagnoser?

Du är ett komplett mongo.
Jag har en i släkten som är autistiskt så jag har en aning. Däremot är hon väl omhändertagen och några pistoler ligger inte i lådorna. Om nu dörrdjäveln var låst så fick dom väl vrida om ytterligare ett varv din förbannade åsna. Är du säker på att du själv har rätt antal kromosomer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in