Citat:
Ursprungligen postat av
Jasonlives
Fast återigen, hur ska du bevisa att någon "medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller medvetet har förtigit omständigheter". Hur har du tänkt bevisa att någon exempelvis inte hade med sig sitt ID kort/slängde det för 3 år sedan när denne kom?
Och som det står i kommentaren till lagen så är det vi som har bevisbördan, citerar:
"Detta innebär att det är Migrationsverket som har bevisbördan såväl för att den enskilde medvetet lämnat oriktiga uppgifter eller medvetet förtigit omständigheter, som varit av betydelse för att uppehållstillståndet skulle beviljas, som för att det föreligger synnerliga skäl för att återkalla uppehållstillståndet"
Notera också att det krävs synnerliga skäl. Alltså en hög bevisbörda.
Att någon anmält falsk identitet är i sig ett skäl att skicka hem. Men det ska bevisas. Notera att jag inte är emot att skicka hem sådana som ljuger samtidigt som de saknar anknytning till Sverige, men det ska bevisas på ett säkert sätt.
Och det är felaktigt att vi inte utnyttjat den möjligheten.
Det går att finna domar där man dragit tillbaka PUT. Ex. MIG 2009:12, där ett drogs tillbaka för att det bedömdes att personen hade större anknytning till hemlandet än till Sverige efter denne fick PUT. I princip fick PUT och bodde större delen utomlands. Samma i MIG 2014:6 där en kines fick PUT och bodde 7 av 8 år i Kina. Sådant flaggas och fortsätter flaggas. Det är även lätt att bevisa.
Se även MIG 2008:43, där en fick sitt PUT indraget. På grund av att denna inte hade lämnat korrekta uppgifter, ex. att denne hade en dotter kvar i hemlandet. Visade sig att denne ofta åkte hem till hemlandet, hade familj kvar där och inte hade den anknytning till landet som man kan förvänta sig(prata bra svenska som exempel).
Så återigen, Sverige använder möjligheten när man känner att det är överbevisat. Kan nog hitta många fler exempel om jag riktigt grottar ner mig.
För att skicka hem någon enligt nuvarande lagstiftning så krävs det att man kan bevisa att någon MEDVETET har lämnat falska uppgifter PLUS bedömning enligt 7:4 UtL(anknytning till det svenska samhället).
Visst, man kan göra det lätt och bara säga "Äh vi ändrar bara lagen". Men då har man inga praktiska lösningar i min mening, bara en vision. Vem som helst kan hävda någon och bara säga "äh ändra lagen".
Jag förstår hur du tänker. I princip håller jag med om dina synpunkter men nu handlar det om svenska folkets överlevnad och framtida generationer. I vågskålen väger då dessa principer lätt.
Mina barn och barnbarn ska inte bindas av beslut som tillkommit p.g.a. korrupta politiker och en ständigt ljugande media.
Vad gäller lagen så är det bara att ändra den vad gäller bevisbördan.
Är trött på alla som säger att - det går inte. Jo, det går om vi vill. Just nu verkar det som om svenska folket inte vill så du kan vara lugn. Det blir ingen återvandring än på ett tag utan fortsatt påfyllnad.