2018-08-03, 18:22
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jag tänker mer, tänk om han var svart och var i samma sits som eric. Då hade väl rasisterna här på fb ändå sagt att det är bra att polisen sköt den sjuka killen.

Ändå kul att se dessa rasister bli tysta nu i tråden efter att ha ylat om hur rätt det var att de sköt ihjäl en "kriminell blatte". Fan va komiskt 😂

De borde veta bättre. Polisen vågar inte skjuta blattar för att blattarna startar upplopp då (Husby tex).

Man gömde ju sig när man fick stenar mot sig i Västerås under torsdagen.
Citera
2018-08-03, 18:23
Medlem
N0FQM8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Risken är att allt kommer mörkas. Sedan har vi den berömda kårandan.

Blir nog en "väl vald" abducent.
Citera
2018-08-03, 18:25
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
De borde veta bättre. Polisen vågar inte skjuta blattar för att blattarna startar upplopp då (Husby tex).

Man gömde ju sig när man fick stenar mot sig i Västerås under torsdagen.

Sjukt. Också skjuter TRE poliser ihjäl en downis.

Jag har alltid litat pa Aina, men nu ar det slut med det.

Skulle inte förvåna mig om de "hittar" en skarpladdad AK47 bredvid hans kropp.
Citera
2018-08-03, 18:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Ska bli spännande när man får se "vapnet" för att om det verkligen var en replika. Jag står tveksam till det.

Absolut. Replika är inget vetenskapligt begrepp så vad som kan sägas likna ett riktigt vapen för en person kan vara ett skämt för en insatt.

Det finns en myt, eller ibland förutfattad förhoppning, om att alla poliser ska ha koll på hur alla vapenmodeller och typer ser ut och på 20 meter i dålig sikt kunna avgöra. Som bäst har en polis koll på de vapen de utbildats på, eventuellt vapentyper från lumpen och de vapen lärt sig känna i tjänsten samt kanske via intressen och media. Det är inga fetischister som runkar till world.guns.ru vi snackar om (och när det måste gå snabbt med hotbedömningen skulle nog även många experter ta fel).
Citera
2018-08-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0FQM8
Blir nog en "väl vald" abducent.

och obduktionsrapporten visar klart och tydligt på självmord
Citera
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Du tror på fullaste allvar att de inte har det? De som sköt får experthjälp genom arbetsgivarens försorg, föräldrarna kommer att stå utan hjälp.
Varför skulle dom ha hjälp? Att ge en totalt skruvad person ett leksaksgevär visar på dåligt omdöme. Att inte låsa dörren då personen har förmåga att rymma är otroligt omdömeslöst. Dom här föräldrarna verkar ha kromosomer som tyvärr korsades och resultatet vet vi. Hela historien är abnorm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Men nu var det ju inte så att polisen teleporterade sig till den situationen.

Utan det finns ju ett antal moment INNAN man hamnar i läget där bara sekunder gäller för att göra en bedömning.

Som vad? dom går in på gården och möts av mongo-matte med en pistol i handen, konfrontation direkt. Och med en pistol i handen så är det 0-100 omedelbart, speciellt om han höjde vapnet.

Dom va där angående en aggressiv person/expojkvän eller liknande.

Tror du dom skickar in drönare med IR kamera med dels en skötare(som kan identifiera potentiella downare) och en vapenexpert som med 1000x zoom kan avgöra om vapnet är riktigt.

Kom in i verkligheten, om man springer runt i ett bostadsområde med en pistol är det en tidsfråga innan polisen är där och om du då inte släpper vapnet blir du skjuten, så är det och SÅ SKA DET VARA.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Ska bli spännande när man får se "vapnet" för att om det verkligen var en replika. Jag står tveksam till det.
På de bilder som visats, ser vapnet ut som en kopia på kulsprutepistol M45
Citera
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Så eftersom polisen fortfarande kallar leksaken för en "replika" så har de med andra ord ännu inte kunnat fastställa att leksaken, inte var ett funktionsdugligt vapen?

Sen undrar jag varför någon - polis eller ej - skulle kalla ett förmodat funktionsdugligt vapen för "vapenreplika".

Antingen tror man väl att det är ett riktigt vapen eller inte ett riktigt vapen, nu trodde poliserna att det var ett riktigt vapen och därför sköt dom Eric.

Men så fort man får möjlighet att titta närmare på det misstänkta vapnet och kan konstatera att det är en leksak, bör man då inte gå ut med det? Att poliserna misstog ett leksaksvapen för ett riktigt vapen?

Nej, det är ju lite pinsamt. Låter förstås bättre att säga "replika".

Tror du får kolla upp vad ordet replika har för innebörd.
Citera
2018-08-03, 18:27
Medlem
Den här tragiska händelsen gör att man bör se över polisens vapehantering ur åtminstone två perspektiv.
1 ammo valet expanderande kulor ska enligt polisen användas för att minska risken för skador på tredje man vid genomskjutning med effekten att det blir mer skada på den man träffar.
Frågan är hur ofta en genomskjutning skett och hur ofta en polis missar helt så kulan riskerar att träffa tredje man. Vad blir isåfall effekten på tredje man?
Kan det vara så att polisen bara vill ha mer stoppingpower och skiter blankt i tredje man?

