2018-07-29, 14:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tömningen av Gays lägenhet.

Idag den 29 juli 2018 är det på dagen 53 år sedan då den händelserika torsdagen inträffade i Göteborg.

Var befann sig Dahlsjö, Johansson och Karlsson kl. 14.11? Tänk om man visste det. Kan det vara på det sättet som har framkommit? Kan vara fullt möjligt men inget som går att bevisa tyvärr.

Efter att Veckans brott hade sänts i februari i år så fick jag PM här från en användare med intressanta uppgifter. Eftersom det aldrig blev något mera så kommer jag att lägga ut en del av dessa uppgifter i tråden.

Den här användaren berättade bl. a. att h*n hade haft en numera avliden släkting som hade varit med och tömt Gays lägenhet någon gång i slutet av 1965. Vid detta tillfälle behöll släktingen tre saker som hade funnits i lägenheten.

Detta var en luftpistol liggande i en kartong, en ask Bamyl med kodein samt en rysk pälsmössa. Skribenten berättade att dessa saker fanns kvar än idag. Man kan bli beroende av kodein, som är likt ett narkotiskt preparat och kan vara beroendeframkallande.

H*n skrev bl. a. också att "lägenheten blev efter sommaren 1965 ett tillhåll för diverse skumt klientel" så det är oklart om dessa tre saker hade tillhört Gay eller inte. I botten på luftpistolens låda så fanns initialerna G.K. skrivna så vapnet kan ha tillhört Gay.

Även innan den 29 juli 1965 var Gays lägenhet ett tillhåll för diverse skumt klientel.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-07-29 kl. 14:16.
Citera
2018-07-29, 17:20
Medlem
Jag läste ju igenom HELA tråden för ca ett halvår sedan, men har sedan dess fokuserat på lite andra fall så det är lite kaos i huvudet på mig. Vem var det som fick en bjälke över benet och efter det åt smärtstillande och troligtvis blev beroende? Jag är inte hemma så jag har inte tillgång till mina dokument.
Citera
2018-07-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även nordvästra Skåne i trakterna av Torekov och Båstad skulle detta i s f också behöva genomföras för att täcka hela denna långa sträcka. Förutom Halland, Göteborg och Bohuslän. Mycket kostsamt och tidskrävande.

Som alla förstår så kommer något sådant aldrig någonsin att genomföras.

Som jag skrev så var förslaget att magnetfiska i sjöarna Sisjön, Oxsjön eller mossarna i Änggårsbergen på de ställen vägen löper längst vattnet. Och det skulle knappast ta mer än en dag att köra runt och "fiska" på de ställen som är intressanta. Och kostsamt är väl att ta i, en magnet kostar 179:- på Clas Ohlson. Och det är ju inte på tal om att hyra in någon magnetfiskare, utan det är i så fall ideellt arbete. Jag skulle själv göra det om jag bodde i närheten.

Skulle man dessutom göra lite förarbete och identifiera samtliga tänkbara platser är jag övertygad om att det inte skulle ta mer än 80 mantimmar innan man hittar bilen. Det handlar ju om att kasta ut magneten 10 meter från strandkanten 10-20 ggr vid varje intressant position och det kanske är 100 intressanta ställen.

Bilen ligger ju med 99,999% säkerhet i vattnet, och för att bilen ska kunna hamna i vattnet måste det finnas en väg hyfsat nära. Och arbetar man efter teorin om att det är en olycka så måste varje intressant plats även vara av sådan art att bilen kunnat hamna där på det sättet.

Sen när man väl hittat bilen kan man fortsätta med alla vilda spekulationer då det finns någon konkret att basera det på.
Citera
2018-07-29, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bamyl med kodein.

Citat:
Ursprungligen postat av Alarmerande
Jag läste ju igenom HELA tråden för ca ett halvår sedan, men har sedan dess fokuserat på lite andra fall så det är lite kaos i huvudet på mig. Vem var det som fick en bjälke över benet och efter det åt smärtstillande och troligtvis blev beroende? Jag är inte hemma så jag har inte tillgång till mina dokument.

Förstår att du tänker på den här asken som innehöll Bamyl med kodein. Inget vi vet men asken med värktabletterna kan ha tillhört någon annan än Gay.

Den som fick sitt ena ben avslaget på två ställen under sitt arbete på NORAB 1964 tillsammans med sin far var Kjell-Åke. Han bör ha tagit smärtstillande men om han blev beroende av medicinen är det ingen som vet.
Citera
2018-07-29, 20:36
Medlem
Citat:
H*n skrev bl. a. också att "lägenheten blev efter sommaren 1965 ett tillhåll för diverse skumt klientel" så det är oklart om dessa tre saker hade tillhört Gay eller inte. I botten på luftpistolens låda så fanns initialerna G.K. skrivna så vapnet kan ha tillhört Gay.

Även innan den 29 juli 1965 var Gays lägenhet ett tillhåll för diverse skumt klientel.

Då är det också ganska troligt att den s.k. tröjmannen är någon irrelevant skummis och inte Johansson. Och det är inte heller konstigt att han lånat Gays tröja, han hade väl sölat ner sin egen och tog första bästa när det ringde på dörren.
Senast redigerad av dud380 2018-07-29 kl. 20:48.
Citera
2018-07-30, 15:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Asken med Bamyl.

