2018-07-29, 21:49
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Men ingen tycks ifrågasätta hur fan Elin & Co fått reda på flyginfo.

Det var väl konstaterat att 24-åringens syster fåt infon, och att hon med hjälp av "nätverket" aktiverat "Elin".

Nu var systerns info felaktig (medveten syop eller inte ?), och "Operation Elin" var nära att bli ett fiasko, men ren tur visade sig och där fanns minsann en annan utvisad, på fel plan.
Jag vet inte hur det funkar, men utvisningar är väl knappast hemligstämplade ?
2018-07-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Flashbacks användarbas blir mer och mer korkad för varje år som går. Ångrar att jag reggade den här användaren.

I alla fall. Tonåringarna friades för mordbrand men befanns ha orsakat branden. Alltså är det en olyckshändelse och sådant som olyckshändelser täcks av deras ansvarsförsäkringar. Hade de fällts hade deras försäkringsbolag inte betalat ut en spänn eftersom de då avsiktligt orsakat brand. En försäkring täcker aldrig brott som en försäkringstagare begår, vore helt absurt annars och en värdelös affärsmodell, varenda brottsling skulle skaffa sin försäkring. Haha, tänk dig en bankrånare med försäkring. Bankrånaren behöver inte betala tillbaka pengarna han stulit för det täcker hans försäkringsbolag!

Att avsiktligt försena ett flygplan är ingen olyckshändelse.

Dock är det ett BROTT mot luftfartslagen.
2018-07-29, 21:53
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
I vilken utsträckning kan handläggarna på Migrationsverket följa ett utvisningsärende efter att det har lämnats över till gränspolisen? Har de insyn i bokade flighter? Någon som vet?

Jag vet inte men jag TROR att den som skall avvisas meddelas dagen innan, tex att i morgon bitti skall
du åka, i detta fall via istanbul till Kabul.
Den avvisade har kvar sin mobil och kan meddela sina supporters.
Inte svårt att räkna ut vilken flight det är frågan om.
2018-07-29, 21:53
Medlem
Citat:
Att stämma Elin är lika meningsfullt som att stämma en femtonåring för att den drack en flaska vodka. När man istället borde fråga sig hur i helvete en femtonåring fick tag på sprit. Elin är ju helt övertygad om att man direkt blir mördad i Kabul. Även om hon blir skuldsatt för resten av livet så var det värt det för att, som hon ser det, bokstavligen ha räddat livet på en människa. Det finns hur många Elin som helst.

Jag är fortfarande förbluffad över att varken myndigheter eller media har grävt i hur informationen om flighter har läckt. Uppenbarligen finns det personal på Immigrationsverket som läcker. Riktigt hur information om en utvisningsprocess hanteras vet jag inte. Antingen är det offentlig information som vem som helst får ta del av. Vilket låter märkligt. Eller så är det absolut inte offentligt, varpå den som läcker begår tjänstefel och kanske t om lagbrott.

Så länge Immigrationsverket läcker som ett såll kommer folk fortsätta grina på flygplan. Det är meningslöst att stämma gråtande aktivister. Hade Försvarsmakten läckt info om transportrutter för svenska utlandstrupper hade det blivit ett jävla liv. Nån ansvarig hade fått sparken och sedan hade man omorganiserat etc. Varför sker inte detta på Immigrationsverket?

Precis som sjukhusjournaler måste det gå att logga vem som tagit del av en utvisningsprocess. Personal sitter ju uppenbarligen och delar med sig till obehöriga. Och sen sitter folk och blir förbannade på Elin. Hon är inte konstigare än en tonåring med en spritflaska.
Skadestånd handlar inte om straff utan om att rätt part skall betala merkostnaden som uppstår till följd av ett felaktigt agerande. Flygbolaget har ett välja mellan att slå ut kostnaden på alla resenärer genom att baka in den i framtida biljettpris. Då får resenärer som följt alla regler betala hela Elins kalas. Eller så går de till kronofogden och kräver att Elin bidrar efter sin förmåga, dvs. betalar det som återstår efter existensminimum. Mer rättvist än så går det inte att hantera den uppkomna situationen.

Om de inte kräver att hon betalar för den faktiska skadan (vilket flygbolag brukar göra) så är det antagligen andra motiv bakom. Turkish Airlines är statskontrollerat och Erdogan har som bekant en islamistisk agenda. Han kanske inte vill att muslimer skickas tillbaka från Europa.
2018-07-29, 22:00
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Det var väl konstaterat att 24-åringens syster fåt infon, och att hon med hjälp av "nätverket" aktiverat "Elin".

