2018-08-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Snacka om vinklat reportage på aktuellt nu 18.00. Man blir illamående av den opartiskhet som råder på svt. Där fanns det ingen tvekan, polisen var bovarna och den stackars pojken var alldeles oskyldig. Naturligtvis måste dom intervjua någon från någon förening för föräldrar till barn med funktionsnedsättning. Nu vågar dom inte släppa ut sin barn för polisen är ju ute och jagar dessa barn för att skjuta dom. Naturligtvis måste reportern lägga extra tyngd vid att det var ett leksaksvapen, men ännu har ingen visst en klar bild över hur objektet verkligen såg ut.
Sen undrar journalisterna varför det finns en brist på poliser i landet. Tacka fan för att ingen vill böi polis, usel lön och man blir uthängd överallt innan ärendet ens har avgjorts av rättsväsendet.

Äntligen en vettig kommentar.
Ursäktar språket men så jävla uselt mediepådrag utan dess like.
Politikerna står i kö för att ge sina kondoleanser, för att dom vet hur media påverkar

Som du nämner ingen vet till 100% vad som verkligen inträffade, därav patetiskt av samtliga mediala medier.
Skulle gärna vilja se AB söka upp politiker vid gruppvåldtäkter t.ex., men nu har vi en snyfthistoria...
Citera
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Den här tragiska händelsen gör att man bör se över polisens vapehantering ur åtminstone två perspektiv.
1 ammo valet expanderande kulor ska enligt polisen användas för att minska risken för skador på tredje man vid genomskjutning med effekten att det blir mer skada på den man träffar.
Frågan är hur ofta en genomskjutning skett och hur ofta en polis missar helt så kulan riskerar att träffa tredje man. Vad blir isåfall effekten på tredje man?
Kan det vara så att polisen bara vill ha mer stoppingpower och skiter blankt i tredje man?

2 hur övar polisen? Är det snabbdrag och ett lågt skott eller snabbdrag och två skott mitt i målet?
Det jag har sett av deras övande är det senare. Inte bra för allmänheten om det sitter i muskelminnet hos polisen.
Självklart är det stopping Power de är ute efter vilket jag förstår. Amerikanska trumpper har ju rapporterat att de fått skjuta khathöga somalier upp till 10 ggr innan denne stöp. Just föratt helmantlad 5.56 bara åker igenom.

Det är Downs-killens skötare el föräldrar som ska hållas ansvariga här. Varför ge hobom nåt vapenliknande öht.

Vittnnen säger ju att de väldigt många gånger hörde polisen säga åt h0onon att släppa vapnet. Att han hade downs och inte fattade ett skit kunde de omöjligt veta. Och SR kör ju med sin skit, interjuvar en kvinna som gråter och gråter just för att han som sköts hade downs precis som hennes barn. Vad ha det med det aktuella fallet att göra?

Jag har själv gott om vapelreplikor, m79, M16a2 med underliggande m240, beretta M9, colt M1911 och Wnchester 1887 avsågat. Skulle jag gå runt med någon av dessa och bli uppmärksammad av polis och inte lägger ifrån mmig "vapnet" när jag blir tillsagd, ja då förtjänar ajg en kula i pannan.

Om det nu var som skrivs ovan en replika av en M/45B kulsprutepistol förstår man ju om de ville sänka honom så fort som möjligt efter att vägrat följa polismans order upprepade gånger då han skulle kunna orsaka mycket skada med ett sådant vapen. Så de sköt i bröstet för säker träff.

Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Att Gm i detta fallet dvs eric fipplar med ett vapen i handen och antagligen vägrar släppa eller troligtvis höjer vapnet trots order att släppa det räcker dör att motivera dödligt våld, dina egna länkar stödjer det.

Direkt när vapnet börjar höjas och om polisen bedömer att hotet är verkligt så är det befogat.
Exakt så, att killen hade downs och inte fattade vad han gjorde var bara en tragisk omständighet. Men det kunde poliserna omöjligt veta så de har gjort helt rätt.
Senast redigerad av volvo 240 2018-08-03 kl. 18:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är både så att man vill ha hög skadeverkan och att kulan skall stanna när den träffar målet eller ett bakomliggande föremål (för att skydda tredje man). Det kan krävas flera expanderande mitt i kroppen för att en beväpnad person inte skall kunna skjuta tillbaka. Det är orsaken till att man tränar att skjuta flera skott med dödlig verkan, vilket polisen brukar vara helt öppen med.

