2018-08-02, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nu räcker det ju mer än väl att han riktar vapnet åt deras håll. Eller tycker du som ska vänta tills han då verkligen skjutit? Först då har dom rätten att freda sig enligt dig?

eller snarare att han riktigt NÅGONTING åt deras håll.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Eller så kan väl tre av dina töntpolare avrätta personen istället? Väntade på att en sådan som du skulle dyka upp och försvara en avrättning av en person med downs. Undra om någon av dessa var narkotikapåverkad igen kanske?

Väntade på att någon kränkt rättshaverist , som åkt på LOB/ PL 13 skulle dyka upp.

Att skjuta i nördvärn är inte att avrätta någon. Men att du ska fatta det är nog ett önsketänkande in absurdum.

Ta dina mediciner istället farbror , och blanda dom inte med alkohol så att du bajsar i byxan på allmän plats och polisen måste ta hand om dig,
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-02 kl. 22:48.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
jag har inte pratat om att skjuta mot benet.

jag har pratat om att skjuta i luften.

du avfärdar detta eftersom det kan leda till rikoschetter, samtidigt tycker du det var utmärkt att tre poliser med tre olika vapen alla skjuter mot en person, där föreligger helt plötsligt INGEN risk för rikoschetter?
Nej, det föreligger viss risk för rikoschetter. Men den risken är mycket mindre än om man skjuter varningsskott, vilket antingen görs i marken eller uppåt. På en innergård som alltså är omsluten av husväggar är risken stor att man träffar en vägg eller annat hårt material. Då är risken för rikoschetter väldigt stor.

Skjuta mot benen förekommer en hel del i inlägg här också, även om kanske inte just du föreslagit det. Där är problemet att träffytan är mycket liten, dessutom på ett rörligt mål. Man siktar även nedåt, vilket innebär att om man missar (vilket är stor risk) kan kulan rikoschettera mot marken. Därför tränas polisen i att skjuta centralt i målet! Fattar du nu eller ska det till rita och berätta???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Polisen brukar inte ha laser på sina pistoler och enligt vittnen så var det laser på de vapen som användes.
Jag är inte helt säker men ganska rimligt att dessa dök upp efter att skotten avlossats. Vittnesmålen jag har läst talar om hastigt avlossade pistolskott. De som talar om mer taktiskt utrustade poliser förefaller vittna om insatsstyrkan som säkrade området efteråt. Kan ha fel i detta men det verkar rimligt eftersom folk antagligen vaknade av skotten och sedan började titta ut.
Citera
2018-08-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamborion
Som jag uppfattat det....
En utvecklingsstörd 20-åring med en 3-årings intelligensnivå har "rymt" från sina vårdnadshavare och går omkring med ett leksaksvapen.
Anträffas av polisen och förstår inte tillsägelser om att kasta vapnet. Poliserna känner sig hotade och avger verkanseld.
Fråga: Hur kan denne utvecklingsstörde 20-åring tillåtas ha ett "leksaksvapen" som av polisen uppfattas verkligt, med denna tragiska utgång. Vem är ansvarig för detta?

Som vanligt i Sverige har ingen ansvaret. I bästa fall säger dom "ansvariga"; "Vi ska ändra våra rutiner" eller ngt annat nonsens.
Citera
2018-08-02, 22:45
Medlem
Fy fan vad vidrigt. På något sätt kan jag inte klandra polisen heller, jag vet hur det är att hamna i skarpa lägen där människoliv står på spel inom vården. Lätt att hamna långt ner i stresskonen. med facit i hand så lär det kännas för jävligt för de inblandade. Främst familjen till killen.

Du blir polis för att skydda samhällets medborgare från våldsverkare, du skjuter en 20 årig downs syndrom med leksalsgevär.

Jösses vilken tragedi, samtidigt kansle ett mått på samhällsklimatet som råder. För 40 år sedan hade poliserna misstänkt ett leksalsgevär. Nu med terrorattentat mot civila är det skarpt läge direkt. Tragiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Om personen i fråga döljer sitt ansikte, har en hoddie på sig etc. är det svårt att skilja en mentalt handikappad från en knarkare. För dig som polis spelar det endast roll hur du uppfattar hotet. Om du uppfattar det som ett verkligt hot har du rätt att skjuta.

Absolut.

Men om nån I samhället ska kunna skilja på en påtänd knarkare som av en outgrundlig anledning hittat en kpist hos sin gamla knarkarpolare I Vasastan, och en mentalt handikappad (och troligen skiträdd) snubbe med en plastbössa så torde polisen va bäst lämpad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
eller snarare att han riktigt NÅGONTING åt deras håll.

Är det ett vapenliknande föremål så kan polisen knappast stå och fundera över detta, eftersom det isf mkt väl kan bli det sista dom får uppleva.

Nej du behöver inte oroa dig för att dom skjuter dig för att du viftar med kuken åt deras håll, däremot kan du räkna med LOB/PL 13...eller något ditåt, men den svängen är du ju van vid .
Citera
Medlem
Det kan bedömas som ett putativt nödvärn. Även om gärningen är straffbar så kan ändå dem gå fria tack vare det
Citera
Medlem
Mnomads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var snarare insatsen som började 3:48, inte själva skottlossningen. Man har alltså under ca 22 minuter ryckt ut till adressen och grupperat sig.

Vad som är det stora problemet här är inte att man skjutit en oskyldig, utan att man faktiskt uppenbarligen skjutit med automatvapen inne i ett bostadsområde utan att ha fritt skottfält. Då det finns minst 19 hylsor så har man tydligen skjutit skurvis eld vid ca 7-8 tillfällen.

Du har förstås rätt angående tiden. De där 22 minuterna innebär en stor skillnad avseende ljusförhållandet, det är betydligt ljusare 26 minuter innan soluppgången än 48 minuter.

Jag hörde bara en sammanhängande skottlossning, Uppfattade det som att det åtminstone avlossades över tio skott.
Citera
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Du kan hota polisen med en smörkniv. Om de ber dig släppa smörkniven och du istället rusar mot dem som en jävla galning är chansen väldigt stor att du får en kula i benet. Och du kan som sagt dö av en kula i benet.

Det handlar inte om vapnet utan om hotet. Som polis vet man aldrig om en avancerande gärningsperson har andra vapen på sig.

Vilket hot? En lallande utvecklingsstörd kille med en leksak? Polisen måste ha en helt värdelös utbildning om man inte okulärt kan skilja en leksak från ett vapen samt en farlig kriminell från en klumpig mongoloid kille. Ser man ju för fan på 40 meter att någon har downs syndrom.
Citera
2018-08-02, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CpGurrA
Det räcker för mig att se killen som blev skjuten att förstå att han inte var ett hot.

Killarna i Tensta, Rinkeby och Husby kan kasta sten och inneha riktiga vapen utan att bli skjutna. Svenska polisen är ett skämt .

Jag och min familj var tvungen att ringa dem och be om deras service för 5 dagar sedan. De gav oss service men helt fel. Nästa gång gör jag polisen jobb själv.

Hoppas polisens får sitt straff.

Exakt. Finns inget oförargligare än en med downs syndrom. Jo, en dunboll , en kattunge med pistol, Kankse skjuter polisen då också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in