Nu var systerns info felaktig (medveten syop eller inte ?), och "Operation Elin" var nära att bli ett fiasko, men ren tur visade sig och där fanns minsann en annan utvisad, på fel plan.
Jag vet inte hur det funkar, men utvisningar är väl knappast hemligstämplade ?
Det är det här jag menar. Folk diskuterar gärna om det Elin gjorde var jättebra eller jättedåligt. Men varken media eller myndigheter tycks bekymra sig om hur i helvete det hela gick till. Det skrivs inte en rad om Migrationsverket eller hur man behandlar den här typen av uppgifter. Därför vet vi inte.

Hemligstämplade lär nog inte uppgifterna vara. Men det låter märkligt om det inte är sekretessbelagt, åtminstone tills dess planet har landat. Alternativet är att uppgifterna är offentliga. Och då kan vem som helst ringa Migrationsverket och fråga vilken flight som ska flygas, när den utvisade kommer transporteras till flygplatsen, av hur många och vilka vakter etc. Så kanske det är, det låter bara lite konstigt. Och inget som belysts i media.
2018-07-29, 22:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
...

En annan märklig sak med den här Elin-historien är uppgiften om att man samlade in pengar till en flygbiljett åt "26-åringens" syster. Om den uppgiften är korrekt är det svårt att inte se det som ett bevis för att man inte ens själva egentligen tror på påståendet om vilket öde som väntar i Kabul - för varför skulle man i så fall frivilligt sända ytterligare en person till en säker död?

...
Tanken var väl inte att systern skulle åka med, det handlade väl bara om att hon skulle obstruera istället för Elin, som senare valde att själv obstruera av traumatiska hänsyn till systern?
2018-07-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tanken var väl inte att systern skulle åka med, det handlade väl bara om att hon skulle obstruera istället för Elin, som senare valde att själv obstruera av traumatiska hänsyn till systern?
Så kan det ha varit. Vill bara minnas att jag läste någonstans att systern skulle följa med "som stöd" eftersom den utvisade saknade nätverk.
2018-07-29, 22:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Turkarna applåderar väl Elins tilltag? De vill ju fylla Europa med muslimer.
Sant. Flygbolaget ligger definitivt under statlig kontroll i Turkiet.
2018-07-29, 22:22
Medlem
konstits avatar
Citat:
Hemligstämplade lär nog inte uppgifterna vara. Men det låter märkligt om det inte är sekretessbelagt, åtminstone tills dess planet har landat. Alternativet är att uppgifterna är offentliga. Och då kan vem som helst ringa Migrationsverket och fråga vilken flight som ska flygas, när den utvisade kommer transporteras till flygplatsen, av hur många och vilka vakter etc. Så kanske det är, det låter bara lite konstigt. Och inget som belysts i media.

Den utvisade lär väl få veta att "Ok, så är det nu... ". Han/hon skall utvisas, men är inte nödvändigtvis förbjuden att telefonera. Ringer någon i tjocka släkten/lämpligt "nätverk". Aktionsgrupp "Elin" informeras.
Jag gissar att informationerna inte är hemliga, men att man i de flesta fall vill kunna verkställa beslut innan det bliver offentligt, men så länge som de "utvisade" kan/får kommunicera fritt är hela projektet dödsdömt. Enda lösningen vill vara att kriminalisera olovligt uppehåll i landet.
2018-07-29, 22:29
Medlem
Jag skulle nog tro att IATA vill att flygbolagen driver skadeståndsprocesser rent generellt. Nu vet jag inte om Turkish Airlines drabbades av alltför stora merkostnader, men principen måste väl ändå vara att stämma om möjlighet finnes.

Hur gick det för Östersundsspelaren som inte ville sätta mobilen i flight mode? Planet fick ju taxa tillbaka och han fick snällt stiga av. Den förseningen var kanske inte lika lång? En timme tror jag.

Men i Elins fall fick ju våldsafghanen byta plan. Mycket dyrare.
2018-07-29, 22:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Vad blir nästa steg för dessa aktivister, stoppa polisen när de arresterar brottslingar? Poliserna låter det förstås ske som i detta fall och tänker att vi kanske kan försöka genomföra arresteringen imorgon istället. Bara i Sverige...
2018-07-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Dock är det ett BROTT mot luftfartslagen.
Det är endast ett brott om hon har brutit mot flygkaptens order. Utan hans medverkan in en polisutredning så blir det svårt att vinna ett åtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in