Det är de inte, deras främsta skäl är omtanke om tredje man vid genomskjutning.
Men var är den omtanken när de missar helt och bara träffar tredje man?
Citera
2018-08-03, 18:42
Bannlyst
Polisyrket innebär i viss mån att utsättas för fara i situationer där reelt hot behöver stärkas.

De hade kunnat backa, spärrat av. Satt up en parameter eller vafan det heter.

Börjar vi få en rädd kår som egentligen inte vill vara poliser på riktigt utan ta alla försiktighetsåtgärder i världen har vi offerbeteende patruller som skjuter hej vilt.

Sen att poliserna jobbar som vanligt får mig att kräkas i munnen. Massor av omständigheter som heter krypande ångest.

Som tex att avvisade letande förälder strax innan de skjöt för att de va upptagna.

Som tex att 20 åringen var anmäld försvunnen.

Som tex att de var tre som skjöt. Grupptrycket. Nån av dom har fan ångest. Ska man jobba då?

Som tex att han hade Downs syndrom.

Lägger man sen till att till skillnad mot USA har vi anonyma poliser gör att fitt-beteendet och myndigheter kan bete sig hur som.

Är poliser anonyma även om de döms?
Senast redigerad av snuttis 2018-08-03 kl. 18:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Den här tragiska händelsen gör att man bör se över polisens vapehantering ur åtminstone två perspektiv.
1 ammo valet expanderande kulor ska enligt polisen användas för att minska risken för skador på tredje man vid genomskjutning med effekten att det blir mer skada på den man träffar.
Frågan är hur ofta en genomskjutning skett och hur ofta en polis missar helt så kulan riskerar att träffa tredje man. Vad blir isåfall effekten på tredje man?
Kan det vara så att polisen bara vill ha mer stoppingpower och skiter blankt i tredje man?

2 hur övar polisen? Är det snabbdrag och ett lågt skott eller snabbdrag och två skott mitt i målet?
Det jag har sett av deras övande är det senare. Inte bra för allmänheten om det sitter i muskelminnet hos polisen.
2 skott i målet är det som man ska göra om man vill få önskad effekt, att oskadliggöra hotet. Vi ska komma ihåg att polisen skjuter i självförsvar för att skydda sig själv, kollegor och allmänhet. Att då i snabb takt sätta 2 kulor i målet är det som är effektivast och minst farligt. Skjuter man bara ett skott finns risk att personen fortfarande kan innebära ett hot. Problem med överlevnad finns om 3 poliser skjuter 2 skott vardera, då finns det inte så mycket liv kvar.

Nu var det länge sedan jag gjorde skyddsvaktsprovet men min bedömning utifrån vad jag läst är att polisen med största sannolikhet har handlat helt korrekt. Att klockan 03.00 i en mörk gränd möta någon som viftar med ett vapen och vägrar släppa det på uppmaning kommer alltid att bemötas med verkanseld. Att inte oskadliggöra en potentiellt livsfarlig person vore tjänstefel.

Ser inga problem med den ammunition som används. Eftersom polisen ofta skjuter på kort avstånd så är det viktigt att kulan stannar kvar i kroppen och inte fortsätter och riskerar skada 3'e man. Man skulle kunna ha mindre drivladdning men med risken att inte kulan skadar personer som bär skyddsväst. Utifrån detta tycker jag alltså att kompromissen med expanderbara kulor är bra.
Citera
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jag tänker mer, tänk om han var svart och var i samma sits som eric. Då hade väl rasisterna här på fb ändå sagt att det är bra att polisen sköt den sjuka killen.

