2018-08-01, 13:12
Medlem
AmericanRogers avatar
Jag vet inte hur jag hade klarat denna sommar utan en AC. All heder till er som klarar er i bostäder som har över 30+ inomhus och liknande temperaturer. Och jag lider med alla äldre och sjuka och andra skörare människor som får utstå fruktansvärda plågor på sjukhus och vårdhem och i lägenheter runt om i Sverige. Jag hoppas att många framöver köper en AC till era äldre (eller sjuka) närstående inför kommande somrar, innan de säljer slut som nu skett på så många ställen.
Citera
2018-08-01, 13:39
Medlem
dialektikers avatar
Helvetes natt. Svett och varmt. Jag som inte klagat en gång på nätterna här i tråden.
Går inte att kyla ut huset med korsdrag på kvällarna längre.
Citera
2018-08-01, 20:56
Medlem
Displaceds avatar
Finns det några portabla ACs kvar i landet? För helvete. Allt har ju varit slut sedan en månad tillbaka.
Citera
2018-08-01, 21:07
Medlem
OkyDokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Finns det några portabla ACs kvar i landet? För helvete. Allt har ju varit slut sedan en månad tillbaka.
Tyvärr verkar slutsålt överallt. Lika så fläktar. Men håll ut.. Svalare väder är på väg
Citera
2018-08-01, 22:55
Medlem
skraxs avatar
Fukten i stockholm är extremt vidrig! All AC på jobbet har pajat också så man somnar dyngblöt och åker till jobbet och blir än mer svettig. Detta är helt jävla olidligt! Överväger att ta livet av mig snart.

Nästa sommar ska jag vara förberedd med AC på hemmafronten och markis utanför fönstrena samt solfilm på dom så värmen stannar på utsidan, sen ska det inköpas luftavfuktare och feta fläktar.

Aldrig hatat sommaren så mycke i hela mitt liv, och då har jag alltid avskytt sommar. Det är så fruktansvärt vidrig känsla att jobba när kläderna sitter som klister så man knappt kan röra benen utan att byxorna stramar åt av all svett. Jävla helvetes sol!!! Ska gå utan jacka denna vinter tills man drabbas av frostskador! Död åt sommar!!!
Citera
2018-08-02, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Hur leder du ut varmluften från AC:n? Något bra tips? Jag använder glipan i ett fönster på glänt, men risken är ju att en del av varmluften kommer i retur.

Kan heller inte ha AC:n på natten, den låter för mycket.

Jag har en sån här fönstertätning, som jag tycker fungerar bra. Tätningsduken har jag bara monterad på sommaren medan de fönstermonterade kardborrbanden får sitta kvar året runt. (Eftersom både fönsterbågar och kardborrband är vita tycker jag inte det stör estetiskt, men är man väldigt petig kanske man tycker annorlunda.)
Citera
2018-08-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag har en sån här fönstertätning, som jag tycker fungerar bra. Tätningsduken har jag bara monterad på sommaren medan de fönstermonterade kardborrbanden får sitta kvar året runt. (Eftersom både fönsterbågar och kardborrband är vita tycker jag inte det stör estetiskt, men är man väldigt petig kanske man tycker annorlunda.)

Har funderat på det där. Även om man tätar så innebär det väl bara att luften kommer in nån annanstans. Om AC:n kastar ut 300m3 luft ur huset/lägenheten så kommer det ju in från ventiler eller andra otätheter ändå? Så därav har jag inte brytt mig nämnvärt om att täta alltförmycket.
Citera
2018-08-02, 07:57
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Stort tack för tipset! Hade ingen aning om att det fanns färdiga tätningar att köpa. Satt just och spånade på tätning med spånplatta med hål för slangen.
Citera
2018-08-02, 07:58
Medlem
Har du pengar, om du tror du behöver pengar för att ta dig någonstans - åk på semester till ett ännu varmare land! Grekland? Södra Italien? Kom tillbaka till den Svenska sommaren och så kommer Solen här att vara som ingenting! En solig dag! Upplyftande, friskt.
Citera
2018-08-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Har du pengar, om du tror du behöver pengar för att ta dig någonstans - åk på semester till ett ännu varmare land! Grekland? Södra Italien? Kom tillbaka till den Svenska sommaren och så kommer Solen här att vara som ingenting! En solig dag! Upplyftande, friskt.

Inga problem. Var på semester i Israel nyligen och hur skönt som helst med en enkel promenad mellan AC-kylt rum och stranden.
Här hemma i det äckliga gamla trähuset håller man på stryps sakteligen.
Citera
2018-08-02, 09:44
Medlem
Waldschrats avatar
Jag har höjt intaget av vitaminer och mineraler rejält des senaste 3 dagarna och känner en enorm skillnad, värmen är fortfarande här (ca 31 grader i lägenheten, ingen ac+fläkt) men blir inte lika jobbigt.

Ser ut så här just nu:

-OPC, Vitamin C druvextrakt, 60mg
-Vitamin D 50000 enheter + 1 timme cykling varje dag utomhus mitt på dagen
-Magnesium 650mg
-Calcium 500mg
-Vitamin b forte från apoteket
-Omega 3 4 stora tabletter, runt 20mg med kapseln

Extra salt i form av såna soppor från Maggi/Knorr "fette brühe" + salta extra när man äter gurka/tomat.

Vatten ibland rent, ibland med citron eller äppelvinäger. Undviker kolhydrater, socker och alkohol.
Citera
2018-08-02, 09:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Helvetes natt. Svett och varmt. Jag som inte klagat en gång på nätterna här i tråden.
Går inte att kyla ut huset med korsdrag på kvällarna längre.
Ja jag måste faktiskt också få klaga lite nu. Inatt och förra natten = fuktigt, hett, kvicksilvret 27 grader tre på natten, omöjligt sova mer än kl 3 - 8... Ingen luft! Trots alla fönster öppna.
Har en fläkt men det var extremt oskönt och varm luft som cirkulerade, ungefär lika fungerande som en hårtork.

Dricker massa vatten men vaknat med "betongkeps" (spänningshuvudvärk/uttorkningshuvudvärk) två dagar i rad nu. Trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in