2018-07-31, 18:47
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormhund
Värmen (30+) verkar vara över för denna sommar.
På återseende nästa år.

hm ja fortfarande asvarmt i skåne, bara idag var det väl 30 grader i solen fast kollar nu smhi nästa vecka ska det bli visst 22 grader bara.. får väl hoppas det stämmer för pallar inte mera 30 graders dagar... nätter är fan lika illa man bara ligger o svettas som en gris o lider bara..
Citera
2018-07-31, 21:39
Medlem
Denna vecka ser verkligen ut att vara årets varmaste på natten alla fall. Blir bara varmare för varje natt känns det som.
Citera
2018-07-31, 22:25
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JompaSE
Denna vecka ser verkligen ut att vara årets varmaste på natten alla fall. Blir bara varmare för varje natt känns det som.
Det är den tiden på året, vattnet uppvärmt, "rötmånad", det har byggts upp till detta, de flesta tropiska nätter sker i slutet av juli/början av augusti.
Citera
2018-07-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Hur leder du ut varmluften från AC:n? Något bra tips? Jag använder glipan i ett fönster på glänt, men risken är ju att en del av varmluften kommer i retur.

Kan heller inte ha AC:n på natten, den låter för mycket.

Kör på samma sätt, men hänger en filt i fönstet som iallfall blockerar lite. Min är lite överdimensionerad så det funkar bra ändå.

https://ibb.co/djgX5e
Senast redigerad av Phu2Zeex 2018-07-31 kl. 22:35.
Citera
2018-08-01, 02:06
Medlem
Femme.Fatales avatar
Jobbigt att jobba i denna värme... duschar 4-5 ggr om dagen.
Nyser också jättemycket
Citera
2018-08-01, 04:17
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Behövs ingen AC.

Sätt duschen på kallaste och duscha med kläderna på, håller dig sval länge, när du torkat är det bara att upprepa.

Gör glass på fil och ät en liter, eller drick en liter iskallt vatten.

Precis vad jag gjort!.....

Jag tänkte fråga om det är någon annan som kanske köpt en såndär AC och frågan är då funkar det?
Citera
2018-08-01, 04:23
Medlem
8711s avatar
Jag löser det genom att sova på eftermiddagen och kvällen när jag har möjlighet, så vaknar jag vid 2-3 på natten och kan njuta av lite svalare temperaturer och mörker med öppna fönster. Det negativa med det är om det kommer någon äcklig insekt.
Citera
2018-08-01, 05:58
Medlem
dialektikers avatar
Usch, nu börjar de bli problem med nätterna. Jag som haft problemfria nätter hitintills. Jösses, vilka tropiska nätter det kommer här.
Citera
2018-08-01, 06:18
Medlem
LaScalas avatar
I värmeböljans fotspår följer annat elände, slutsålda fläktar har skapat irritation och t o m bråk i butiker som säljer fläktar.
Jag hade en stor och kraftig fläkt, så gott om oanvänd på vinden. Fördrar min ArcticAir så jag beslöt att skänka den till en 19-årig tjej som lider av värmen i sitt rum.
När hon gick ut ur min lägenhet med fläkten kom grannarna och frågade var hon skulle ta vägen med den. Hon hade parkerat i nästa kvarter.
De erbjöd sej att följa henne dit då de var säkra på att hon skulle bli rånad på sin gedigna fläkt annars.
Hur har det blivit när man ens tänker så?
Citera
2018-08-01, 07:16
Avstängd
Knivur-273s avatar
Det sägs att man icke skall duscha kallt när det är varmt. Själv älskar jag att hoppa i sjön när det är allt för varmt, som ersättning för sjön som ligger 10 km bort, sval dusch, inte iskall. Jo jag har ganska kallt vatten även på sommaren, troligen 12-14 °C, men har inte kontrollerat.

Det finns andra badplatser som ligger betydligt närmare, men jag har vissa kvalitetskrav och föredrar naturliga och rena badplatser utan klor och avföringsrester.

Kan någon flashback-docent eller annan kunnig person upplysa mig om orsaken till detta påstående, att man icke skall duscha kallt när det är varmt ?
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-01 kl. 07:35.
Citera
2018-08-01, 10:47
Medlem
Isnatts avatar
Ett bra tips är att alltid ha två flaskor vatten kalla. En man dricker ur hemma medan den andra står på kylning.

Jag har dessutom en halvstor flaska i frysen, halvfylld med is. När jag ska ut på stan fyller jag upp flaskan med vatten så har jag kallvatten i nån timme i alla fall.
Citera
2018-08-01, 10:58
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det sägs att man icke skall duscha kallt när det är varmt. Själv älskar jag att hoppa i sjön när det är allt för varmt, som ersättning för sjön som ligger 10 km bort, sval dusch, inte iskall. Jo jag har ganska kallt vatten även på sommaren, troligen 12-14 °C, men har inte kontrollerat.

Det finns andra badplatser som ligger betydligt närmare, men jag har vissa kvalitetskrav och föredrar naturliga och rena badplatser utan klor och avföringsrester.

Kan någon flashback-docent eller annan kunnig person upplysa mig om orsaken till detta påstående, att man icke skall duscha kallt när det är varmt ?
Att svettas är kroppens naturliga sätt att "kyla" ned sig. Man ska därför hellre dricka varma drycker än iskalla och hellre duscha och bada i varmt vatten än att bada i isvakar. MEN - å andra sidan är det inte bra för kroppen att ständigt utsätta sig för höga temperaturer utan därför är det alldeles utomordentligt att kyla ner hela kroppen med kallbad.

Du ska nog vara glad som hittar sjöar som håller en temp på 12 - 14 grader. Själv bor jag på Öland och här har vi vattentemp på över 25 grader. Så jag ligger vanligtvis i badet från tidiga morgon till sena kvällen. Eftersom vi haft tropiska nätter i över en veckas tid har inte nattempen gått under 20 grader i luften varför det är svårt att få en innetemp på under 25 grader.

Så mitt tips är - bada för att hålla kroppstempen nere och drick mycket vätska. Själv kör jag med 1 liter av följande dryck + massor av vatten + några kryddmått salt varje dag.

1 liter vatten
1 Berocca Performance brustablett
1 - 2 kryddmått salt
1 - 2 matskedar honung

Värmen består till minst mitten av augusti enl KLART.SE. ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in