2018-07-29, 18:33
Medlem
LeifD2s avatar
Jag vet inte vad en rättsprocess kostar, men att det förenade flyget innebär en kostand i miljonklassen för turkish airlines är helt säkert. Så, att lägga 100000 på en civilrättsligprocess i förebyggande syfte kan vara väl investerade pengar.
Hade jag varit Turkish Airlines hade jag stämt brallorna av Elin. Varenda merkostnad jag skulle kunna komma på hade varit föremål för krav.
2018-07-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag vet inte vad en rättsprocess kostar, men att det förenade flyget innebär en kostand i miljonklassen för turkish airlines är helt säkert. Så, att lägga 100000 på en civilrättsligprocess i förebyggande syfte kan vara väl investerade pengar.
Hade jag varit Turkish Airlines hade jag stämt brallorna av Elin. Varenda merkostnad jag skulle kunna komma på hade varit föremål för krav.
De är ett av världens största flygbolag. För dem handlar det inte om att få tillbaka pengar, för dem är kostnaderna för förseningen ungefär lika värdefullt som fickludd är för dig. Om de processar mot henne så gör de det för att avskräcka andra från att försena deras plan. Jag tror inte att de är villiga att riskera den dåliga publiciteten som en process mot Ersson kan innebära.

Jag tror att enda chansen att Turkish Airlines kräver henne på pengar är om hon åtalas av allmän åklagare för brott mot luftfartslagen för då för åklagaren deras talan och då verkar det inte som att ett girigt flygbolag stämmer en stackars liten aktivist vilket det skulle verka som om de släpade Elin till domstol själva.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-29 kl. 18:43.
2018-07-29, 18:44
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
De är ett av världens största flygbolag. För dem handlar det inte om att få tillbaka pengar, för dem är kostnaderna för förseningen ungefär lika värdefullt som fickludd är för dig. Om de processar mot henne så gör de det för att avskräcka andra från att försena deras plan.

Jag tror att enda chansen att Turkish Airlines kräver henne på pengar är om hon åtalas av allmän åklagare för brott mot luftfartslagen för då för åklagaren deras talan och då verkar det inte som att ett girigt flygbolag stämmer en stackars liten aktivist vilket det skulle verka som om de släpade Elin till domstol själva.

Det blir problem om det här blir vanligt. Därför kan det vara en god idé att stämma i bäcken nu. Visst, en mille i kostander är inget problem nu. Men om det blir 10 sådana här händelser? 50? Då blir allt mycket besvärligare. Kanske Turkish Airlines är beredda att ta den risken. Jag hade inte varit det.
2018-07-29, 18:48
Medlem
Citat:
Det blir problem om det här blir vanligt. Därför kan det vara en god idé att stämma i bäcken nu. Visst, en mille i kostander är inget problem nu. Men om det blir 10 sådana här händelser? 50? Då blir allt mycket besvärligare. Kanske Turkish Airlines är beredda att ta den risken. Jag hade inte varit det.
De kan i så fall stämma någon av de aktivister som ställer till det senare. De måste inte börja med den första.
2018-07-29, 19:10
Medlem
sherms avatar
Turkarna applåderar väl Elins tilltag? De vill ju fylla Europa med muslimer.
2018-07-29, 19:48
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
En riktig martyr och hjälte. Det är vad du är Elin!<3<3<3

#HatersGonnaHate
#GagOrdah
#LetsTalkAboutTheOrdah
Du är fan knäpp! Men du är ju en neger så det säger ju en del!
Den där snubben hade blivit anmäld för misshandel läste jag för några dagar sen. Hoppas att han skickas tillbaka dit han hör hemma igen.
2018-07-29, 19:56
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de är villiga att riskera den dåliga publiciteten som en process mot Ersson kan innebära.

Varför skulle det vara dålig publicitet? Bara förklara som det är att i det här fallet så var det ett stort antal människor som missade sina anslutningar och vilka summor det innebär för TA.
2018-07-29, 20:00
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Turkarna applåderar väl Elins tilltag? De vill ju fylla Europa med muslimer.

Förvisso... Å andra sidan har Erdogan ett avogt fötrhållande till "civil olydnad". Om Elins tilltag endast drabbar sverige, tja, men om det kostar ett bolag från Turkiet ?
Jag gissar att Erdogan önskar Elin åt helvete till, men att han nu låter sverige våndas på egen hand. I hans bok säkert en Win - Win ?
2018-07-29, 20:02
Medlem
Citat:
Hemförsäkring täcker inte brott som försäkringstagaren begår. Vore rätt lustigt annars, inbrottstjuven får skadeståndskrav på sig men det täcker hans försäkringsbolag!