2 hur övar polisen? Är det snabbdrag och ett lågt skott eller snabbdrag och två skott mitt i målet?
Det jag har sett av deras övande är det senare. Inte bra för allmänheten om det sitter i muskelminnet hos polisen.
Citera
2018-08-03, 18:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tycker att du bör titta på den här informationen från Polisen, finns även en bra film som förklarar. Här talas det genomgående om angrepp, angripen och angripa. Polisen skall agera enligt den klassiska våldstrappan, tillsägelse, avvisa, avlägsna, gripa, batong, spray, hund, skjutvapen, för att åskådliggöra principen.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/polisens-ratt-att-anvanda-skjutvapen/

Menar du, allmänheten vet knappast hur det gick till, att killen på något vis angrep polisen, utgjorde han ett omedelbart hot för liv och hälsa? En person som enligt anhöriga är snällheten själv, har knappt ens dödat en fluga. Du är precis lika ovetande som jag om hur det gick till. Sannolikheten talar dock åt ett visst håll.

Polisen får skjuta, men först varningsskott om tid och manöverutrymme finns. Man visste vid ankomst att en person kunde bära någon form av skjutvapen, varför gick man såpass nära att man inte hade utrymme att skjuta varningsskott? Dels för egen säkerhets skull, men även för att skapa sig ett manöverutrymme.

Kungörelse (1969:84) om polisens användning av skjutvapen citat;

1 § Föreligger rätt till nödvärn enligt 24 kap. 1 § brottsbalken, får polisman använda skjutvapen för att avvärja svårare våld mot polismannen själv eller annan eller hot som innebär trängande fara för sådant våld.

2 § Om det i ett fall som avses i 24 kap. 2 § brottsbalken eller i 10 § första stycket 2 polislagen (1984:387) är nödvändigt att ingripa omedelbart, får polismannen använda skjutvapen för att
1. gripa den som på sannolika skäl är misstänkt för

a) mord, dråp, grov misshandel, synnerligen grov misshandel eller människorov,
b) våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, rån eller grovt rån,
c) mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage, grovt sabotage, kapning, sjö- eller luftfartssabotage, flygplatssabotage eller spridande av gift eller smitta,
d) uppror eller väpnat hot mot laglig ordning,
e) högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri eller landsförräderi,
f) grovt narkotikabrott eller synnerligen grovt narkotikabrott, eller

g) försök eller straffbar förberedelse till brott som nu har nämnts,
2. hindra någon från att rymma eller för att gripa någon som har rymt, om han eller hon är häktad, anhållen eller gripen för brott som anges under 1 eller om han eller hon är dömd för ett sådant brott till fängelse och intagen i anstalt, eller
3. omhänderta en person som, på grund av allvarlig psykisk störning eller innehav av vapen som kan befaras bli missbrukat eller av annan anledning, uppenbarligen är farlig för någon annans liv eller hälsa. Förordning (2017:338).

6 § En polisman som uppträder i en grupp eller avdelning under direkt ledning av en förman får använda skjutvapen endast på order av honom eller henne. Det gäller dock inte om gruppen, avdelningen eller någon annan utsätts för ett så allvarligt angrepp eller hot om angrepp att vapen måste användas omedelbart. Förordning (2014:1115).

Jag ber dig att författa ett scenario som medger att poliserna på plats kunde agera enligt ovanstående. Jag ger dig ett scenairo, mannen riktar eller står i omedelbart begrepp att rikta pistolen mot någon person, altarnativt uttalar ett hot om att använda någon form av våld mot annan person(Eftersom att mannen enligt anhörigs uppgift endast kan säga mamma faller det sistnämnda bort). Dock så håller jag det för osannolikt att den här mannen gjorde det, vi får se.

Såg samtliga poliser att mannen hade ett skjutvapen?

Upplevde samtliga poliser att mannen utgjorde ett hot?

Beordrade en förman ett eldöppnade?(Fanns tid för det, situationen var snabb?)

Hotade mannen en annan person? (Vad hotade han med, hur hotade han, upplevde samtliga poliser hotet samtidigt, öppnade någon eld bara för att någon annan gjorde det?)

Frågorna är många och relevanta, endast en domstol kan avgöra om det var rätt eller fel agerat. Dock så kan åklagare lägga ned en förundersökning.

Men alla har rätt att tycka att det var rätt eller fel agerat. Jag tycker mot bakgrund av vad som är känt, att polisens avlivning var ett felagerande.

EDIT;

Det kan bli så att man utreder vem som skjöt det dödande skottet, och om den polisen hade anledning eller befogenhet att öppna eld. I stressade situationer där man uppträder i grupp kan det bli så att alla skjuter bara för att en har börjat skjuta, man vet inte varför man skjuter. Eldöppnande tolkas som fara, därför skjuter jag också. Dock gäller lagar och regelverk oavsett om man är stressad eller inte. En polis skall vara utbildad och tränad i att behärska sig och agera medvetet. Kan bli tal om vållande till annans död misstänker jag.

Gediget jobb har du lagt på det inlägget. Jag vill nog koka ner det hela till att polisen bedömt sig befinna sig i en akut nödvärnssituation där BO har ett skjutvapen i hand, som denne också riktat mot polis. Det sistnämnda vet vi inte och kommer förmodligen aldrig med säkerhet att få veta. Enligt föräldrarna tyckte BO om att skoja, det kan ha fått ödesdigra konsekvenser här.

Våldstrappan är inte tillämpar om du får ett skjutvapen direkt riktat mot dig.
Citera
2018-08-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Bilden på vapnet visar tydligt att det är en leksak, den har ju tom orangea pluppar i mynning och magasinsbrunn... Wtf, snuten går ut och säger att det var en replika... Det är ju för i helvete en ren och skär lögn.

Jag ser inga orangea detaljer på bilden.

Och hur i helvete ska snuten se om magasinbrunnen är tom? fö kan ett vapen vara skarpladdat även utan magasin isatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in