Citat:
Ursprungligen postat av Alarmerande

Ang. den här asken som innehöll Bamyl med kodein så har i a f Kjell-Åkes syster inget minne av att han skulle ha haft några problem (blivit beroende) med smärtstillande mediciner.

Asken kan ha tillhört honom, Gay eller någon annan som uppehöll sig i lägenheten. Det var mycket folk som sprang där.
Citera
2018-07-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dud380
Som jag skrev så var förslaget att magnetfiska i sjöarna Sisjön, Oxsjön eller mossarna i Änggårsbergen på de ställen vägen löper längst vattnet. Och det skulle knappast ta mer än en dag att köra runt och "fiska" på de ställen som är intressanta. Och kostsamt är väl att ta i, en magnet kostar 179:- på Clas Ohlson. Och det är ju inte på tal om att hyra in någon magnetfiskare, utan det är i så fall ideellt arbete. Jag skulle själv göra det om jag bodde i närheten.

Skulle man dessutom göra lite förarbete och identifiera samtliga tänkbara platser är jag övertygad om att det inte skulle ta mer än 80 mantimmar innan man hittar bilen. Det handlar ju om att kasta ut magneten 10 meter från strandkanten 10-20 ggr vid varje intressant position och det kanske är 100 intressanta ställen.

Bilen ligger ju med 99,999% säkerhet i vattnet, och för att bilen ska kunna hamna i vattnet måste det finnas en väg hyfsat nära. Och arbetar man efter teorin om att det är en olycka så måste varje intressant plats även vara av sådan art att bilen kunnat hamna där på det sättet.

Sen när man väl hittat bilen kan man fortsätta med alla vilda spekulationer då det finns någon konkret att basera det på.
Då måste man kolla äldre kartor hur de mindre vägarna gick då och så var det gamla E6 som gällde längs västkusten
Citera
2018-08-01, 07:44
Medlem
Jag har följt denna tråd om Dahlsjöfallet sedan en tid tillbaka och för ett par månader sedan var jag med om en grej.
Jag hade varit och tagit ett par öl med en väninna inne i stan och när jag skulle hem fick det bli taxi.
Jag var ju pratglad och började ett samtal så här: Jag har läst mycket om tre ungdomar som försvann i en PV.
Han svarar: Ja, du menar Dahlsjöfallet.
Ja precis!
Sedan säger han: Ja, jag tycker att det är konstigt att ingen har nämnt att han hade ett sår på halsen efter att ha svalt en nål då han var LITEN.

Hur kunde denna taxichaufför veta detta?!
Citera
2018-08-01, 07:51
Medlem
Glömde tillägga att chauffören menade Lars-Åke, så det inte blir några konstigheter här.
Citera
2018-08-01, 14:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slarvigt utfört.

Citat:
Ursprungligen postat av Syxan
Jag har följt denna tråd om Dahlsjöfallet sedan en tid tillbaka och för ett par månader sedan var jag med om en grej.
Jag hade varit och tagit ett par öl med en väninna inne i stan och när jag skulle hem fick det bli taxi.
Jag var ju pratglad och började ett samtal så här: Jag har läst mycket om tre ungdomar som försvann i en PV.
Han svarar: Ja, du menar Dahlsjöfallet.
Ja precis!
Sedan säger han: Ja, jag tycker att det är konstigt att ingen har nämnt att han hade ett sår på halsen efter att ha svalt en nål då han var LITEN.

Hur kunde denna taxichaufför veta detta?!

Tack för ditt intressanta inlägg.

Ja hur kunde taxichauffören känna till den uppgiften? Det kan finnas vissa möjligheter om han verkligen var intresserad av fallet. Om du googlar Olöst massförsvinnande Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965 så finner du bl. a. följande: "Han hade också ett ärr på halsen efter en nål. Operationen var slarvigt utförd.".

Detta med den slarvigt utförda operationen finns även omnämnt i tråden bl. a. här: (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Citat:

"Kjell-Åke hade ett 3-4cm ärr på halsen efter ha svalt en nål som barn!"

Hur gammal ungefär var den här chaffisen?
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-08-01 kl. 14:10.
Citera
2018-08-01, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke.

Citat:
Ursprungligen postat av Syxan
Glömde tillägga att chauffören menade Lars-Åke, så det inte blir några konstigheter här.

Du menar förstås Kjell-Åke.
Citera
2018-08-01, 15:40
Medlem
Citat:
Tack för ditt intressanta inlägg.

Ja hur kunde taxichauffören känna till den uppgiften? Det kan finnas vissa möjligheter om han verkligen var intresserad av fallet. Om du googlar Olöst massförsvinnande Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965 så finner du bl. a. följande: "Han hade också ett ärr på halsen efter en nål. Operationen var slarvigt utförd.".

Detta med den slarvigt utförda operationen finns även omnämnt i tråden bl. a. här: (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Citat:

"Kjell-Åke hade ett 3-4cm ärr på halsen efter ha svalt en nål som barn!"

Hur gammal ungefär var den här chaffisen?
Han var gammal, hade kritvitt hår, kort och lockigt. Han var också över medellängd. Klarblåa ögon. Ståtlig man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in