Ändå kul att se dessa rasister bli tysta nu i tråden efter att ha ylat om hur rätt det var att de sköt ihjäl en "kriminell blatte". Fan va komiskt 😂

Nu har jag inte följt denna tråd slaviskt, men jag kan tänka mig att det i början var kommentarer av typen "ännu en kriminell blatte skjuten - kanon!". Med tanke på sannolikheter hade det varit ett logiskt, men iofs inte helt hundraprocentigt antagande.

Nu visade det sig för en gångs skull vara undantaget från regeln som var sanningen. Känns det bra?
Tydligen, med tanke på din kommentar och smiley. Komiskt? Nej, det tror jag inte många håller med om.

För övrigt kan jag se många i tråden som du nog skulle kalla rasister som absolut inte är tysta. Bara att deras vrede riktas mot poliserna ifråga. Har du problem med detta också?
Citera
2018-08-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Men det är klart det spelar in?

Det är väl skillnad på en AKUT situation och en som inte är det?

Det är väl skillnad på ett område där inga andra människor finns och ett knökfullt drottninggatan?

Och dessa skillnader är RELEVANTA för hur man agerar.

En beväpnad person som inte lyder order i ett bostadsområde ÄR en akut situation, fatta det.
Citera
2018-08-03, 18:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
En treåring ska inte kunna rymma, och han kan knappt ha haft en treårings intelligens eftersom det enda han kunde säga var mamma och pappa.

Därför faller det största ansvaret på föräldrarna, nu sköts han men han hade lika gärna kunnat råka ut för något annat. Det är dessutom extra graverande att han hade leksaksvapen även om sannolikheten att det här skulle inträffa är så liten att det inte går att klandra föräldrarna för det.

Sedan själva händelsen och hur hotfull situationen upplevdes kommer vi aldrig få veta utan det kommer bli ett meningslöst munhuggande mellan vänstern som ogillar polisen och borgerliga som stödjer polisen. Ingen polis kommer att dömas för något, eftersom tre poliser agerade på samma sätt.

Förövrigt är det lustigt att föräldrarna får spy galla på de tre poliserna i media, men ingen säger som det är, att det är på dem ansvaret faller.
Citera
2018-08-03, 18:44
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Nu har både polis och åklagare lagt locket på om utredningen.

– Jag kommenterar inte detta ytterligare, säger åklagaren Martin Tidén.

Korruption?
Citera
2018-08-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
2 skott i målet är det som man ska göra om man vill få önskad effekt, att oskadliggöra hotet. Vi ska komma ihåg att polisen skjuter i självförsvar för att skydda sig själv, kollegor och allmänhet. Att då i snabb takt sätta 2 kulor i målet är det som är effektivast och minst farligt. Skjuter man bara ett skott finns risk att personen fortfarande kan innebära ett hot. Problem med överlevnad finns om 3 poliser skjuter 2 skott vardera, då finns det inte så mycket liv kvar.

Nu var det länge sedan jag gjorde skyddsvaktsprovet men min bedömning utifrån vad jag läst är att polisen med största sannolikhet har handlat helt korrekt. Att klockan 03.00 i en mörk gränd möta någon som viftar med ett vapen och vägrar släppa det på uppmaning kommer alltid att bemötas med verkanseld. Att inte oskadliggöra en potentiellt livsfarlig person vore tjänstefel.

Ser inga problem med den ammunition som används. Eftersom polisen ofta skjuter på kort avstånd så är det viktigt att kulan stannar kvar i kroppen och inte fortsätter och riskerar skada 3'e man. Man skulle kunna ha mindre drivladdning men med risken att inte kulan skadar personer som bär skyddsväst. Utifrån detta tycker jag alltså att kompromissen med expanderbara kulor är bra.

Men nu är svenska polisen inte officiella bödlar, ett skott i benet först är lite så de ska jobba...
Citera
2018-08-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
En beväpnad person som inte lyder order i ett bostadsområde ÄR en akut situation, fatta det.

I det här fallet blev han ju inte bemött på rätt sätt, han kunde inte lyda order.
Citera
2018-08-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Minst ett i fönster, en i en cykel och i träd har jag läst tidigare. Flera i husvägg i det senaste

Den in rutan måste vara en rikoschett eller saktats ner av erics kropp för den penetrerade inte båda panelerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in