Ett flygförbud blir troligast endast med Turkish Airlines.
Fast enligt den länkade artikeln så betalade just försäkringar de tre tonårsmordbrännarnas skadeståndkostnader. Inte hemförsäkring förvisso, men väl ansvarsförsäkringar. Man kan väl tänka sig att var och varannan "aktivist" ser till att gardera sig med att teckna en sådan försäkring innan de genomför sina tilltag:

http://www.dagensjuridik.se/2013/04/tonarskillar-som-friats-mordbrand-i-skola-ska-betala-14-miljoner-i-skadestand

Citat:
En betydande del av det skadestånd som tingsrätten bestämt kommer sannolikt att betalas av försäkringsbolag. Detta eftersom var och en av killarna har ansvarsförsäkringar som täcker skador upp till 5 miljoner kronor.
2018-07-29, 20:42
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Fast enligt den länkade artikeln så betalade just försäkringar de tre tonårsmordbrännarnas skadeståndkostnader. Inte hemförsäkring förvisso, men väl ansvarsförsäkringar. Man kan väl tänka sig att var och varannan "aktivist" ser till att gardera sig med att teckna en sådan försäkring innan de genomför sina tilltag:

http://www.dagensjuridik.se/2013/04/tonarskillar-som-friats-mordbrand-i-skola-ska-betala-14-miljoner-i-skadestand

Det finstilta om ansvarsförsäkring:

3 BEGRÄNSNINGAR I FÖRSÄKRINGSSKYDDEN Försäkringsskyddet ersätter inte skada,
1) som drabbar försäkringstagaren själv eller annan försäkrad
2) som har orsakats genom att den försäkrade deltagit i spel eller sådan
verksamhet som förutsätter fysisk kontakt eller som enligt allmän erfaren-
het i övrigt kan orsaka deltagaren person- eller egendomsskada
3) som orsakats i samband med slagsmål, misshandel eller annat brott

Exemplet i dagens juridik var ju 3 kllar som satte eld på en bil, men sen började bilen rulla iväg och orsakade extern skada, delikat juridik minst sagt, men i fråga om det turkiska flygbolaget måste då turkarna stämma Elin, och det gick ju bra för SAS att stämma en tjuvrökare på muggen på runt 170.000:- om jag minns rätt.

Men det slutar inte med Elin, det var ju organiserat där Elin var en i "truppen", dom hade ju slagit till mot Kastrup tidigare i en annan avhysning, så då handlar det ju dels om organiserad brottslighet oavsett vad man nu tycker politiskt eftersom målet är ett flygplan, man är också farligt nära terroristlagarna här.

Elin och CO är inte de första knäppskallarna som är i farten, har ni glömt de kristna pensionärerna i Göteborg som gav husrum och uppehälle åt romer, helt plötsligt var ju ett 50-tal romer skrivna på en och samma adress och sen brakade det löst med div brott i en radie av 20 mil från där dom bodde....

Rent strategiskt så är flyg-aktionerna helt verkningslösa eftersom den utvisade bara sätts på ett annat plan, det handlar om att synas politiskt till extrema merkostnader för staten (och oss) i slutändan.
Dags att psyk-kärringarna får betala för sina uppvisningar.

Varför inte hyra in en A380 enkelt utförande, tar 853 pax-3 turer i veckan t.ex
2018-07-29, 20:47
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Att stämma Elin är lika meningsfullt som att stämma en femtonåring för att den drack en flaska vodka. När man istället borde fråga sig hur i helvete en femtonåring fick tag på sprit. Elin är ju helt övertygad om att man direkt blir mördad i Kabul. Även om hon blir skuldsatt för resten av livet så var det värt det för att, som hon ser det, bokstavligen ha räddat livet på en människa. Det finns hur många Elin som helst.

Jag är fortfarande förbluffad över att varken myndigheter eller media har grävt i hur informationen om flighter har läckt. Uppenbarligen finns det personal på Immigrationsverket som läcker. Riktigt hur information om en utvisningsprocess hanteras vet jag inte. Antingen är det offentlig information som vem som helst får ta del av. Vilket låter märkligt. Eller så är det absolut inte offentligt, varpå den som läcker begår tjänstefel och kanske t om lagbrott.

Så länge Immigrationsverket läcker som ett såll kommer folk fortsätta grina på flygplan. Det är meningslöst att stämma gråtande aktivister. Hade Försvarsmakten läckt info om transportrutter för svenska utlandstrupper hade det blivit ett jävla liv. Nån ansvarig hade fått sparken och sedan hade man omorganiserat etc. Varför sker inte detta på Immigrationsverket?

Precis som sjukhusjournaler måste det gå att logga vem som tagit del av en utvisningsprocess. Personal sitter ju uppenbarligen och delar med sig till obehöriga. Och sen sitter folk och blir förbannade på Elin. Hon är inte konstigare än en tonåring med en spritflaska.
2018-07-29, 20:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Att stämma Elin är lika meningsfullt som att stämma en femtonåring för att den drack en flaska vodka. När man istället borde fråga sig hur i helvete en femtonåring fick tag på sprit. Elin är ju helt övertygad om att man direkt blir mördad i Kabul. Även om hon blir skuldsatt för resten av livet så var det värt det för att, som hon ser det, bokstavligen ha räddat livet på en människa. Det finns hur många Elin som helst.

Syftet med en stämning är inte att få ut pengar av Elin. Hon har troligen inte några tillgångar värda att nämna. Syftet är att göra det mindre intressant för att andra att stöka på flygplan med förseningar som följd. Om det är troligt att man åker på en rättsprocess där man riskerar skadeståndskrav i miljonklassan så minskar intresset för den här typen av aktiviteter radikalt. Det handlar alltså om ett preventivt agerande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in